Derfor skal vinterjakka av

Å sitte i en bil med en stor vinterjakke på er ikke så veldig smart.


Nordmenn er generelt flinke til å sikre seg i bilen, noe som
også bidrar til at Norge er verdens sikreste land når det kommer til dødsfall
på veiene.

Men vi kan bli bedre, spesielt når det kommer til å kjøre bil
om vinteren.

Den kan som kjent være kald, og da gjelder det å kle seg etter
forholdene. Men den tykke vinterjakken kan faktisk bidra til skader.

‒ Sikkerhetsbeltet er det viktigste sikkerhetsutstyret i
bilen. Tykke jakker gir stor avstand mellom kroppen og beltet, og da virker
beltet dårligere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Infact har gjennomført en undersøkelse for NAF om nettopp dette,
og i den svarer kun 16,4 prosent at de faktisk tar av vinterjakken når de setter
seg i bilen.

‒ Tykke plagg under sikkerhetsbeltet skaper større avstand
mellom kroppen og beltet. Må du bremse hardt eller er uheldig og krasjer, vil
ikke beltet bli strammet ordentlig, og i verste fall kan du skli ut av setet,
forklarer Sødal.

Nye og moderne biler har utstyr som avanserte beltesystemer
og diverse kollisjonsputer, og beltene vil automatisk strammes inn og airbagene
løses ut når det oppstår en kollisjon.

‒ Hvis beltet ikke sitter skikkelig eller har stor slakk,
påvirkes effekten av sikkerhetssystemene, sier Sødal.

For en gang skyld er mennene bedre enn kvinnene, for mens
21,1 prosent av disse sier de tar av seg ytterjakken svarer kun 11,6 prosent av
kvinnene det samme.

‒ Dette er litt overraskende. Kvinner er ofte mer
sikkerhetsorienterte enn menn, men denne undersøkelsen viser at her er det
motsatt, sier Sødal.

På langturer er vi alle ganske mye flinkere til dette, og 51,2
prosent av mennene og 56,1 prosent av kvinnene tar av seg den tykke jakken.

‒ På korte turer er bilen ofte kald, mens på langtur har man
en varm og god bil samt at det er mer komfortabelt å sitte uten jakke, mener
NAF-rådgiveren.

‒ Likevel vil vi gjerne se at flere enn drøyt halvparten av
oss ta av seg tykke vinterjakker når vi kjører til hytta, fortsetter han.

Infact har også spurt hvilke biltyper de forskjellige sitter i, og har avdekt forskjeller også for disse.

Av elbilistene svarer 20,1 prosent at de alltid tar av seg
ytterjakken, mens 56,5 prosent kun gjør dette på langtur. For bensin-, hybrid-
og dieselbilistene er tilsvarende tall 12,8 prosent og 50,6 prosent.

‒ En elbil blir fort varm fordi den ikke er avhengig av at
motoren skal bli varm først. Det er som å skru på varmeovnen, sier Nils Sødal.

‒ Det kan også hende at elbilister er flinkere til å
forvarme bilen fordi det gir lengre rekkevidde på vinteren, legger han til.

Les også:

Les mer om:

Nyheter