Nordmenn får se denne før verdenspremieren

Det hører absolutt til sjeldenhetene at en bilprodusentinviterer kundene til å se en ny modell før den har hatt verdenspremiere, menNorge blir så viktig for elbilen Skoda Vision iV at det nå skjer her hjemme.


Volkswagen-gruppen er godt i gang med sin elbilsatsing, som
inkluderer Audi e-tron, Porsche Taycan og Volkswagen ID. 3.

En fjerde svært viktig modell er også på vei, Skoda Vision
iV.

Skoda har virkelig slått seg opp og fram de siste årene, og
solgte faktisk flere biler enn Toyota her i Europa i 2018. Hvem hadde trodd
det?

Skodas store styrke er at de har truffet godt i flere
segmenter, og hadde hele seks modeller inne blant de 100 mest solgte i Europa i
fjor.

Den aller mest populære var Skoda Octavia på en 7. plass, og
denne «folkebilen» er 4,67 meter lang og 1,81 meter bred.

Det er neppe tilfeldig at elbilen Vision iV, iallfall konseptet, har tilnærmet de samme målene. For Skoda har virkelig forventninger knyttet til den kommende elbilen.

En Vision iV Concept er 4,66 meter lang og 1,92 meter bred, og
kan fås med både hengefeste og firehjulstrekk. Og bør by på god innvendig
plass.

For mens Octavia har en akselavstand på 2,68 meter, kan
elbilen uten en stor motor og girkasse by på 2,76 meter mellom de to akslingene.
Og det hjelper også på at Vision iV er 1,61 meter høy, og i sum betyr alt dette
mer rom på innsiden.

I tillegg kan konseptmodellen som har 4x4 by på 306
hestekrefter og en rekkevidde på rundt 500 kilometer, så den kommende elbilen
har alle forutsetninger til å bli en svært populær bil om prisen også blir av
den konkurransedyktige sorten.

Dette har igjen ført til stor interesse for den høyreiste
modellen, også blant norske kunder.

Skoda har da også hatt et spesielt øye til elbilnasjonen
Norge når det kommer til Vision iV, og nå trekker de den helt ut.

Norske kunder skal like godt få muligheten til å sjekke den
nærmere ut ‒ før alle andre kundene i resten av verden.

Den produksjonsklare modellen blir altså vist for aller
første gang under et eksklusivt arrangement i Norge 12. januar, hvor kunder som
har forhåndsbestilt bilen blir invitert.

– Vi har jobbet mye for å kunne gi kundene våre denne
muligheten, fordi vi vet at mange har gledet seg lenge til å se den. Samtidig
vet jeg at interessen ikke blir noe mindre av å se den ferdige utgaven på nært
hold, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda Norge i Harald A. Møller.

Å vise en ferdig bil til et stort utvalg kunder før
verdenspremieren gir selvsagt noen utfordringer, og Skoda Norge sier at de stiller
strenge sikkerhetskrav. Det blir blant annet forbud mot å dra med seg mobilen og
annet kamerautstyr inn i utstillingslokalet, som befinner seg på Gardermoen.

– Den unike muligheten vi har fått til å vise bilen, før
resten av verden får se den, kommer med en rekke krav fra fabrikken. Alle som
forhåndsbestiller bilen får en invitasjon, og da er det førstemann til mølla.
På grunn av restriksjoner knyttet til sikkerheten har vi ikke mulighet til å
åpne for alle de tusenvis som står på lista vår, men vi lover at vi skal åpne
dørene for så mange som mulig, sier Meiner.

Produsenten har altså fortsatt ikke bekreftet tallene og
spesifikasjonene rundt den ferdige produksjonsmodellen bygget på
Volkswagen-gruppens MEB-plattform, men som vi skjønner satser Skoda tungt på
denne som hadde premiere som en konseptmodell under Genève Motor Show i mars.

Om de har truffet blink vet de mer etter 12. januar, for da
har mange rutinerte og kresne elbil-nordmenn gitt sin dom.

Skoda åpnet for reserveringer i juni, mens utleveringene skal
starte til neste år.  

Her er flere bilder av konseptmodellen:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter