- Annonse -
HjemNyheterDerfor skal vinterjakka av

Derfor skal vinterjakka av

Å sitte i en bil med en stor vinterjakke på er ikke så veldig smart.

Nordmenn er generelt flinke til å sikre seg i bilen, noe som også bidrar til at Norge er verdens sikreste land når det kommer til dødsfall på veiene.

- Annonse -

Men vi kan bli bedre, spesielt når det kommer til å kjøre bil om vinteren.

Den kan som kjent være kald, og da gjelder det å kle seg etter forholdene. Men den tykke vinterjakken kan faktisk bidra til skader.

‒ Sikkerhetsbeltet er det viktigste sikkerhetsutstyret i bilen. Tykke jakker gir stor avstand mellom kroppen og beltet, og da virker beltet dårligere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Infact har gjennomført en undersøkelse for NAF om nettopp dette, og i den svarer kun 16,4 prosent at de faktisk tar av vinterjakken når de setter seg i bilen.

- Annonse -

‒ Tykke plagg under sikkerhetsbeltet skaper større avstand mellom kroppen og beltet. Må du bremse hardt eller er uheldig og krasjer, vil ikke beltet bli strammet ordentlig, og i verste fall kan du skli ut av setet, forklarer Sødal.

Nye og moderne biler har utstyr som avanserte beltesystemer og diverse kollisjonsputer, og beltene vil automatisk strammes inn og airbagene løses ut når det oppstår en kollisjon.

‒ Hvis beltet ikke sitter skikkelig eller har stor slakk, påvirkes effekten av sikkerhetssystemene, sier Sødal.

For en gang skyld er mennene bedre enn kvinnene, for mens 21,1 prosent av disse sier de tar av seg ytterjakken svarer kun 11,6 prosent av kvinnene det samme.

- Annonse -

‒ Dette er litt overraskende. Kvinner er ofte mer sikkerhetsorienterte enn menn, men denne undersøkelsen viser at her er det motsatt, sier Sødal.

På langturer er vi alle ganske mye flinkere til dette, og 51,2 prosent av mennene og 56,1 prosent av kvinnene tar av seg den tykke jakken.

‒ På korte turer er bilen ofte kald, mens på langtur har man en varm og god bil samt at det er mer komfortabelt å sitte uten jakke, mener NAF-rådgiveren.

‒ Likevel vil vi gjerne se at flere enn drøyt halvparten av oss ta av seg tykke vinterjakker når vi kjører til hytta, fortsetter han.

Infact har også spurt hvilke biltyper de forskjellige sitter i, og har avdekt forskjeller også for disse.

Av elbilistene svarer 20,1 prosent at de alltid tar av seg ytterjakken, mens 56,5 prosent kun gjør dette på langtur. For bensin-, hybrid- og dieselbilistene er tilsvarende tall 12,8 prosent og 50,6 prosent.

‒ En elbil blir fort varm fordi den ikke er avhengig av at motoren skal bli varm først. Det er som å skru på varmeovnen, sier Nils Sødal.

‒ Det kan også hende at elbilister er flinkere til å forvarme bilen fordi det gir lengre rekkevidde på vinteren, legger han til.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

2 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her