Vi feirer Cybertruck med denne

Tesla gjør akkurat som de selv vil, og knallet til med enpickup som virkelig skiller seg ut fra hopen. Vi feirer med å sjekke ut dennemeget spesielle Alfa Romeo-modellen.


Tesla har allerede delt bilverden med sine elbiler, men både
Model S, Model X og Model 3 framstår som ordinære og «kjedelige» biler i forhold
til pickupen de lanserte for noen dager siden.

Cybertruck er en koloss som til og med får SUV-modellen Model X på 5,03 meter til å fremstå som en knøtt. Pickupen er ifølge Wikipedia hele 5,88 meter lang, og dette er for eksempel hele 31 centimeter lenger enn flaket Bentley Mulsanne.

Ja, den er til og med lenger enn Phantom VIII, den største luksusvognen
til Rolls-Royce.

Så Cybertruck blir den største av de masseproduserte bilene
i Europa, men det er ikke bare størrelsen som har gjort denne til en skikkelig
snakkis.

Tesla har nemlig brukt stål som de også bruker på rakettene
som lages av SpaceX, grunnlaget av Tesla-sjef Elon Musk.

Ifølge Musk er dette stålet så hardt at det ikke lar seg bøye i en presse, og derfor har bilen fått en veldig rett og spesiell form.

Ingen fare, vi skal vise bilder som forklarer dette litt
lenger ned.

Cybertruck er så uvanlig at den selvsagt skaper splid, for enten
liker du den eller så gjør du det ikke. De færreste er likegyldig til en slik
bil.

Og uansett om man elsker eller hater Cybertruck, er den
fargeløse stålbilen faktisk litt av en fargeklatt blant alle moderne biler som
stort sett har de samme formene, og Tesla skal ha honnør for at de tør der de
fleste andre satser på det sikre.

Men Tesla er selvsagt ikke alene om å komme med provoserende biler, og det har vært en rekke spesielle konsepter opp gjennom årene.

En som kan minne litt om Cybertrucken finner vi hos Alfa Romeo
‒ kongen av bildesign.

Alfa kan virkelig linjer, og har i over 100 år tryllet fram
den ene perlen etter den andre.

Men selv ikke italienerne treffer med alt.

Så la oss hilse på konseptbilen Alfa Romeo Scarabeo.

Tidlig i 1966, etter at prosjektet Type 33 var sendt videre
til motorsportavdelingen, kom Giuseppe Busso med et nytt prosjekt for en Alfa
Romeo med motoren bak.

Men denne gang skulle de bruke motoren fra Alfa Romeo GTA,
nærmere bestemt en rekke-firer.

De tverrstilte motoren i en blokk sammen med clutchen og girkassen, mens de gikk ambisiøst for en tuberamme adoptert fra 33 med rør på begge sidene av interiøret som også inneholdt drivstofftankene.

Jobben med det utvendige designet ble satt til et relativt
ferskt designselskap, Officine Stampaggi Industriali, og de kom altså opp med noen
oppsiktsvekkende linjer som var aerodynamiske nok til at Scarabeo tippet 200
km/t i toppfart.

Bilen hadde rattet på høyre side, mens opphenget var i et forsøk på å spare litt cash hentet fra Renault R8.

Og sluttresultatet kunne besøkende på Paris Motor Show selv sjekke ut i oktober 1966.

Alfa fulgte opp det opprinnelige konseptet med en bil som hadde et litt forenklet design, før de også prøvde seg på en toppløs versjon. Men da var det stopp, og Barchetta-versjonen ble faktisk aldri fullført.

Så det finnes to og en halv Alfa Romeo Scarabeo, så dette er
en ganske så unik modell.

Og det er kanskje ikke så veldig rart at de raskt satte
sluttstrek.

For det har helt klart vært mer elegante Alfa Romeoer enn
dette, men kul på sin helt særegne måte var den jo.

Det er på en måte også Tesla Cybertruck, som jo kan minne
bittelitt om Scarabeo.

Eller?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter