Audi oppdaterer to RS-bøller

Vi nærmer oss nå enden på 2010-tallet, og Audi setter inn sluttspurten med å oppgradere ytterligere to RS-modeller.


Audi har hatt et travelt år med blant annet sin første rene
elbilmodell, e-tron, men de har også jobbet sokkene av seg på RS-siden.

Bare de siste månedene har de vist fram en rekke nye og
oppgraderte modeller, RS 7 Sportback, RS Q3 og RS Q3 Sportback, RS 4 Avant og
en helt ny RS Q8 bare for noen uker siden.

I mars viste de også fram en helt ny RS 5 Sportback, men
denne var laget spesielt for det amerikanske markedet.

Nå kommer utgaven som også skal til resten av verden, sammen
med en oppgardert RS 5 Coupé.

‒ Vår oppdatering av RS 5 Coupé og RS 5 Sportback markerer den
suksessfulle slutten på vår 25-årsmarkering (av RS-modellene), og fornyelsen av
vår modell-rekke, sier Oliver Hoffmann hos Audi Sport.

Det kommer ikke som en stor overraskelse at også RS 5-versjonene får det nye designet og de mekaniske løsningene Audi har gitt de andre nylig oppdaterte modellene, og rent estetisk tar RS 5 nå et skritt mot de større brødrene RS 6 og RS 7 med en ny single-frame som gjør den bredere og flatere.

De to nikker også tilbake til ur-quattroen fra 1980-tallet.

Sport quattro var lett gjenkjennelig med kraftig hjulbuer og
ikke minst tre smale luftinntak rett under panseret, noe Audi har videreført på
sine nyeste RS-modeller.

Nye RS 5 har også fått kraftig luftinntak, ny frontspoiler, nye
sideskjørt og ny splitter bak, satt på 19-tommers felger (20-tommere er tilgjengelig),
gitt den LED-lykter med laserlys (ekstrautstyr) og to nye fancy fager ‒ Turbo Blue
og Tango Red.

Det er også mer bruk av karbon, og Coupé-versjonen kan også
by på et karbontak som reduserer vekten med rundt 4 kilo.

På innsiden er den også oppgradert på samme måte som alle de
andre nye RS-modellene, noe som blant annet betyr en berøringsskjerm på 10,1 tommer,
som kan oppgraderes til en virtuell cockpit med en 12,3-tommers skjerm.

Hjertet i RS 5 er fortsatt en 2.9 TFSI V6 twin turbo-motor
med 450 hk og et dreiemoment på 600 Nm, noe som sender de kraftfulle brødrene
opp til 100 km/t under 4 sekunder.

I tillegg er selvsagt opphenget og understellet oppgardert
slik som de andre i familien, så disse bør sitte godt på veien også.

Vi har ikke fått noen norsk pris på de to nye RS-modellene,
men i Tyskland starter den på 83.500 euro for begge versjonene.

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Nyheter