HjemNyheterGigantavtale kan fortsatt veltes

Gigantavtale kan fortsatt veltes

Italiensk-amerikanske Fiat Chrysler Automobiles (FCA) og franske PSA er enige om å slå seg sammen, men avtalen må godkjennes av myndighetene.

I oktober annonserte FCA og PSA at de hadde kommet fram til en foreløpig avtale om å slå seg sammen, og onsdag i denne uka ble det klart at de hadde skrevet under på en bindende avtale som gjør gruppen til verdens 4. største bilprodusent.

- Annonse -

Avtalen er verdisatt til 50 milliarder dollar, og kostandsbesparelsene er stipulert til 4,1 milliarder dollar i året.

Meningen er at FCA og PSA skal eie 50 prosent hver, hvor den franske gruppen som er noe mindre skal skyte inn noen midler som gjør at avtalen blir balansert.

Om det går som FCA og PSA ønsker blir de en gigant i bilverden, og allerede i dag selger de totalt rundt nærmere 9 millioner biler i året.

Det betyr at de akkurat presser seg foran GM som endte opp med å selge 8,6 millioner biler i 2018, og kun Volkswagen-gruppen (10,8 mill.), Toyota-gruppen (10,4 mill.) og Renault-Nissan-alliansen (10,3 mill.) er større.

- Annonse -

En sammenslåing involverer en rekke bilmerker på begge sidene.

FCA eier blant annet Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati og Ram Trucks, mens den franske PSA-gruppen styrer merker som Citroën, DS, Opel/Vauxhall og Peugeot.

I tillegg er det også andre selskaper i denne potten, som for eksempel tuningekspertene Mopar i FCA-gruppen.

Totalt er det snakk om rundt 400.000 ansatte, de fleste i enten Europa eller USA.

- Annonse -

Det er altså ordet sjefene elsker som er nøkkelen for denne sammenslåingen ‒ synergieffekter.

Her er håndtrykket som skal gi milliarder av kroner i besparelser og gjøre den nye gruppen til verdens 4. største bilprodusent. Til venstre PSA-sjef Carlos Tavares og til høyre FCA-sjef Mike Manley.

Gruppene kan spare store kostander ved å utnytte hverandres teknologi, utstyr, nettverk og plattformer, og slå sammen ressurser innen utvikling og forskning.

Spesielt utvikling og teknologi er viktig i dag, med nye elektriske drivlinjer og selvkjørende egenskaper som to nøkkelområder i årene som kommer.

Men selv om de to partene er enig, betyr det ikke at det blir en sammenslåing.

For at en slik gigantfusjon skal bli godtatt av myndighetene må de nemlig love at ingen skal miste jobben på grunn av sammenslåingen, og de kan dermed ikke legge ned noen fabrikker for å skape ytterligere synergier.

Sjefene lover nå at det ikke skal skje, men skal de spare store summer så må nok også antall fabrikker ned i tiden framover.

Det største hinderet er kanskje de franske myndighetene, som tidligere i år satte foten ned da FCA ville slå seg sammen med Renault-gruppen.

Franske politikere skyldte på kompleksiteten i avtalen som også inkluderte Renaults alliansepartnere Nissan og Mitsubishi, og beslutningen skapte mye bråk i etterkant.

PSA har ingen utenlandske partnere, så den franske stat som eier litt over 13 prosent av aksjene i gruppen er nok litt mer positiv nå.

Og det spørs om de tør være fransk arrogant nok en gang.

Faktisk har både myndighetene i Frankrike og Italia allerede stilt seg positive til denne sammenslåing, men også EU skal si sitt i denne saken.

Et annet problem er at kinesiske Dongfeng også er inne på eiersiden til PSA, og det hjelper ikke akkurat på en eventuell godkjennelse fra de amerikanske myndighetene.

Dongfeng har allerede sagt at de vil selge seg ned fra litt over 12 prosent og ned til 4,5 prosent, og aksjene skal kjøpes av PSA.

Om alt går som FCA og PSA ønsker kan den nye giganten var et faktum om drøyt et år, og vil dermed bringe sammen to av de mest berømte bilfamiliene i Europa, nemlig Peugeot og Agnelli.

Peugeot ble grunnlagt allerede i 1810 av Jean-Pierre og Jean-Frédéric Peugeot, og den første bilen ble laget i 1889.

Ti år senere var Giovanni Agnelli en del av en gruppe som etablerte Fiat, som står for Fabbrica Italiana Automobili Torino, og de åpnet sin første bilfabrikk i 1900.

En sammenslåing vil gi PSA og FCA fem plasser hver i styret, som vil bli ledet av dagens konsernsjef i PSA, Carlos Tavares.

Partene ser for seg en overgangsperiode på mellom 12 og 15 måneder før de to gruppen er en enhet.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Vi har prøvekjørt Ford E-Transit i Barcelona. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Ford E-Transit

Vi ble med Ford Norge til Barcelona, for å kjøre Ford E-Transit, lære mer om Ford PRO, og for...
Så hvordan sjekker Bugatti at verdens raskeste bil faktisk har de ytelsene den skal ha? (Fotos: Bugatti)

Slik sjekker Bugatti kreftene til verdens raskeste bil

490 km/t. Det er fartsrekorden for serieproduserte biler, og den står Bugatti Chiron Super Sport for. Så hvordan sjekker...
Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her