Om du skulle ha gjettet på hvor mange modellversjoner BMW
faktisk har i porteføljen, hadde du nok ikke tatt hardt nok i. For det totale antallet ligger faktisk på rundt 50 forskjellige
modeller, som strekker seg fra 1-serie og opp til 8-serie.
tenker på som selve BMW, nemlig 3-serie med sine versjoner. Denne kommer både
som Sedan, Touring og Gran Turismo. Det finnes også 3-serie for SUV-modellene kalt X3 og for
elbilene kalt i3, men sistnevnte er både litt for kompakt og litt for spesiell
til å bli regnet som den perfekte elbilen fra det tyske merket. Men det er ikke i4. Denne vises nå som konsept, og den versjonen som skal inn i
produksjon kommer ikke til å bli så veldig forskjellig fra den som nå testes. Dette er en 4-dørs Gran Coupé som kombinerer moderne linjer
med teknologiske nyvinninger, noe som ifølge BMW skal gi en masse elektrisk
kjøreglede. Slik ser Concept i4 ut:
BMW i4 - Produksjonen starter neste år
Serieproduksjonen av i4 starter til neste år, og en som nesten ikke kan vente på denne er kommunikasjonsdirektør i BMW Norge. – Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. På mange måter blir BMW i4 summen av en perfekt BMW – som også er elektrisk, sier Marius Tegneby. Les også: https://bil24.no/beste-elbiler-i-2020/BMWi4 får 5. generasjonen av BMW’s eDrive
i4 får 5. generasjonen av BMW’s eDrive som er en ny ogmoderne drivlinje. Denne inkluderer nemlig et nytt høyspenningsbatteri med nye
battericeller, med en langt større energitetthet enn tidligere.
en kapasitet på 150 kW som innebærer rundt 100 kilometer rekkevidde på drøyt
fem minutter lading. Under gulvet finner vi et batteri på rundt 80 kWh, noe som
gir den en rekkevidde på rundt 600 kilometer. Sportslige linjer, lynlading og ganske bra rekkevidde bør
klinge bra hos elbilgærne nordmenn, så la oss ta en nærmere titt på hva dette
er for noe. Så her er en video som viser Concept i4:
0-100 km/t på under 4 sekunder
Det skal heller ikke stå på kreftene. BMW har en bensinmotor som er V8 og som sitter i fleremodeller, og denne har 530 hestekrefter. En i4 har selvsagt ikke en V8-motor,
men den elektriske motoren genererer den samme maksimale effekten som bensinmotoren. Dette sørger for at i4 skal klare 0-100 km/t på under 4
sekunder, mens toppfarten er oppgitt til over 200 km/t. BMW utvikler også et nytt operativsystem som finner veien til i4, og BMW Curved Display gir en smakebit på dette. Her er det mulig å veksle mellom tre moduser, «Core»,
«Sport» og «Efficient», og disse styrer hvordan det meste rundt dashbordet framstår.
Det betyr at både skjermen, grafikken og lyset rundt interiøret, dørene og
dashbordet faktisk forandrer seg avhengig av hvilken modus som er valgt. BMW har lenge hatt håndbevegelser for å styre funksjoner i
infotainment-systemet, hvor et kamera registrerer gestikuleringen og
infotainmenten skal reagere like raskt som om du hadde trykket på skjermen. Nye modeller får enda flere funksjoner rundt denne sømløse
betjeningen, så her må du bare pugge håndsignaler. Rent praktisk trenger ikke elbiler en grill til å kjøle ned motoren, men BMW kan selvsagt ikke droppe sitt signaturelement ‒ nyregrillen. Så nå blir den brukt til å huse et «intelligenspanel» som inneholder flere sensorer, blant annet brukt av førerassistenter. En annen ting elbiler strengt ikke trenger er lyd, men bilprodusentene
utstyrer disse med unike lydbilder. Og vi kan forvente oss et veldig
interessant fra BMW i4. For tyskerne har nemlig hentet inn en av verdens mest kjente
lydprodusenter til den oppgaven, Hans Zimmer. Det er ikke sikkert du drar kjensel på navnet, men filmene
han har laget lydspor til kjenner du garantert igjen. Det inkluderer nemlig en storfilmer
som Løvenes konge, Gladiatoren, The Dark Knight og Pirates of the Carribean, og
for Løvenes konge vant han Oscar for beste originalmusikk. Så vi venter spent på å høre hva tyskeren har klart å lage
til i4. Elbilen er altså ventet i 2021, og da vil BMW kunne tilby
fire forskjellige helelektriske biler ‒ BMW i3, BMW iX3, BMW i4 og flaggskipet BMW
iNext. Her er konseptet til den som har fått merkelappen «den perfekte BMW», i4. Les også: