BMW går skikkelig retro med vakker motor

Hva er bedre enn å lage en boxer inspirert fra en laget i1936? Ingenting, faktisk!


I 1923 skulle BMW lage motorsykler. De hadde da kjøpt opp en
MC-produsent, men var langt fra fornøyd med det de fikk med på kjøpet.

De bestemte seg for å lage en helt ny motor, og kom opp med
en kalt M2B33 som skulle plasseres i modellen R32. Det var en boxer-motor.

Den var på 494 kubikk, og skremmer ingen i dag med sine 8,5
hestekrefter ved 3.200 r/min. Men toppfarten var absolutt akseptabel, 95 km/t.

Motoren var designet for å vare lenge, og den var også tilnærmet
vedlikeholdsfri. Altså en skikkelig solid sak.

Den pløyde vei for en rekke motorer, og BMW har ikke glemt nettopp
det.

De har nemlig nylig vist fram konseptsykler som R18 og R18/2 med en vakker boxer under tanken, og det har også kommet et par custom-sykler kalt «The Departed» fra ZON og «Birdcage» fra Revival Cycles med denne motoren.

R18-cruiseren skal komme i løpet av 2020, og til nå har det
også vært et lite mysterium hva den faktisk er utstyrt med.

Men ikke lenger.

For BMW kan nå vise oss motoren de har kalt «Big Boxer», og
forteller oss at dette er en boxer på 1.802 kubikk.

Motoren yter 91 hestekrefter allerede ved 4.750 r/min, noe
som kanskje ikke høres veldig imponerende ut, men det er faktisk ganske så
greit i en slik cruiser på to hjul.

Dreiemomentet er på 158 Nm, og BMW forteller oss også at motoren
leverer over 150 Nm fra 2.000 r/min og opp til 4.000 r/min.

Den kommer med seks gir, og kan til og med leveres med revers
‒ slå den!

Og se på designet da!

Big Boxer er altså en moderne versjon av de gamle motorene,
og mer spesifikk de 2-sylindret boxer-motorene laget til R 5/R 51 (1936-1941) og
R 51/2 (1950-1951). Sistnevnte den første boxeren fra BMW Motorrad etter 2.
verdenskrig.

Den nye skal altså inn i R18, og her er modellen R18/2 som kan skryte av en særdeles vakker motor under tanken:

Les også:

Les mer om:

Nyheter