Annonse
Hjem Elbiler Elbiler ga milliardresultatet

Elbiler ga milliardresultatet

Møller fikk et resultat på 1 milliard kroner før skatt i 2019, og det kan de takke elbilene for. Nå tror gruppen av 60 prosent av nybilsalget i år vil bestå av elbiler.

Er det noen som gleder seg til 2020 og det store elbilslippet, er det Møller Mobility Group med merkene Volkswagen, Audi, Skoda og Seat.

Dette er fire merker innen Volkswagen-gruppen som skal satse tungt på elbiler i årene som kommer, og allerede i 2020 vil alle de fire merkene tilby rene elbilmodeller.

Audi er allerede i gang med modellen e-tron, Volkswagen kommer med sin elektriske Golf-variant kalt ID. 3, Skoda skal sette Enyaq i produksjon, mens Seat har en spennende modell basert på MEB-plattformen kalt el-Born.

I tillegg har merkene flere andre elbilmodeller som bidrar til Møller-salget, som takket være de helelektriske modellene gikk strålende i 2019.

Saken fortsetter under Annonsen

Møller-konsernets samlede driftsinntekter økte med 17 prosent og endte på 30,6 milliarder kroner, noe som igjen ga et resultat på 1,03 milliard kroner før skatt ‒ det fjerde beste i gruppens historie.

Andelen elbiler fra konsernet økte fra 31 prosent og til 42 prosent i 2019, med Audi e-tron og Volkswagen e-Golf som de to mest solgte modellene.

Og Møller tror dette bare er starten på en elektrisk æra.

‒ Syv av de ti mest solgte personbilene i Norge i fjor var helelektriske, og vårt sterke salg av elbilmodeller som Audi e-tron og Volkswagen e-Golf bidro godt til fremgangen, sier konsernsjef Petter Hellman i Møller Mobility Group.

‒ Vi ser at nye kunder stiller krav og i økende grad etterspør bærekraftige produkter. Audi e-tron ble tatt godt imot av norske bilkjøpere i fjor, og verdenslansering av Volkswagen ID.3 markerer starten på Volkswagens-konsernet omfattende elbiloffensiv. Bilen blir den første som er karbonnøytral gjennom både produksjon og livsløp, legger han til.

Volkswagen mener ID. 3 blir like viktig som Bobla og Golfen har vært. (Foto: VW)
Volkswagen mener ID. 3 blir like viktig som Bobla og Golfen har vært. (Foto: VW)

Møller endte opp med 44.444 registrerte biler i 2019, 1.244 flere enn 2018. Totalt endte det norske elbilsalget på rundt 60.000 biler, og elbiler sto for 42 prosent av det totale salget.

Møller tror altså vridningen mot elbiler blir enda mer markant i år.

De forventer et relativt stabilt norsk totalmarked med et salg på 150.000 personbiler (142.381 i 2019) og 36.000 varebiler i 2020.

‒ Vridningen i salg fra fossile til ladbare biler ventes fortsette med full kraft i Norge. Vi er godt posisjonert med våre merker, og vi forventer at over 60 prosent av våre personbiler vil ha elektrisk drivlinje.

‒ Samtidig ventes ytterligere økt konkurranse i elbil-segmentet, noe som kan påvirke prisbildet både for nye og brukte biler, og det råder fortsatt noe usikkerhet rundt viktige rammebetingelser som ligger utenfor det vi kan påvirke, sier Petter Hellman.

Møller-gruppen er Norges største importør av personbiler, og ble stiftet av vadsømannen Harald Aars Møller tilbake i 1936 som Strømmen Auto. Selskapet skiftet navn til Harald A. Møller i 1946, og i 1948 ble de importør av Volkswagen.

Og resten er historie, som det så fint heter.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,792FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker