Nå er ikke bensinstasjoner det de en gang var. I gamle dager luktet det bensin, det gikk i olje og tennplugger ‒ og det sto en kanskje ikke helt nystriglet fyr bak disken. Og melken, ja den måtte du i butikken for å kjøpe.
Slik er absolutt ikke dagens bensinstasjoner. Ja, til og med navnet bensinstasjon er historie.
Og kvinnene har overtaket på flere felt.
For Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge, smeller like godt av en skikkelig gla’nyhet på kvinnedagen.
– På våre egeneide stasjoner er faktisk tre av fem stasjonsledere kvinner, mens andelen er litt lavere ved franchisestasjonene som i mange tilfeller eies og drives av selvstendig næringsdrivende, sier Sandsbråten.
Hun tror stasjonenes endrede rolle og funksjon er én av forklaringene på at kjønnsbalansen har blitt bedre.
– Før lå gjerne stasjonene knyttet til et verksted, der folk kom inn for å få service på bilen sin som før også var mannsdominerte yrker. I dag er stasjonen et sted du handler, tar en kaffekopp eller spiser middag, samtidig som du lader bilen, fyller tanken, får byttet vindusviskere eller vasket bilen, sier Sandsbråten.
Og hun påpeker også at tradisjonelle kjønnsroller blir mer og mer visket ut, og det gjør at det er mindre forskjell på hvilke yrker vi velger.
Men alt er ikke i balanse når det kommer til bilbransjen.
Ifølge Utdanning.no er kun 2 prosent av landets bilmekanikere kvinner, og blant bilpleiere er kvinneandelen på 17 prosent. Samtidig er 65 prosent av alle butikkarbeidere kvinner.
På ledernivå uansett bransje ligger kvinneandelen på 35 prosent, så her viser det som en gang var kjent som bensinstasjoner vei. Og ja, også tidligere kjent som en mannsbastion.
Les også: