Porsche med en mer sportslig Macan

Macan skal bli elbil-modell, men det er først neste generasjon. Nå handler det om en mer sportslig versjon ‒ en splitter ny Macan GTS.


Porsche er tøffe. Produsenten Porsche altså.

Macan, merkets minste SUV og tredje minste modell etter 718 og
911, er nemlig storselgeren til tyskerne.

Faktisk var hver tredje Porsche som ble solgt i fjor en Macan,
som endte opp med et salg på solide 86.031 eksemplarer.

Likevel har tyskerne bestemt seg for å pensjonere Macan som
vi kjenner i dag, for den skal nemlig bli den første helektriske SUV-modellen
fra Porsche når den neste generasjonen ruller ut av samlebåndet i begynnelsen av
det neste tiåret.

De gambler altså tøft med den særs suksessfulle modellen, og
om de lykkes får vi altså ikke vite før om noen år.

Før den tid fortsetter de å utvide modellserien, som ble ny
i fjor.

I sommer kom de med Macan Turbo, en mer hissig versjon med
en 2.9-liters 6-sylindret biturbo som yter 440 hestekrefter og som klarer 0-100
km/t på 4,3 sekunder.

Vi trodde at det kanskje var den siste nye versjonen av Macan,
men tok som vanlig feil.

Porsche byr nemlig på et aller sist vink til bensinfolket ‒
en Macan GTS.

De tre bokstavene står for Gran Turismo Sport, noe som betyr at den er en sportslig langdistanseversjon av den originale modellen.

GTS har den samme motoren som Turbo, men V6’eren er nå tunet
til å yte 380 hk ‒ opp 20 hk sammenlignet med forgjengeren. Den byr også på et
dreiemoment på 520 Nm fra 1.750 r/min til 5.000 r/min, også dette 20 Nm mer enn
tidligere.

Dette betyr at den er raskere.

0-100 km/t går på 4,7 sekunder, 3 tiendedeler raskere enn
tidligere, mens toppfarten er satt til 261 km/t.

0-200 km/t bruker den 19,5 sekunder på, så det er en ganske
sprek SUV Porsche byr på.

Porsche Active Suspension Management (PASM) har blitt
spesielt tunet til GTS-modellen, og chassiset er senket med 15 mm for enda
bedre sideveis dynamikk.

I tillegg byr Porsche på et adaptivt luftdempersystem som
kan bestilles, noe som senker den ytterligere 10 mm.

Sammen med 20-tommers felger og digre bremser (360x36 mm
foran og 330x22 mm bak) skal dette gjøre at Macan GTS ser ut som en skikkelig
sportsbil.

Selvsagt kommer den med Sport Design-pakken som standard, og
det er sportsseter og eksklusive materialer på innsiden.

En Porsche Macan GTS veier 1.910 kilo, har et forbruk på 0,95/0,96 liter på mila, og kan trekke henger på 2.400 kilo.

Og nå er vi ganske sikre på at dette er den siste modellen
av Macan Porsche byr på med bensinmotor, men vi har jo tatt feil før…

Her er flere bilder av Porsche Macan GTS:

Les også:

Les mer om:

Nyheter