En Q-behandlet Aston Martin DBX

Q er James Bonds personlige duppeditt-ekspert, men også tilgjengelig for alle Aston Martin-kunder. Se hva Q-avdelingen har fått til med den kommende SUV-modellen DBX.


Etter at produksjonsselskapet til James Bond-filmene, Eon,
introduserte Aston Martin DB5 i den tredje filmen om den hemmelige agenten i 1964,
har 007 og Aston Martin gått hånd-i-hånd.

Men en hemmelig agent trenger mer enn flotte biler, mer
bestemt spionutstyr, og det sørger Q (quartermaster) og Q-avdelingen for. Og en
av grunnene til at Bond-filmene har blitt så populære er alle leketøyene
agenten har hatt med seg på sine oppdrag ‒ de fleste som kjent for å berge
verden fra sin undergang.

Aston Martin vil også redde verden, vel litt iallfall.

De opprettet sin egen Q-avdeling i 2012, og denne har som
arbeidsoppgave å friske opp modellene etter kundenes egne ønsker. De lager også
ferdige pakker som kundene kan velge i, slik at deres Aston Martin blitt litt
mer spesiell.

Så skulle James Bond dukke opp med en DBX som han ville ha
pimpet opp, ja, så gjør Astons Q-avdeling mer enn gjerne det.

Q by Aston Martin går også et hakk lenger, og byr på
spesiallagde biler for kundene. Her kan pengesterke folk stille opp på lokalene
til Q, og deretter kan de diskutere hvordan bilen faktisk skal se ut.

Den kreative sjefen for Q-avdeling heter Marek Reichman, og
nå har han kastet seg over den kommende SUV-modellen DBX.

Dette blir den første Aston Martin-modellen som får fem
seter, og mange venter nok spent på merkets aller første SUV.

Men de får ikke tak i den versjonen som tar DBX over til den mørke siden, spesialversjonen Reichman og gjengen hans skal presentere under Genève Motor Show.

Denne er altså unik, og Q-avdelingen har gitt litt ekstra
gass utenom de vanlige grepene.

På utsiden har den fått et mørkt og aggressivt utseende, med
sin grå lakk og 22-tommers felger og mange karbondeler.

Også på innsiden er den mørk, og det man legger spesielt
merke til karbonfiberen i den flytende midtkonsollen og dørene.

Konsollen er et lite kunstverk, og består av 280
individuelle lag med karbonfiber, lagt for hånd! Jepp. Etter en 12-timers
herdeprosess, gikk det 90 timer med etterarbeid for å få den finishen som den
har fått.

Men jakter du på en litt mer spesiell DBX som ligner litt på
denne, er ikke alt håp ute.

Q-avdelingen byr både på Satin Xenon Grey-lakken og flere
utvendige karbondeler i ferdige pakker, så selv om du ikke får denne eksakte
versjonen er det mulig å få noe lignende.

Og det er jo noe.

Men ingen vil altså se eksakt ut som Q-avdelings egne spesielle DBX ‒ denne her:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter