Lotus Emeya er en imponerende elbil, og nå nærmer den seg endelig forhandlerne. (Fotos: Lotus)

Så mye koster Lotus Emeya

Den kommende superbilen Lotus Emeya nærmer seg, for nå er prisene klar for det europeiske markedet. Se forskjellen på norsk, britisk og europeisk pris.


I februar kunne Lotus melde om at «vinterbilen» Emeya hadde nådd målstreken, for i iskalde Ivalo i Nord-Finland hadde elbilen gjennomført de siste testene.

Det satte sluttstrek for en tre år lang strabasiøs ferd mot produksjon, og Lotus understreket at den sportslige elbilen gjennomførte testene helt ned i -40 grader med bravur langt nord for polarsirkelen.

At dette også er en bil som bør trives på norske vinterveier viser en ting som ikke alle bilmerkene tar høyde for, nemlig snødekte veier.

Som de andre moderne elbilene har også Lotus Emeya en rekke førerassistenter, og for at disse også skal fungere på snødekte veier hvor veimarkeringen er skjult under snøen testet Lotus dette i Ivalo.

Og ja, de testet også sensorene, kameraene og assistentene mot et annet «norsk» fenomen, nemlig snødekte veiskilt.

Alt av kjøreegenskaper fikk også kjørt seg i Ivalo, og med to elmotorer bør Emeya komme seg fram selv under krevende forhold.

At den kommer seg fram under gode forhold er hevet under enhver tvil.

Drivverket åpner for over 900 hestekrefter, og 0-100 km/t fyker unna på under 3 sekunder ‒ mer eksakt 2,8 sekunder.

Andre viktige ting er aerodynamikken og marktrykk. Emeya kan by på en luftmotstand på imponerende 0,21 Cd, og et marktrykk på 150 kilo ved 250 km/t. De karbonkeramiske bremsene bør også stoppe bilen ganske raskt. 

Det er selvfølgelig flere skreddersydde kjøremoduser, som på engelsk heter Range, Tour, Sport, Individual og Track, og et elektronisk kontrollert luftfjæringssystem med sensorer som reagerer på endringer i veiforholdene og justerer automatisk kjøretøyets oppsett. 

Lotus kaller den selv for en hyper-GT, og skal den være en Grand Tourer må også rekkevidden være på plass. Og det er den. 

Her er det WLTP-rekkevidder helt opp til 610 kilometer, og når den må lades går det også unna. Den takler en effekt helt opp i 350 kW, og i så fall vil 10-80 prosent fyke unna på 18 minutter. 

‒ Elektriske biler trenger ikke å være kjedelige, slår Feng Qingfeng, administrerende direktør i Lotus-gruppen, fast.

‒ Vi kombinerer vår rike sportsbilarv med den nyeste banebrytende teknologien for å omdefinere hva det vil si å kjøre et elektrisk kjøretøy. Emeya blander sømløst eksepsjonell kjøring og kjøreegenskaper med luksus, ytelse, komfort, tilkobling og rekkevidde i verdensklasse – og gir sjåførene den ultimate grand tourer-pakken med den uovertrufne kjøreopplevelsen til en ekte Lotus.

Bilen har brukt god tid, men nå er altså hovedtestene sluttført og Emeya nærmer seg dermed produksjon. 

Planen er at de første europeiske kundene får sin Lotus Emeya i 3. kvartal, så litt over sommeren. Det betyr også at prisene er klare. 

Emeya kommer i tre versjoner, basismodellen kun kalt Emeya, en mellomversjon døpt Emeya S og familiens sjef som heter Emeya R med 905 hk.

Så hva koster moroa i Norge målt mot Storbritannia og EU?

Vel, Lotus Emeya bikker millionen, men ikke med så veldig mye. 

Dette er de norske prisene per i dag:

  • Lotus Emeya: 1.209.950 kroner
  • Lotus Emeya S: 1.456.400 kroner
  • Lotus Emeya R: 1.746.100 kroner
De britiske prisene omregnet fra pund er:

  • Lotus Emeya: 1.267.235 kroner
  • Lotus Emeya S: 1.434.064 kroner
  • Lotus Emeya R: 1.734.356 kroner
De europeiske prisene omregnet fra euro er:

  • Lotus Emeya: 1.420.050 kroner
  • Lotus Emeya S: 1.694.317 kroner
  • Lotus Emeya R: 2.015.163 kroner
Nå går jo kroneverdien litt opp og ned, men om de norske prisene ikke blir justert veldig kan iallfall ikke nordmenn klage over en overpriset bil. Spesielt målt mot EU kommer vi godt ut, så det lover jo veldig godt.

For denne GT’en bør også takle norske forhold, for de i Ivalo kan måle seg mot de kaldeste plassene også i vårt eget langstrakte kongerike. Og de har Lotus Emeya allerede taklet.

Les også:

Debatt