Sverige har doblet antall elbiler på ett år

Fortsatt er andelen elbiler i Sverige ikke mye å skryte av, men salget er iallfall økende.


For ett år siden skrev vi at elbilbestanden i Sverige kun
utgjorde 0,1 prosent av alle privateide biler hos våre naboer, noe som er et
forsvinnende lavt tall.

Rasit.se, en svensk portal hvor det er mulig å søke opp
offentlig informasjon, hadde nemlig funnet ut av de 14.064 elbilene som var
registrert i Sverige den gang, var det kun 5.300 som var eid av privatpersoner.

Til sammenligning var Norges mest solgte bil i 2018 en Nissan
Leaf, og bare denne ene modellen det ene året ble registrert 12.303 ganger ‒
altså nesten mer enn samtlige elbiler med svenske skilt.

Nå har Rasit sjekket hvordan ståa er ett år senere, og det er en bedring i elbil-salget.

Nå viser det seg nemlig at det er en dobling av privateide
elbiler i Sverige, og nå ruller det 10.959 slike rundt på svenske skilt.

Sett fra norsk målestokk er ikke det imponerende, i og med at det som kommer til å bli Norges mest solgte bil i år faktisk er registrert langt flere ganger bare i 2019. Tesla Model 3 er Norges mest populære bil, og modellen som kom for fullt i mars er registrert 14.432 ganger i løpet av 2019.

Slår vi sammen fjorårstallene til Leaf og årets til Model 3
får vi nesten totalsummen av elbiler det finnes i Sverige, altså både
privateide og næringseide.

Fram til 4. kvartal var det nemlig registrert 27.450 elbiler
i Sverige, noe som nesten en fordobling av antallet for ett år siden ‒ 14.406 nye
elbiler.

Det betyr igjen at kun 42 prosent av alle elbilene i Sverige tilhører privatpersoner, og til sammenligning er næringsandelen av det totale bilsalget i Norge i år på 51 prosent.

Statistikken til Rasit viser også at antall privateide elbiler øker stort sett i alle områder i Sverige, og at ikke overraskende har Stockholm-området flest. I og rundt hovedstaden er det registrert 2.534 privateide elbiler, men disse utgjør kun 0,33 prosent av bilflåten der.

Andel ladbare hybrider i Sverige har økt med 25 prosent på
ett år, og det har kommet til 19.007 slike i løpet av 12 måneder.

De med plugger øker altså, men det kan man ikke si om bensinbilene.

Hele 69.000 slike har forsvunnet fra svenske veier det siste
året, noe som er en nedgang på 1,86 prosent. Men fortsatt er det soleklar
fleste slike privateide personbiler, og de har en andel på 65,7 prosent.

Elbilene står med fattige 0,2 prosent, mens ladbare hybrider
utgjør 1,74 prosent.

Dieselbilene er ikke overraskende nest mest populær med en
andel på 27,8 prosent, og de har kapret store markedsandeler det siste året.

Faktisk har det kommet 66.000 nye dieselbiler på de svenske veiene
det siste året, noe som nesten tilsvarer antallet bensinbiler som har
forsvunnet. Mange har altså gått fra bensin til diesel i Sverige, mens det i
Norge er nedgang i salget av både rene bensinbiler og rene dieselbiler.

I Norge er det nå langt over 200.000 elbiler, og fram til og
med november var det førstegangsregistrert 56.922 nye nullutslippsbiler, ifølge
Opplysningsrådet for veitrafikken.

Det er 15.925 flere enn i samme periode i 2018, en økning
som er større enn det totale antall registrerte nye elbiler i Sverige de 12
siste månedene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter