- Annonse -
HjemElbilerNå kommer MG’s rimelige el-SUV

Nå kommer MG’s rimelige el-SUV

Britiske MG skulle egentlig gjort norsk comeback med elbilen ZS EV i november, men det gikk ikke. Men nå er modellen klar for norsk asfalt.

MG har ikke hatt det enkelt opp gjennom årene, og fra de ble stiftet i 1930 til 2006 hadde de ni forskjellige eiere.

- Annonse -

Men da de presenterte sin første nye modell på 16 år i 2011 het eieren SAIC, en av de fire store statlig-eide bilprodusentene i Kina.

Og alle gode ting virker som å være 10 for MG, for etter at SAIC overtok i 2007 har det blitt ro ‒ og fart ‒ over det ærverdige merket.

Vi vet at kinesiske bilmerker satser hardt på elbiler, og det har smittet over på MG også.

Nå har de flere tradisjonelle modeller i porteføljen også, den kompakte MG3 og SUV-modellene ZS og HS.

- Annonse -

Ingen av disse er aktuelle for Norge, men det er altså elbil-versjonen av ZS.

ZS EV kommer i to versjoner, innstegsutgaven Comfort og den noe dyrere Luxury.

Dette er altså en SUV med ganske moderne former i en litt mer kompakt innpakning. Den er 4,31 meter lang, 1,80 meter bred og 1,64 meter høy, og dermed marginalt kortere, smalere og lavere enn for eksempel Volvo XC40.

Den er ikke blant de største når det kommer til rekkevidde heller.

- Annonse -

ZS EV er utstyrt med et batteri på 44,5 kWh, noe som gir den en rekkevidde på 263 kilometer. Ladefarten er ikke ille, og det tar 40 minutter å fylle batteriet til 80 prosents kapasitet.

Motoren yter 143 hestekrefter med et dreiemoment på 353 Nm, og batteriene er som på de fleste moderne elbiler plassert under gulvet.

Den kommer også med infotainment, og har støtte for både Android Auto og Apple CarPlay.

Men den store konkurransefordelen er pris.

Den starter på rimelige 229.900 kroner for Comfort-utgaven, mens Luxury begynner på 249.900 kroner.

Og den er like om hjørnet.

For MG bekrefter nå at Norwegian Mobility Group, et selskap i Gill Gruppen, blir distribusjonspartneren for MG ZS EV i Norge.

Allerede fra januar er de første bilene på plass, og MG kan tilby de to modellversjonene i fem forskjellige farger.

Og vi blir et viktig marked for det britiske merket.

‒ Norge er en global utfordrer i overgangen til nullutslippstransport, siden de gjør det både praktisk og prismessig mulig for innbyggerne å ta del i endringen, påpeker Frank Meijer, salgs- og markedsføringssjef i MG Motor Europe.

‒ Det er den samme filosofien som ligger i hjertet av MG ZS, hvor vi kombinerer bransjeledende nullutslippsteknologi med den typen kjøreopplevelser som bare kan følge av lange og stolte ingeniørtradisjoner.

Som flere andre merker skal også MG satse på nettbasert salg i Norge, men de skal også sette opp prøvekjøringssentre rundt om i landet.

Dessuten vil de opprette Brand Stores i de store byene og på Gardermoen, hvor det blir mulig å se bilen, prøvekjøre den og selvsagt bestille seg en slik.

MG ZS-eiere vil også få tilgang til flere service- og vedlikeholdssentre. Gill Gruppens største forhandler, Birger N. Haug, er allerede plukket ut som et av prøvekjøringssentrene.

President i SAIC Motor Europe tror bilen kan bli en suksess i Norge.

‒ Vi føler oss sikre på at denne helelektriske mellomstore SUVen kommer til å passe perfekt i det norske markedet, siden den møter etterspørselen både etter siste generasjons nullutslippsbiler og kjøreopplevelser, sier Aiden He.

Comebacket er altså en realitet i januar, og Norwegian Mobility Group gleder seg selvsagt til den forsinkede julegaven.

‒ Vi har alltid hatt et spesielt bånd til MG. Vi importerte dem faktisk til Norge fra 2000, så vi er ganske stolte over å få legge til rette for returen deres til Norge neste år, sier daglig leder i gruppen, Jan Kåre Holmedal.

‒ Med helelektriske MG ZS har vi sannsynligvis den mest konkurransedyktige B-segment SUV-en på markedet, legger han til.

Her er flere bilder av MG ZS EV:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her