Annonse
Hjem Nyheter Porsche med en mer sportslig Macan

Porsche med en mer sportslig Macan

Macan skal bli elbil-modell, men det er først neste generasjon. Nå handler det om en mer sportslig versjon ‒ en splitter ny Macan GTS.

Porsche er tøffe. Produsenten Porsche altså.

Macan, merkets minste SUV og tredje minste modell etter 718 og 911, er nemlig storselgeren til tyskerne.

Faktisk var hver tredje Porsche som ble solgt i fjor en Macan, som endte opp med et salg på solide 86.031 eksemplarer.

Likevel har tyskerne bestemt seg for å pensjonere Macan som vi kjenner i dag, for den skal nemlig bli den første helektriske SUV-modellen fra Porsche når den neste generasjonen ruller ut av samlebåndet i begynnelsen av det neste tiåret.

Saken fortsetter under Annonsen

De gambler altså tøft med den særs suksessfulle modellen, og om de lykkes får vi altså ikke vite før om noen år.

Før den tid fortsetter de å utvide modellserien, som ble ny i fjor.

I sommer kom de med Macan Turbo, en mer hissig versjon med en 2.9-liters 6-sylindret biturbo som yter 440 hestekrefter og som klarer 0-100 km/t på 4,3 sekunder.

Vi trodde at det kanskje var den siste nye versjonen av Macan, men tok som vanlig feil.

Porsche byr nemlig på et aller sist vink til bensinfolket ‒ en Macan GTS.

De tre bokstavene står for Gran Turismo Sport, noe som betyr at den er en sportslig langdistanseversjon av den originale modellen.

GTS har den samme motoren som Turbo, men V6’eren er nå tunet til å yte 380 hk ‒ opp 20 hk sammenlignet med forgjengeren. Den byr også på et dreiemoment på 520 Nm fra 1.750 r/min til 5.000 r/min, også dette 20 Nm mer enn tidligere.

Dette betyr at den er raskere.

0-100 km/t går på 4,7 sekunder, 3 tiendedeler raskere enn tidligere, mens toppfarten er satt til 261 km/t.

0-200 km/t bruker den 19,5 sekunder på, så det er en ganske sprek SUV Porsche byr på.

Porsche Active Suspension Management (PASM) har blitt spesielt tunet til GTS-modellen, og chassiset er senket med 15 mm for enda bedre sideveis dynamikk.

I tillegg byr Porsche på et adaptivt luftdempersystem som kan bestilles, noe som senker den ytterligere 10 mm.

Sammen med 20-tommers felger og digre bremser (360×36 mm foran og 330×22 mm bak) skal dette gjøre at Macan GTS ser ut som en skikkelig sportsbil.

Selvsagt kommer den med Sport Design-pakken som standard, og det er sportsseter og eksklusive materialer på innsiden.

En Porsche Macan GTS veier 1.910 kilo, har et forbruk på 0,95/0,96 liter på mila, og kan trekke henger på 2.400 kilo.

Og nå er vi ganske sikre på at dette er den siste modellen av Macan Porsche byr på med bensinmotor, men vi har jo tatt feil før…

Her er flere bilder av Porsche Macan GTS:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,715FansLik
80FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker