Å kombinere italienske superviner og superbiler er ikke det dummeste man kan gjøre. (Fotos: Maserati)

Denne elbilen hyller legendarisk rødvin

Maserati banker til med en helt spesiell versjon av GranCabrio Folgore, og denne smaker det litt ekstra av.


Det italienske merket vil nemlig feire 50-årsjubileet til Tignanello, en innflytelsesrik rødvin som var forut for sin tid. Det prøver også Maserati å være, og de har allerede vist fram to elbilmodeller som gjenkjennes via Folgore-navnet.

En av disse er til og med en toppløs sak som nok trives spesielt godt i Napa Valley, vindalen hvor det årlig arrangeres en stor veldedighetsgalla for kunst. Dette er GranCabrio Folgore, en bil med et litt futurisk uttrykk, som nettopp setter kurs for California.

Der skal nemlig spesialversjonen Maserati GranCabrio Folgore Tignanello auksjoneres bort, så her har alle muligheten til å skaffe seg noe helt unik. Vel, alle de som har nok penger.

Inspirasjonen til denne spesielle utgaven kommer altså fra den italienske vingården, og det gjennom farger, nyanser, innovative materialer og raffinert håndverk.

Resultatet er ganske spektakulært:

Eksteriøret til GranCabrio Folgore Tignanello er en kastanjefarge inspirert av vingårdens jord, varmet opp av en kobberaktig burgunder som minner om de sentrale røde nyansene til Tignanellos karakteristiske barriquer, forklarer Maserati.

Felgene og kaliperne kommer i henholdsvis matt og blank svart, mens emblemene er farget kobber, med Maserati-logoen i blank kobber på en glanset bakgrunn. Det myke takstoffet er også svart.

Men de mest romantiske detaljene ligger i interiøret, kan Maserati fortelle.

Her er det kjennetegnene til Tignanello, og setene har skinn dekorert med en flermateriale sølv og burgunder ribbestrikk, laget av Vegea, et innovativt smørbart stoff avledet fra vingårdene, sier det italienske bilmerket videre. Dette skal minne om mønsteret til rekkene med vinstokker på Tignanello-høyden, markert av Albarese-steiner i midten. Stoffet ser ut og føles som skinn, og det brukes for første gang i en Maserati-bil.

Det er også mørkt briartre med lasering – valgt for å minne om trykket som er brent inn i eikefatene – pryder panelene, med tekstdetaljer om skapelsen av Tignanello.

Videre kan Maserati forteller at hodestøtten har en kombinasjon av et elegant brodert Maserati Trident med et av Tignanellos kjennetegn, solen, lenge et særtrekk på flaskeetiketten.

Det samme symbolet er lasert på den sentrale tunnelen, sammen med datoene 1971-2021: disse refererer til den første og nåværende årgangen av Tignanello. Det er altså 50 år siden denne vinen ble sluppet på markedet.

‒ Dette samarbeidet med Marchesi Antinori gir oss muligheten til å illustrere essensen av skreddersydd produksjon, flaggskipet i vårt tilpasningsprogram for Maserati Fuoriserie, sier Klaus Busse, designsjef i Maserati.

‒ Den er designet for å skape ad-hoc-opplevelser for Trident-kunder, ved å produsere skreddersydde biler som kan gjøre kjøreopplevelsen enda mer sublim og særegen, slik bare en enestående vin kan ved bordet. Å fortelle en historie om italiensk fortreffelighet er en kilde til stolthet for oss og fungerer som konstant stimulans for arbeidet vårt, som med skreddersydd produksjon ønsker å skape noe absolutt dedikert og uforlignelig.

GranCabrio Folgore er altså Maseratis første elektriske kabriolet, har fire seter og løsninger løftet fra Formel E. Maserati har også en elektrisk SUV kalt Grecale Folgore.

Her er bilder av en langt mer eksklusiv bil, for her er GranCabrio Folgore Tignanello som kommer i ett eneste eksemplar. Og ja, du får også se vinkjelleren og en flaske Tignanello.

Les også:

Debatt