En sniktitt på den nye Golf GTI

8. generasjon av Golf GTI får premiere under Genève Motor Show, men allerede nå løfter Volkswagen litt på sløret.


Det er nå 45 år siden noen glupe hjerner hos Volkswagen fant
ut at de skulle lage en langt sprekere versjon av folkebilen Golf, og satte på
de tre bokstavene som skulle bli langt mer berømt enn noen hadde drømt om ‒ G, T
og I.

Bilen, kjent som Golf GTI Mk I, ble en umiddelbar suksess, og
solgte ufattelig mer enn Volkswagen selv hadde kalkulert.

Den første GTI’en debuterte under Frankfurt Motor Show for
45 år siden, og under panseret var en noe modernisert motor fra Audi 80 med 108
hk og et dreiemoment på 137 Nm.

Denne var koblet til en manuell 4-trinns girkasse, og dette
resulterte i at den nådde 100 km/t på rundt 10 sekunder.

Og ja, allerede den gang var de røde stripene rundt grillen
på plass.

Volkswagen selv trodde de kom til å selge noen tusen av den
mer sportslige versjonen, men det endte med et salg på nærmere en halv million av
den første generasjonen av Golf GTI.

Volkswagen så seg naturligvis aldri tilbake etter denne
knallsuksessen, og hver eneste ny generasjon av Golf har også hatt sin GTI.

Nå er det klart for Golf Mk VIII, bedre kjent som Golf 8. Og den tyske produsenten har ikke tenkt å drøye veldig lenge med GTI-versjonen, som skal være klar til sommer.

Og ja, de røde stripene er fortsatt på plass.

Her er det ene offisielle bildet Volkswagen har sluppet av den kommende Golf GTI.

Denne gangen har de digitalisert bilen så det holder, og byr
på en masse teknologi i tillegg til sterk motor og lynkjappe gir.

Ny teknologi åpner for at bilene kobles til nett og
nettverk, og 2020-versjonen av Golf GTI blir en av de første kompakte sportsbilene
som får den såkalte Car2X-teknologien, noe som betyr at den kan kommunisere med
andre biler og eksterne kilder. Dette åpner for nye muligheter, og ikke minst blir
slike biler langt mer trafikksikre enn de uten.

Golf GTI 8 er så teknologisk moderne at den faktisk kan
bruke Travel Assist helt opp i 210 km/t, og selvsagt kommer den med et digitalt
instrumentpanel i likhet med den nye Golf 8.

Volkswagen har også gitt den sportsligere versjonen adaptivt
chassis-kontroll, og selvsagt sportsseter med målflaggmønster.

Bilen får altså premiere i Sveits om noen uker, og da får vi
flere bilder og mer info rundt den nye GTI-modellen.

Og mens mange ser nok fram til den nye Golf 8, er det
garantert en del som venter på den versjonen med de tre magiske bokstavene G, T
og I. Og den ventetiden er snart over.

Les også:

Les mer om:

Nyheter