Subaru kopierer Volvos hårete mål

Volvo, og Norge, har en visjon om null trafikkdrepte. Deter også målet til Subaru innen 2030.


Ifølge en rapport fra Verdens helseorganisasjon (WHO) døde
det 1,35 millioner mennesker i trafikkulykker bare 2016, et tall som bare har
steget siden 2000 (1,15 millioner).

Dette har blitt så alvorlig at skader etter trafikkulykker nå
den faktoren som tar flest liv blant de unge mellom 5- og 29 år, så noe må helt
klart gjøres.

Bilprodusentene tar selvsagt dette på alvor, og strengere
krav spesielt i EU gjør også at nye biler er langt mer sikre enn de gamle.

Men noen sikter høyere.

Vi vet at blant andre Volvo Cars har en visjon om at ingen
skal dø eller bli alvorlig skadet, et mål de satte allerede tilbake i 2008.

Nå kommer også Subaru med det samme målet, og det skal de nå
innen 2030.

Framtidens teknologi og selvkjørende kjøretøy vil spare en
masse liv i framtiden, og selv om vi kanskje ikke tenker på Subaru som et
lokomotiv på dette området er de allerede godt i gang med utviklingen.

De er nå så seriøse på dette feltet at de har inngått et
samarbeid med SoftBank, denne japanske gruppen som er verdens 36. største og bare
slått av Toyota i størrelse på hjemmebane.

Sammen skal Subaru og SoftBank komme opp med løsninger
basert på det kommende 5G-nettet, dette lynraske trådløse nettverket.

For kommunikasjon er nøkkelen til selvkjørende biler, og
dette åpner for noe som kalles V2X.

Dette står for vehicle-to-everything, og betyr at bilen kan kommunisere med omverden i nåtid.

Når dette brukes via 5G kalles det C-V2X, og det er dette
Subaru nå jobber med.

V2X åpner altså for at bilen kan kommunisere med andre biler,
trafikkilder, nettverk og ikke minst fotgjengere, og kan dermed innhente
informasjon i sanntid.

Dette gir en rekke fordeler, som for eksempel at bilen vet at det er en stillestående kø før den kommer rundt svingen. Eller at det er glatt akkurat på en spesiell plass på veien, noe bilen vet allerede før den kommer dit og bremser opp.

Subaru skal nå sette i gang utvikling av 5G-teknologi på
utviklingssenteret i Hokkaido, og deretter skal de begynne å implementere dette
i førerassistenter i bilene.

Slike vil gjøre bilene helt eller delvis kjørende, og vil
helt sikkert sørge for at antall trafikkulykker går ned.

Det kan faktisk Subaru allerede nå bevise med en annen
førerassistent.

For det er nå flere år siden de introduserte løsningen som
er kalt EyeSight, et anti-frontkollisjonssystem som bremser automatisk for ting
foran bilen.

Subaru hevder selv at dette systemet har ført til at antall påkjørsler
har falt med hele 84 prosent, noe som jo er ganske så ekstremt.

Men skal de helt ned i null krever det flere systemer, og
takket være 5G vil slike komme for fullt om bare noen få år.

Og da er det kanskje ikke så hårete å sikte mot null
trafikkdrepte i 2030?

Slik fungerer Subarus EyeSight, og denne videoen er faktisk fra 2016:

Les også:

Les mer om:

Nyheter