Mercedes er som kjent godt i gang med satstingen på elbiler, og har per i dag en rekke elbilmodeller på plass i Norge. Selvsagt EQC, den første, i tillegg til EQA, EQB, EQE, EQS og EQV.
Men satsingen stopper ikke med personbiler, for i tillegg til EQV er også varebilene eCitan og eVito på plass her i Norge. Og den elektriske lastebilen eActros.
Vel, sistnevnte er kun på besøk, for Mercedes har nemlig innledet det de kaller eActros 600 European Testing Tour 2024. Her skal den kommende elektriske lastebilen gjennom en gedigen test, og målet er selvsagt også vise at en slik strømdrevet utgave er i stand til å håndtere de fleste kjøreoppgavene ‒ akkurat som en «vanlig» Actros utstyrt med en 7.7-liters 6-sylindret motor.
Disse testbilene er to prototyper av eActros 600 som inkluderer en slepevekt på 40 tonn.
Tyskerne innledet Europa-turnéen i forrige måned, og totalt skal prototypene igjennom 20 europeiske land og tilbakelegge formidable 13.000 kilometer. Målet er de to ytterpunktene på det gamle kontinentet ‒ Nordkapp i nord og spanske Tarifa i sør.
De startet selvsagt fra hjemmebasen i tyske Frankfurt 11. juni, og satte umiddelbart kurs for det nordligste punktet. Det betyr at de først må gjennom Danmark og Sverige før lastebilene endelig får norsk asfalt under dekkene, og deretter plotte kurs for Nordkapp ‒ en oppgave som selv i en EQS kan være formidabel.
Men de to kolossene har klart brasene med bravur, for nå har de vært innom Nordkapp. Mer eksakt brukte de 12 dager på å tilbakelegge 4.436 kilometer på utelukkende elektrisk kraft før de kunne juble for den første milepælen ‒ det nordligste punktet.
Tyskerne forklarer at e-lastebilene fullførte den lengste strekningen uten ladestopp i Norge, og det hovedsakelig på landlige veier med en utfordrende topografi. Det bør jo love bra, spesielt når vi hører hvor langt dette faktisk var.
De klarte nemlig dette på en strekning på hele 480 kilometer, noe som selv mange moderne elbiler hadde slitt litt med. Da de ankom laderen sto det 30 kilometer igjen på rekkevidde-måleren.
Og forholdene var heller ikke perfekte, noe de jo sjelden er så langt i nord. Mercedes melder om både regn og vind, to ting som er langt fra ideelt for så store elektriske doninger.
For Mercedes, og til slutt også for norske trailersjåfører, er dette unike og viktige erfaringer de nå har høstet, for det jobbes hardt med å få eActros mest mulig effektiv både når det kommer til forskjellige topografier og ikke minst klimasoner.
Tyskerne har heller ikke tenkt å holde funnene hemmelige, så de som er nysgjerrige på tallene kan mer enn gjerne kontakte Mercedes.
Nå har ikke Mercedes funnet opp kruttet på nytt når det kommer til rekkevidde, for den kommer først og fremst fra en gedigen batteripakke. Om du syns Mercedes EQS, rekkeviddekongen med et WLTP-tall helt opp til 822 kilometer, har et svært batteri, blir det bare barnemat målt mot eActros 600.
Mens EQS har et batteri på 118 kWh, kan eActros skilte med en pakke på mer enn 600 kWh, for så mye må det faktisk til for at landeveiens kjempe skal lande på 500 kilometer. Altså fem ganger mer batterilagring.
Også ladeeffekten er på et annet nivå, og eActros åpner for 400 kW, og senere skal den også kunne megawatt-lade. Da går det i så fall virkelig unna. 20-80 prosent med en slik lading går på rundt halvtimen, noe som er svært imponerende når vi snakker om en batteripakke på hele 600 kWh.
Det er på en måte vakkert fort, og vakkert er også bildene Mercedes nå viser av de to prototypene i Norge.
For bedre reklame enn dette er det vanskelig å få, så sjekk ut de unike bildene av de to testbilene på tur opp til Nordkapp. Sjåførene kan iallfall ikke klage på kjedelig utsikt under Norges-strekket!
Les også: