Elektrisk hengerfeste til Polestar 2

Ja, elbilen Polestar 2 får hengerfeste. Til og med et elektrisk et. Men det er ikke billig.


Nordmenn er tilhengere av tilhengere.

Vi sleper gjerne med oss en campingvogn på ferie, fyller opp
en henger til avfallsdeponi, eller frakter tohjulinger, firehjulinger og
snøscootere fram og tilbake.

Et hengerfeste brukes også til sykkelstativ, og er altså en smart dings å ha bakpå bilen.

Slike biler er ikke optimale til å slepe med seg mye vekt, og
mange av dagens elbiler har heller ikke noen mulighet til å få hengerfeste bak
på bilen.

Men det gjelder ikke alle, og storselgere som Tesla Model 3
og Audi e-tron er også mulig å få med hengerfeste.

For Model 3 koster dette 8.300 kroner, mens prisen for
e-tron er 8.430 kroner.

Den første elbilen til Polestar nærmer seg nå, og svenskene er ganske like som oss når det kommer til hengerfeste ‒ de liker slike.

Så det er selvfølgelig også mulig å få elbilen Polestar 2 med hengerfeste, og denne kan har en tillatt slepevekt på 1.500 kilo ‒ klasseledende for kompakte elbiler, ifølge Polestar selv.

Polestar 2 - Salget er i gang

Skal konkurrere mot Model 3

Polestar 2 skal ifølge produsenten konkurrere mot Model 3, som har en slepevekt på 910 kilo.

Polestar nøyer seg ikke med et vanlig hengerfeste, men slår
til med et elektrisk et som folder seg ut og inn.

Et slikt fancy hengerfeste gjør sitt til at prisen også blir
betraktelig høyere enn for eksempel Model 3 og e-tron, og prisen er satt til 13.000
kroner i Norge.

Polestar 2 skal altså bli en slags familiebil, og dermed må
den også ha litt lagringsplass.

Kombinert bagasjeplass er oppgitt til 440 liter, med 405 liter bak og 35 liter foran, så det er mulig å få med seg litt bagasje i denne.

Polestar 2 får både hengerfeste og takstativ

En annen ting nordmenn, og svensker, er opptatt av, er takstativ.
Spesielt på vinteren, med ski og alt det der, er det smart å kunne lagre ting
på taket også.

Også denne muligheten får Polestar 2, hvor maksvekten er
satt til 75 kilo.

‒ Polestar 2 støtter en aktiv livsstil, og er veldig fleksibel,
sier Thomas Ingenlath.

‒ Vi vet at kundene setter pris på det, og er det noe som er
spesielt relevant for morgensdagens elbiler ‒ er det en distinkt mangel på
kompromisser, legger Polestar-sjefen til.

Han mener altså at morgendagens elbil må fungere på lik
linje med andre biler, og da trenger man også en mulighet for hengerfeste.

Svenskene har fortsatt ikke åpnet for bestilling av elbilen,
men det er allerede nå mulig å reservere seg en plass i køen.

Alle som står der innen 31. desember blir prioritert når
salget starter neste år, og planen er at de første bilene skal komme på
markedet i første halvdel av 2020.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter