Annonse
Hjem Nyheter Ny rekkevidderekord for hydrogenbiler

Ny rekkevidderekord for hydrogenbiler

En sveitsisk eventyrer som har to solide rekorder i beltet fra før av, kan nå også skryte av å ha kjørt en hydrogenbil lengst på en tank.

Det er selvsagt mulig at du har hørt om Bertrand Piccard, men de færreste her hjemme drar nok kjensel på navnet.

Men dette er uansett litt av en type, og han har allerede gjort krumspring som for lengst har skrevet seg inn i historiebøkene.

I dagens samfunn, hvor det ikke skal så mye til for å gjøre noe som blir virale greier på sosiale medier, kappes det om å være først til å gjøre alt mulig rart.

Men det er de virkelige bragdene vi kommer til å huske, som førstemann til polene og lignende.

Saken fortsetter under Annonsen

Bertrand Piccard har to som er verd å hylle.

Barnebarnet av ubåtbyggeren Jacques Piccard, den første til å studere verdens dypeste grop, Marianergropen 11.034 meter under havflaten, har nemlig to ganske store bragder i beltet.

Bertrand Piccard ble den første til å reise jorda rundt med en luftballong, og ble også den aller første rundt jordkloden i et solkraftdrevet fly.

Så to solide rekorder der.

Nå har han satt en tredje som er ganske imponerende, iallfall rent teknologisk.

Piccard er altså en eventyrer, men som dere skjønner av rekordene er han også veldig opptatt av miljøet.

Og nå ville han vise at nullutslippsbiler faktisk kan fungere på lik linje med eksosbiler, og det skulle han gjøre i en Hyundai Nexo.

Dette er den nyeste hydrogenbilen til det sørkoreanske merket, og Piccard fylte opp tanken på et par minutter i byen Sarreguemines og satte i gang.

Målet var Le Bourget, hvor flymuseet Musée de l’Air et de l’Espace ligger, og underveis plukket han opp en rekke prominente gjester som fikk være med på den historiske ferden.

Blant disse var det to franske ministre, og ikke minst prins Albert II av Monaco.

Dagen etter han startet kom han til mål, og dermed klarte han å tilbakelegge hele distansen på 778 kilometer på en tank.

Det er verdensrekord.

Faktisk hadde han mye saft igjen også når han ankom museet, mer eksakt en gjenstående rekkevidde på 49 kilometer.

Så han kunne kjørt over 800 kilometer, noe som er på linje med mange av dagens tradisjonelle biler.

Hydrogenbilene har møtte mye motstand de siste årene, og spesielt mange ebil-entusiaster er negative til slike biler.

For Piccards del var det viktigste å vise at en nullutslippsbil kan fungere som en tradisjonell bil, og med en like rask påfylling og en tilnærmet lik rekkevidde har han klart nettopp det.

‒ Med dette eventyret har vi bevist at vi med moderne og rene teknologier ikke lenger trenger eksperimentelle prototyper for å oppnå nye rekorder. Vanlige mennesker kan nå gjøre det samme med et ordinært nullutslippskjøretøy, sa Piccard etter å ha fullført rekordturen, og la til:

‒ En ny æra for bilens prestasjoner har startet, og det til nytte for klimaet.

Hyundai var det første merket som satset på hydrogen, og startet utviklingen av denne teknologien allerede i 1998.

Merket har fortsatt tro på denne teknologien, og nylig investerte de i tre hydrogenselskaper som skal hjelpe til å gi fart rundt H2-satsingen.

Her hjemme har hydrogenbilene skapt overskrifter for en helt annen grunn.

En hydrogenstasjon i Sandvika utenfor Oslo tok nemlig fyr i sommer, noe som førte til full stopp for hydrogenfyllingen i Norge.

De norske hydrogenspesialistene Nel foretok grundige undersøkelser, og konkluderte med at det var en feilmontert plugg som var årsaken til eksplosjonen.

Tidligere denne måneden åpnet en hydrogenstasjon på Høvik et steinkast unna Sandvika, og dermed er det igjen mulig å fylle tanken på de norske hydrogenbilene.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker