Alejandro Agag, en av de bak Formel E, ville slå et slag for elektriske biler også i rally. Så dermed opprettet han like godt den svært så bærekraftige serien Extreme E, hvor våre egne Andreas Bakkerud og Hedda Hosås er blant førerne. Og sistnevnte har også vært med på litt av et stjernebilde, noe du skal få se om du henger med nedover saken.
Extreme E skal ikke bare slå et slag for en grønn rallysport, men også for likestilling som jo motorsporten sliter litt med. De åtte lagene består av en kvinne og en mann, og begge kjører likt antall kilometer hver runde.
Den tidligere rallystjernen har en svært imponerende CV, og Sainz ble også den første og til nå eneste som har vunnet Dakar-rallyet med en hybrid. Han var på plass sammen med den kommende britiske stjernen Catie Munnings, som kjører Extreme E for Andretti-laget.
Spanjolen sier at han føler en forpliktelse for å gjøre motorsporten mer bærekraftig.
‒ Motorsport er min lidenskap, og jeg er villig til å gi alt for denne sporten. Jeg ønsker å være en del av en konkurransedyktig serie og presse grensene for Extreme Hs hydrogendrevne bil, sier legenden.
Når Extreme får bokstaven H bak seg handler det om bilen kalt «Pioneer 25», og denne har som mål å jekke opp standarden for miljøvennlig motorsport.
Pioneer 25 har 400 kW/550 hk, noe som gjør at den 2,2 tonn tunge og 2,4 meter brede racerbilen går fra 0-100 km/t på 4,5 sekunder og takler gradienter på opptil 130 prosent. Bilen har selvsagt motor både fremme og bak og byr dermed på firehjulsdrift.
Pioneer 25 skal nå gjennom sin første offisielle test under Extreme Es Hydro X Prix i Skottland i midten av juli og deretter under runden på Sardinia i september, og 2025-sesongen inkluderer 10 runder i land som Saudi-Arabia, Tyskland, Italia, Storbritannia og USA.
Les også:
- Aldri før har Toyota solgt så mange biler i Norge
- Avslører rekkevidden til Skoda Elroq
- Nå er Ford F-150 Lightning med to seter her