Audi e-tron 55 får bedre rekkevidde

Audi byr på en førjulsgave; elbilen e-tron 55 får en lengererekkevidde.


Den tyske produsenten var den første i den store Volkswagen-gruppen
som kom med en ren elbil, og den nye æra ble innledet med modellen e-tron 55.

Ikke overraskende satset Audi på en SUV-modell ut fra startblokken,
og bilen er hakket mindre enn Q7 i størrelse.

Og den gikk rett hjem hos norske forbrukere. Bokstavelig talt.

I oktober kjørte den seg rett til topps på registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken, og var Norges mest populære bil med 873 registreringer.

Les også: TEST av Audi e-tron forbruk

Den slo folkebilen Volkswagen Golf med 125 eksemplarer, og
knuste den så langt soleklart mest populære bil i 2019, Tesla Model 3, med hele
752 eksemplarer i oktober.

En e-tron imponerer på de fleste områdene, men kanskje ikke
helt på rekkevidden.

Den er satt til rett over 400 kilometer, noe som er bra, men ikke mer.

E-tron 55 rekkevidde - 25 kilometer ekstra rekkevidde

Men nå kan Audi-selgere og kommende eiere juble litt ekstra,
for ingeniørene til Audi har flikket litt på den første modellen.

Resultatet er 25 ekstra kilometer i rekkevidde.

De nye e-tron 55 som ruller ut av fabrikken fra nå av vil dermed ha en WLTP-rekkevidde på 436 kilometer.

Audi har gjort flere ting for å få til dette.

De utviklet et nytt bremsesystem som tar vare på
bremsemomentet på en mer effektiv måte, de har altså redusert energitapet som
oppstår når bilen bremser.

Drivlinjen er også effektivisert, som ved normal kjøring
bruker bakmotoren som standard. En nyutviklet løsning gjør nå at motoren foran
blir enda mer frakoblet, og dermed spares det strøm.

For det tredje klarer de nå å utnytte batteriet som totalt har en kapasitet på 95 kWh enda bedre, og har nå en netto-kraft på 86,5 kWh.

Ingeniørene har også forbedret kjølesystemet og hvordan
bilen gjenvinner energi, så dette er virkelige en versjon 1.1 av e-tron 55.

Audi byr også på en mindre versjon av e-tron kalt 50, og
denne har et batteri på 71 kWh brutto og 64,7 kWh netto, noe som gir en
rekkevidde på 336 kilometer.

Den tyske produsenten har også på gang en tredje versjon, og
denne er kalt e-tron Sportback og skal komme både som 50 og 55.

Denne er som navnet sier en litt sportsligere versjon, og har
en oppgitt rekkevidde på 372 kilometer for 50-versjonen og 477 kilometer for
55-varianten.

Audi Norge har allerede åpnet for bestillinger av Sportback-versjonen, som etter planen skal komme på det norske markedet våren 2020.

Vi testet forbruket på Audi e tron 55

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter