I februar kunne Lotus melde om at «vinterbilen» Emeya hadde nådd målstreken, for i iskalde Ivalo i Nord-Finland hadde elbilen gjennomført de siste testene.
Det satte sluttstrek for en tre år lang strabasiøs ferd mot produksjon, og Lotus understreket at den sportslige elbilen gjennomførte testene helt ned i -40 grader med bravur langt nord for polarsirkelen.
Drivverket åpner for over 900 hestekrefter, og 0-100 km/t fyker unna på under 3 sekunder ‒ mer eksakt 2,8 sekunder.
Her er det WLTP-rekkevidder helt opp til 610 kilometer, og når den må lades går det også unna. Den takler en effekt helt opp i 350 kW, og i så fall vil 10-80 prosent fyke unna på 18 minutter.
‒ Elektriske biler trenger ikke å være kjedelige, slår Feng Qingfeng, administrerende direktør i Lotus-gruppen, fast.
Bilen har brukt god tid, men nå er altså hovedtestene sluttført og Emeya nærmer seg dermed produksjon.
Planen er at de første europeiske kundene får sin Lotus Emeya i 3. kvartal, så litt over sommeren. Det betyr også at prisene er klare.
Emeya kommer i tre versjoner, basismodellen kun kalt Emeya, en mellomversjon døpt Emeya S og familiens sjef som heter Emeya R med 905 hk.
Så hva koster moroa i Norge målt mot Storbritannia og EU?
Vel, Lotus Emeya bikker millionen, men ikke med så veldig mye.
Dette er de norske prisene per i dag:
- Lotus Emeya: 1.209.950 kroner
- Lotus Emeya S: 1.456.400 kroner
- Lotus Emeya R: 1.746.100 kroner
- Lotus Emeya: 1.267.235 kroner
- Lotus Emeya S: 1.434.064 kroner
- Lotus Emeya R: 1.734.356 kroner
- Lotus Emeya: 1.420.050 kroner
- Lotus Emeya S: 1.694.317 kroner
- Lotus Emeya R: 2.015.163 kroner
Les også:
- MG avslører data rundt Cyberster, og viser flere nyheter
- Dodge klar med verdens første elmuskelbil
- Den nye Oslo-trikken hanket inn pris