BYD-sjefen har for første gang vært i Norge. (Fotos: RSA)

BYD-sjefen på Norges-besøk

En BYD-delegasjon på hele 18 personer har besøkt RSA i Drammen.


BYD har siden de startet opp i 1995 blitt en av de store når det kommer til elektriske kjøretøy, og melder selv at de solgte over 3 millioner kjøretøy i 2023.

På hjemmebane satte BYD sammen en imponerende rekke med å være det mestselgende merket 11 måneder på rad, før Volkswagen endelig klarte å bryte denne i januar.

Merket som er en forkortelse av «Build Your Dreams» har for lengst fått globale ambisjoner, og Norge var et viktig pilotland i denne satstingen. Her hjemme er det RSA som er importør, og de er også distributør for BYD i Finland og Island.

Nå er BYD på plass i 13 europeiske land, men har fortsatt fokus på Norge. Det har gjort sitt til at en delegasjon på 18 personer ledet av toppsjef Wang Chuanfu har vært på Norges-besøk.

Her fikk de først en omvisning på RSAs nyoppussede hovedkontor i Drammen, og fikk også se BYD Norges eksklusive butikk, delelageret og kontorene til RSA.

Her er det nyoppussede hovedkontoret:

I tillegg gjennomførte de også møte sammen med 10 nøkkelpersoner hos RSA, og formålet med besøket var først og fremst å diskutere BYDs videre vekst i Norge.

‒ Vi har hatt et godt samarbeid med BYD i flere år, og vi har gledet oss lenge. Dette er et stort og viktig besøk for RSA, sier Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA.

Dette er første gang BYD-president Wang Chuanfu er på besøk i Norge.

‒ Jeg er imponert over det BYD har oppnådd under hans ledelse. Måten han har bygget verdens største elbil-produsent på svært kort tid er unikt. Det er ikke uten grunn at han omtales som bilbransjens nye Henry Ford, sier Dunvold.

RSA-sjefen sier at BYD og RSA har store ambisjoner for bilmerkets videre vekst i Norge.

‒ Vi har diskutert hvordan vi kan bygge BYD til å bli et av Norges største bilmerker, sier Dunvold.

‒ Han har stor interesse for Norge som et viktig marked innen elbil-industrien. Med svært ekspansive modellplaner de neste årene, tror jeg dette bare er starten på noe som vil bli veldig stort.

Hjemme i Kina introduserer BYD stadig nye modeller og modellvarianter, og over i Australia har det til og med kommet spionbilder av en pickup som også skal komme med helelektrisk drivverk.

Så vi kan forvente oss mye spennende fra det hardtsatsende kinesiske merket, som er på plass her hjemme med personbilene Han, Tang og Atto 3 i tillegg til flere varebiler.

Og ja, den kompakte BYD Dolphin lurer rundt neste sving, og RSA har også pirret med at det skal komme flere nye elbiler utover året.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbil BYD