Du skal være ganske så sportsgærn om du har hørt om padel,
men dette er altså en litt mer actionfylt versjon av den vanlige tennisen. Den største legenden innen denne sporten er utvilsomt Fernando
Belasteguin, en spanjol som har vært ranket som nummer en i hele 16 år nå. Han
er faktisk så god at han kun går under et artistnavn, Bela.
akkurat som for eksempel Lexus stammer direkte fra Toyota. Cupra-modellene er hakket over Seat-versjonene, og ikke
minst når det kommer til ytelse. Den første modellen som kommer under merket Cupra er Ateca, altså
den som originalt kommer som en Seat. Cupra Ateca kan skryte av 300 hestekrefter under panseret,
og med sine seks kjøremoduser bør det være mulig å ha det ganske så morsomt bak
rattet på denne modellen. Og for å få litt mer swung over merkenavnet, har altså Cupra-folkene gitt en som virkelig har sving over racketen litt av en utfordring ‒ å treffe en takluke så langt unna at den ser ut som et frimerke.
fartsfylte idretten som er en slags kombinasjon av double-tennis og squash og som
stadig brer seg mer utover verden. Er det en som kanskje er i stand til å slå en tennislignende
ball ned fra en 36 meter høy bygning og inn gjennom en 50 centimeters takluke
til en Cupra Ateca, bør det altså være Bela. ‒ Når de kontaktet meg med utfordringen trodde jeg det var umulig, men nå kommer jeg ikke til å gi meg før jeg klarer det, sa Bela i forkant av oppgaven. Han sto da på taket til en 8. etasjers bygning i Barcelona,
og skulle altså prøve seg på et tilnærmet umulig trickskudd. ‒ Slaget må være levert med stor nøyaktighet, og fra en slik
høyde er det lite rom for feil. Han må ha den perfekte vinkelen og den perfekte
hastigheten på ballen, og slaget er tilnærmet umulig, konkluderte en professor
fra universitetet i Katalonia, Enric Álvarez.
det beste slaget å prøve på. Men etter litt oppvarmning var han ikke så mye
klokere. ‒ Jeg tror jeg må slå ballen på en måte jeg aldri har gjort tidligere. Fra en slik høyde spiller vinden også inn, spesielt for en
ball som kun veier 56 gram. Han kaster ballen opp, svinger racketen, og slår den ut med
en vinkel på 10 grader og med en hastighet på 54 km/t. Tre sekunder etter lander ballen, inne i bilens kupé. ‒ Jeg tok høyde for vinden og kalkulerte ballflukten, og jeg
fikk det riktig ‒ på første forsøk, kunne en jublende Bela konstatere. ‒ Hvem skulle trodd at jeg etter 30 år som padelspiller står
og øver inn en ny sving for en utfordring fra Cupra? Her er beviset: Professoren selv var ganske så paff. ‒ Det han har oppnådd er virkelig fantastisk med tanke på
alle vanskeligheter dette medfører. Det innebærer en enestående biomekanisk
kontroll, sier Álvarez. Men Bela er ikke ferdig med jobben. For nå har han fått
mersmak, og kan nesten ikke vente på den neste utfordringen. ‒ Jeg håper de kommer opp med en ny en, og uansett hva det
er så skal jeg prøve å få det til, sier padel-legenden. Både sporten og bilen har iallfall fått litt PR her, og nå
skal de legge ut på en verdensturné som kan gjøre begge enda mer kjent ‒ og
kanskje enda mer populær. Så var det dette med padel da. Her er en Youtube-video vi fant på nettsiden til Fornebu Padel, som har bane på Snarøya utenfor Oslo. Her går det unna, akkurat som med en Cupra-modell… Les også: