Dette er noe så spesielt som en helelektrisk muskelbil. (Fotos: Dodge)

Dodge klar med verdens første elmuskelbil

Dodge har avduket den neste Charger, og dette er historiens første og dermed også eneste elektriske muskelbil. Se bilder!


Dodge har noe de kaller for «Brotherhood of Muscle», Dette er de gode, gamle muskelbilene som banet seg vei allerede på 1960-tallet, men det er et problem. Et stort et.

Dodge har nemlig gjennomført den siste dansen med modellene Charger og Challenger, og den aller siste som kom var en Dodge Challenger SRT Demon 170 i ja, 170 eksemplarer. Muskel-æraen ble vinket av med en særs dopet bil, Hemi-motoren var nemlig tunet til voldsomme 1.025 hestekrefter.

Men.

Dette var kun siste mulighet for dagens Charger og Challenger, for selv om en ny elektrisk tid nå skaper bølger har de ikke tenkt å la muskelbilene seile inn i solnedgangen. Nei, de har tenkt å gjøre dem elektriske. Ja, det er som å banne i kirka, men det bryr ikke Dodge seg om.

‒ Den elektrifiserte 2024 Dodge Charger Daytona Scat Pack leverer Charger Hellcat Redeye-nivåer av ytelse, og kunngjør sin tilstedeværelse gjennom verdens første Fratzonic Chambered Exhaust, sier Dodge-sjefen Tim Kuniskis.

‒ Neste generasjon av Dodge-muskler har ankommet.

Dodge tør dog ikke å gå all-in, så de garderer seg også med utgaver som har forbrenningsmotor, en med 550 hk og en med 420 hk.

Nye Dodge Charger blir dermed det aller første elektriske medlemmet av «Dodge Brotherhood of Muscle», og denne er laget på STLA Large-plattformen, selvsagt er den det.

Det betyr en masse krefter og rekkevidde, så savnet etter av brølende V8er bør kunne dempes. Her er det to motorer hver på 250 kW/335 hk og 407 Nm, så firehjulsdrift med kjøremoduser som «donuts», «drift» og selvsagt Launch Control.

Med 670 hk estimerer Dodge at kvartmila flyr unna på 11,5 sekunder, noe de andre muskelbilene skal slite med å matche. Og ja, Dodge Charger Daytona har også en patentert lydløsning som skal gi Hellcat-lignende lyder som sjefen nevnte, så brølet er fortsatt på plass.

Topputgaven heter Charger Daytona Scat Pack, og Dodge har også klar en utgave kalt Charger Daytona R/T med 496 hk.

STLA Large er den største plattformen til Stellantis, og elektriske Charger som blir den første elbilen på denne blir tilgjengelig med et batteri på hele 100,5 kWh. Dodge estimerer at Charger Daytona R/T får en rekkevidde på 317 miles, noe som betyr 510 kilometer. Så ja, kanskje litt skuffende til å være en elbil på denne plattformen.

Hurtigladingen fra 20 til 80 prosent skal for øvrig ta rundt 27 minutter, noe som ikke er verst for en bil med et så stort batteri.

Det er todørs coupé-versjonene som først skal inn i produksjon, og det skjer i midten av året. Til neste år skal det også komme firedørs-versjoner av de helelektriske Daytona Scat Pack og R/T, og på samme tid skal Dodge produsere utgaver med forbrenningsmotor.

Her er bilder av verdens første elektriske muskelbil, Dodge Charger Daytona:

Bildeserie
Debatt