BMW rundet en halv million elektrifiserte biler

Å sette seg hårete mål er en ting, å innfri disse er noe helt annet. BMW huker av begge boksene.


I november satte BMW-gruppen ny rekord.

Det generelle salget for BMW-merket gikk strykende i forrige
måned, og med 194.690 biler kunne de notere seg for en oppgang på 2,9 prosent.

Også BMW-gruppen som inkluderer Mini og Rolls-Royce kunne se
tilbake på en god måned, og med et salg på 225.662 biler var det opp 1,4
prosent i forhold til november 2018.

Men den virkelige oppgangen sto de elektrifiserte for.

Totalt solgte gruppen 17.480 slike, hvor 13.590 var ladbare
hybrider. Dette var en oppgang på 18,4 prosent, og rett og slett en ny rekord
for en enkelt måned.

Dette har selvsagt bidratt til at de nå har innfridd målet
på en halv million elektrifiserte biler, for det har de klart akkurat nå.

Bilen som rundet milepælen var den ladbare hybriden BMW 330e, som nå er levert til en kunde i Tyskland.

‒ En halv million biler er det beste beviset. Vårt brede
spekter av elektrifiserte biler oppfyller eksakte kundebehov, sier Oliver
Zipse, styreleder i BMW AG.

Og da må det et nytt mål til.

‒ Nå øker vi tempoet betydelig. Vi tar sikte på å ha en
million elektrifiserte biler på veiene i løpet av to år. Dette er vårt bidrag
til effektiv klimabeskyttelse.

Per i dag kan gruppen by på 12 elektrifiserte modeller, og
er blant de som fører an i overgangen til mer klimavennlige kjøretøy.

Målet er nå at 25 prosent av bilene de selger i Europa innen
2021 skal være elektrifiserte, en tredel i 2025 og halvparten i 2030.

Gruppen har stadig utvidet porteføljen av elektrifiserte modeller, og skal gire ytterligere om i årene framover.

Allerede neste år skjer det også noe historisk for BMW-gruppen,
og det sørger SUV-modellen X3 for.

Denne skal nemlig komme både som bensin, diesel, ladbar
hybrid og elbil ‒ den første kvadruppelen til den tyske produsenten.

Elbilversjonen heter iX3, og skal produsere der det største
markedet også ligger for rene elbiler. Nei, ikke Norge, men Kina.

Så de iX3 som havner på norske veier vil altså være «made in
China».

Også det kommende flaggskipet av elbilen, iNext, skal
produseres i Kina, nærmere bestemt i Dingolfing.

En annen ny ren elbilmodell, i4, skal derimot lages i Tyskland.
Både iNext og i4 skal lanseres i 2021.

Men det er ikke kun BMW som skal sørge for elbilsalget i
gruppen, for også Mini har på gang en elbil.

Mini electric skal være på plass allerede første halvdel av
2020, og vil nok helt sikkert bidra til å ta BMW-gruppen mot det nye målet om 1
million elektrifiserte biler i 2021.

Så får vi se om de nok en gang klarer å holde det de lover.

Les også:

Les mer om:

Nyheter