Annonse
Hjem Elbiler Elektrisk hengerfeste til Polestar 2

Elektrisk hengerfeste til Polestar 2

Ja, elbilen Polestar 2 får hengerfeste. Til og med et elektrisk et. Men det er ikke billig.

Nordmenn er tilhengere av ‒ tilhengere.

Vi sleper gjerne med oss en campingvogn på ferie, fyller opp en henger til avfallsdeponi, eller frakter tohjulinger, firehjulinger og snøscootere fram og tilbake.

Et hengerfeste brukes også til sykkelstativ, og er altså en smart dings å ha bakpå bilen.

Problemet er at vi er en elbilnasjon.

Saken fortsetter under Annonsen

Slike biler er ikke optimale til å slepe med seg mye vekt, og mange av dagens elbiler har heller ikke noen mulighet til å få hengerfeste bak på bilen.

Men det gjelder ikke alle, og storselgere som Tesla Model 3 og Audi e-tron er også mulig å få med hengerfeste.

For Model 3 koster dette 8.300 kroner, mens prisen for e-tron er 8.430 kroner.

Den første elbilen til Polestar nærmer seg nå, og svenskene er ganske like som oss når det kommer til hengerfeste ‒ de liker slike.

Så det er selvfølgelig også mulig å få elbilen Polestar 2 med hengerfeste, og denne kan har en tillatt slepevekt på 1.500 kilo ‒ klasseledende for kompakte elbiler, ifølge Polestar selv.

Polestar 2 skal ifølge produsenten konkurrere mot Model 3, som har en slepevekt på 910 kilo.

Polestar nøyer seg ikke med et vanlig hengerfeste, men slår til med et elektrisk et som folder seg ut og inn.

Et slikt fancy hengerfeste gjør sitt til at prisen også blir betraktelig høyere enn for eksempel Model 3 og e-tron, og prisen er satt til 13.000 kroner i Norge.

Polestar 2 skal altså bli en slags familiebil, og dermed må den også ha litt lagringsplass.

Kombinert bagasjeplass er oppgitt til 440 liter, med 405 liter bak og 35 liter foran, så det er mulig å få med seg litt bagasje i denne.

En annen ting nordmenn, og svensker, er opptatt av, er takstativ. Spesielt på vinteren, med ski og alt det der, er det smart å kunne lagre ting på taket også.

Også denne muligheten får Polestar 2, hvor maksvekten er satt til 75 kilo.

‒ Polestar 2 støtter en aktiv livsstil, og er veldig fleksibel, sier Thomas Ingenlath.

‒ Vi vet at kundene setter pris på det, og er det noe som er spesielt relevant for morgensdagens elbiler ‒ er det en distinkt mangel på kompromisser, legger Polestar-sjefen til.

Han mener altså at morgendagens elbil må fungere på lik linje med andre biler, og da trenger man også en mulighet for hengerfeste.

Svenskene har fortsatt ikke åpnet for bestilling av elbilen, men det er allerede nå mulig å reservere seg en plass i køen.

Alle som står der innen 31. desember blir prioritert når salget starter neste år, og planen er at de første bilene skal komme på markedet i første halvdel av 2020.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,516FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker