Annonse
Hjem Nyheter Gigantavtale kan fortsatt veltes

Gigantavtale kan fortsatt veltes

Italiensk-amerikanske Fiat Chrysler Automobiles (FCA) og franske PSA er enige om å slå seg sammen, men avtalen må godkjennes av myndighetene.

I oktober annonserte FCA og PSA at de hadde kommet fram til en foreløpig avtale om å slå seg sammen, og onsdag i denne uka ble det klart at de hadde skrevet under på en bindende avtale som gjør gruppen til verdens 4. største bilprodusent.

Avtalen er verdisatt til 50 milliarder dollar, og kostandsbesparelsene er stipulert til 4,1 milliarder dollar i året.

Meningen er at FCA og PSA skal eie 50 prosent hver, hvor den franske gruppen som er noe mindre skal skyte inn noen midler som gjør at avtalen blir balansert.

Om det går som FCA og PSA ønsker blir de en gigant i bilverden, og allerede i dag selger de totalt rundt nærmere 9 millioner biler i året.

Saken fortsetter under Annonsen

Det betyr at de akkurat presser seg foran GM som endte opp med å selge 8,6 millioner biler i 2018, og kun Volkswagen-gruppen (10,8 mill.), Toyota-gruppen (10,4 mill.) og Renault-Nissan-alliansen (10,3 mill.) er større.

En sammenslåing involverer en rekke bilmerker på begge sidene.

FCA eier blant annet Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati og Ram Trucks, mens den franske PSA-gruppen styrer merker som Citroën, DS, Opel/Vauxhall og Peugeot.

I tillegg er det også andre selskaper i denne potten, som for eksempel tuningekspertene Mopar i FCA-gruppen.

Totalt er det snakk om rundt 400.000 ansatte, de fleste i enten Europa eller USA.

Det er altså ordet sjefene elsker som er nøkkelen for denne sammenslåingen ‒ synergieffekter.

Her er håndtrykket som skal gi milliarder av kroner i besparelser og gjøre den nye gruppen til verdens 4. største bilprodusent. Til venstre PSA-sjef Carlos Tavares og til høyre FCA-sjef Mike Manley.

Gruppene kan spare store kostander ved å utnytte hverandres teknologi, utstyr, nettverk og plattformer, og slå sammen ressurser innen utvikling og forskning.

Spesielt utvikling og teknologi er viktig i dag, med nye elektriske drivlinjer og selvkjørende egenskaper som to nøkkelområder i årene som kommer.

Men selv om de to partene er enig, betyr det ikke at det blir en sammenslåing.

For at en slik gigantfusjon skal bli godtatt av myndighetene må de nemlig love at ingen skal miste jobben på grunn av sammenslåingen, og de kan dermed ikke legge ned noen fabrikker for å skape ytterligere synergier.

Sjefene lover nå at det ikke skal skje, men skal de spare store summer så må nok også antall fabrikker ned i tiden framover.

Det største hinderet er kanskje de franske myndighetene, som tidligere i år satte foten ned da FCA ville slå seg sammen med Renault-gruppen.

Franske politikere skyldte på kompleksiteten i avtalen som også inkluderte Renaults alliansepartnere Nissan og Mitsubishi, og beslutningen skapte mye bråk i etterkant.

PSA har ingen utenlandske partnere, så den franske stat som eier litt over 13 prosent av aksjene i gruppen er nok litt mer positiv nå.

Og det spørs om de tør være fransk arrogant nok en gang.

Faktisk har både myndighetene i Frankrike og Italia allerede stilt seg positive til denne sammenslåing, men også EU skal si sitt i denne saken.

Et annet problem er at kinesiske Dongfeng også er inne på eiersiden til PSA, og det hjelper ikke akkurat på en eventuell godkjennelse fra de amerikanske myndighetene.

Dongfeng har allerede sagt at de vil selge seg ned fra litt over 12 prosent og ned til 4,5 prosent, og aksjene skal kjøpes av PSA.

Om alt går som FCA og PSA ønsker kan den nye giganten var et faktum om drøyt et år, og vil dermed bringe sammen to av de mest berømte bilfamiliene i Europa, nemlig Peugeot og Agnelli.

Peugeot ble grunnlagt allerede i 1810 av Jean-Pierre og Jean-Frédéric Peugeot, og den første bilen ble laget i 1889.

Ti år senere var Giovanni Agnelli en del av en gruppe som etablerte Fiat, som står for Fabbrica Italiana Automobili Torino, og de åpnet sin første bilfabrikk i 1900.

En sammenslåing vil gi PSA og FCA fem plasser hver i styret, som vil bli ledet av dagens konsernsjef i PSA, Carlos Tavares.

Partene ser for seg en overgangsperiode på mellom 12 og 15 måneder før de to gruppen er en enhet.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,818FansLik
85FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker