Nå kommer MG’s rimelige el-SUV

Britiske MG skulle egentlig gjort norsk comeback med elbilen ZS EV i november, men det gikk ikke. Men nå er modellen klar for norsk asfalt.


MG har ikke hatt det enkelt opp gjennom årene, og fra de ble
stiftet i 1930 til 2006 hadde de ni forskjellige eiere.

Men da de presenterte sin første nye modell på 16 år i 2011
het eieren SAIC, en av de fire store statlig-eide bilprodusentene i Kina.

Og alle gode ting virker som å være 10 for MG, for etter at
SAIC overtok i 2007 har det blitt ro ‒ og fart ‒ over det ærverdige merket.

Vi vet at kinesiske bilmerker satser hardt på elbiler, og
det har smittet over på MG også.

Nå har de flere tradisjonelle modeller i porteføljen også, den
kompakte MG3 og SUV-modellene ZS og HS.

Ingen av disse er aktuelle for Norge, men det er altså elbil-versjonen
av ZS.

ZS EV kommer i to versjoner, innstegsutgaven Comfort og den noe dyrere Luxury.

Dette er altså en SUV med ganske moderne former i en litt
mer kompakt innpakning. Den er 4,31 meter lang, 1,80 meter bred og 1,64 meter
høy, og dermed marginalt kortere, smalere og lavere enn for eksempel Volvo
XC40.

Den er ikke blant de største når det kommer til rekkevidde
heller.

ZS EV er utstyrt med et batteri på 44,5 kWh, noe som gir den
en rekkevidde på 263 kilometer. Ladefarten er ikke ille, og det tar 40 minutter
å fylle batteriet til 80 prosents kapasitet.

Motoren yter 143 hestekrefter med et dreiemoment på 353 Nm,
og batteriene er som på de fleste moderne elbiler plassert under gulvet.

Den kommer også med infotainment, og har støtte for både
Android Auto og Apple CarPlay.

Men den store konkurransefordelen er pris.

Den starter på rimelige 229.900 kroner for Comfort-utgaven,
mens Luxury begynner på 249.900 kroner.

Og den er like om hjørnet.

For MG bekrefter nå at Norwegian Mobility Group, et selskap
i Gill Gruppen, blir distribusjonspartneren for MG ZS EV i Norge.

Allerede fra januar er de første bilene på plass, og MG kan
tilby de to modellversjonene i fem forskjellige farger.

Og vi blir et viktig marked for det britiske merket.

‒ Norge er en global utfordrer i overgangen til
nullutslippstransport, siden de gjør det både praktisk og prismessig mulig for
innbyggerne å ta del i endringen, påpeker Frank Meijer, salgs- og markedsføringssjef
i MG Motor Europe.

‒ Det er den samme filosofien som ligger i hjertet av MG ZS,
hvor vi kombinerer bransjeledende nullutslippsteknologi med den typen
kjøreopplevelser som bare kan følge av lange og stolte ingeniørtradisjoner.

Som flere andre merker skal også MG satse på nettbasert salg
i Norge, men de skal også sette opp prøvekjøringssentre rundt om i landet.

Dessuten vil de opprette Brand Stores i de store byene og på
Gardermoen, hvor det blir mulig å se bilen, prøvekjøre den og selvsagt bestille
seg en slik.

MG ZS-eiere vil også få tilgang til flere service- og
vedlikeholdssentre. Gill Gruppens største forhandler, Birger N. Haug, er
allerede plukket ut som et av prøvekjøringssentrene.

President i SAIC Motor Europe tror bilen kan bli en suksess
i Norge.

‒ Vi føler oss sikre på at denne helelektriske mellomstore
SUVen kommer til å passe perfekt i det norske markedet, siden den møter
etterspørselen både etter siste generasjons nullutslippsbiler og
kjøreopplevelser, sier Aiden He.

Comebacket er altså en realitet i januar, og Norwegian
Mobility Group gleder seg selvsagt til den forsinkede julegaven.

‒ Vi har alltid hatt et spesielt bånd til MG. Vi importerte
dem faktisk til Norge fra 2000, så vi er ganske stolte over å få legge til
rette for returen deres til Norge neste år, sier daglig leder i gruppen, Jan
Kåre Holmedal.

‒ Med helelektriske MG ZS har vi sannsynligvis den mest
konkurransedyktige B-segment SUV-en på markedet, legger han til.

Her er flere bilder av MG ZS EV:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter