Steinsprut gir glasskader for i milliardklassen. (Fotos: Frende)

Glasskader koster enorme summer

Steinsprut er et sikkert vårtegn, og resultatet er en regning i milliard-klassen. Ja, milliarder av kroner.


Det har vært en hard vinter, og det lover alt annet enn godt for steinsprutskadene. For å bøte på glatte forhold er veiene fulle av både grus og stein, og dette er dårlig nytt for bilistene.

Kjøretøy slenger nemlig opp mye grus og stein, og sjansen for å bli truffet er ganske stor. Og steinsprut kan skade både lakken og rutene, og dermed gi bilistene en lei ekstraregning.

-->
‒ Sammen med hestehoven blomstrer også rosene i frontruten nå på våren, sier Jan Harry Svendsen som er rådgiver i NAF.

‒ Men steinsprut er blant de skadene på bilen din som er ganske lett å unngå. Det handler ganske enkelt om å holde avstand til bilen foran og om å være varsom rundt kryss og andre påkjøringer.

En dårlig nyhet kommer sjeldent alene, og det gjelder også steinsprut. For Frende kan opplyse at dette er et økende problem.

‒ Antallet skader økte med 13 prosent (i fjor), mens skadene var nesten 20 prosent dyrere enn året før, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

Ferske tall fra Finans Norge viser at norske forsikringsselskaper fikk innmeldt formidable 309.578 glasskader på motorvogner i 2023, og det betyr 848 slike skader hver eneste dag. Eller 35 skader hver time. Det er ganske så vilt.

‒ Vi så en lignende utvikling hos oss i løpet av fjoråret, sier Ytre-Hauge.

‒ Det er voldsomt mange skader, og det koster stadig mer å reparere dem.

I 2022 var faktisk halvparten av bilskadene Frende fikk meldt inn glasskader.

‒ Vi ser skader på frontrute, bakrute, siderute og glasstak. Det er hakk, sprekker eller knust glass som er de typiske skadene, sier Ytre-Hauge.

Ved å holde avstand til kjøretøyet foran kan man dempe sjanse for en vårblomst i ruta, men mye handler om flaks og uflaks når det kommer til steinsprut.

‒ Det er nærmest umulig å unngå slike skader, og det skjer helt plutselig. Det er ikke så mye annet du kan gjøre enn å holde god avstand til bilen foran, sier Ytre-Hauge.

‒ Vi ser en del skader nå på senvinteren og tidlig om våren. Da er det mange veier med grus og strørester som skaper trøbbel.

Frende peker også på skvettlappene som en synder. Eller mangelen på disse. Mange av dagens moderne biler blir ikke utstyrt med slike, og dermed er denne viktige bidragsyteren mot steinsprut borte.

Både NAF og Frende sier at uheldige bileiere bør få fikset skadene så raskt som mulig.

‒ Det er i mange tilfeller gratis om man har kasko eller delkasko. Lar man derimot skaden utvikle seg slik at ruten sprekker, må frontruten byttes og du betale en egenandel, sier Svendsen hos NAF.

De legger også til at det er smart å dekke til glasskader med en klar tape.

‒ På den måten hindrer du skitt og smuss å trenge inn i skaden, og på den måten hindrer du også at skaden utvikler seg frem til man får utbedret steinsputen hos et verksted, forklarer Svendsen.

Frende understreker at om skaden er midt i synsfeltet kan det fort være at den må byttes, selv om det ikke er store sprutskaden. 

‒ Det er strenge regler for dette, sier Ytre-Hauge. 

‒ Vi kan ikke ha folk kjørende ute med redusert sikt midt i synsfeltet. Hvis skaden er ute på sidene tolereres litt større skade. Da er det enklere å komme unna med å lime den.

Svendsen hos NAF anbefaler også at man tar en ekstra kikk spesielt på panseret og i området rundt frontruten for å se etter steinsprut. 

‒ Skrap vekk eventuell rust med en liten kniv og fyll såret med en lakkstift, da hindrer du rust og kostbare følgeskader, sier han.

Så hva koster alle disse glasskadene?

Jo, Frende sier at det totale beløpet passerte 2 milliarder kroner bare i 2023. Snittet på hver skade lød på 6.755 kroner. 

‒ Men dette er kostnaden for forsikringsselskapene. Mange av disse skadene har egenandel, så totalen er noen tusen kroner høyere enn det igjen, sier Ytre-Hauge. 

‒ Mindre hakk koster gjerne mellom 600 og 800 kroner. Hvis ruta må skiftes koster det fort mellom 7.000 og 12.000 kroner. Får du en ruteskade på bobilen din snakker vi fort om mellom 50.000 og 60.000 kroner. Det er store variasjoner, sier Roger Ytre-Hauge.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Forbruker NAF Frende