Volkswagen er godt i gang med å lage helelektriske alternativer til alle deres tradisjonelle modeller, og det startet med ID.3 som er et alternativ til Golfen. Siden har de kommet med ID.4, ID.5, ID.6 (Kina), ID. Buzz og ID. Buzz Cargo.
Nå har tiden kommet til en skikkelig norsk favoritt, nemlig en slags elektriske søster til selveste Passat. ID.7 betegnes som et flaggskip, og ble nylig vist fram i all sin prakt.
-->
Bilen er noen få centimeter lengre enn dagens Passat, og med stor akselavstand bør den være ganske så romslig på innsiden. Bagasjerommet er for eksempel på 532 liter.
Og det skal iallfall ikke stå på interessen, for importør Harald A. Møller melder om enorm interesse for ID.-familiens nyeste tilskudd.
‒ Basert på den interessen vi har sett etter lanseringen av ID.7, ser vi at den kan bli en verdig arvtaker etter Passat, men vi har god tro på at den vil posisjonere seg godt også mot nye kunder og eksisterende elbilkunder, sier Thomas Meiner, direktør for Volkswagen personbil Norge i Harald A. Møller.
Med incentiver som gjorde elbilene til langt mer attraktive enn andre biler oppsto det et litt snodig fenomen her i Norge, for folk var nemlig tilbøyelig til å kjøpe en bil de aldri hadde fysisk sett eller prøvesittet i. Og bare så det er sagt, det lønner seg å prøvekjøre en bil før du kjøper den.
Men det var så stor konkurranse rundt enkelte nye elbiler at folk kjøpte de usett, men så langt trenger heldigvis ikke de som vurderer en ID.7 å strekke det. Iallfall om du befinner deg i Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen eller Trondheim den nærmeste tiden.
Den splitter nye ID.7 skal nemlig ut på en turné som inkluderer disse fem byene, og allerede fredag ettermiddag ruller en nær produksjonsklar Volkswagen ID.7 inn i Norge for aller første gang.
Første stopp blir Oslo ‒ og deretter følger turen til Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim. Se listen helt nederst for tid og sted.
Volkswagen Norge sier at det blir mulighet til både å se, ta og føle på det kommende flaggskipet.
Som en bonus har også Volkswagen med seg den nye ID.3, som er en sportslig og oppgradert utgave av den kompakte småbilen som banet vei for ID-serien.
‒ ID.7 blir en viktig modell for oss når vi fra nyttår utelukkende skal selge fullelektriske nye personbiler fra Volkswagen i Norge, sier Meiner.
‒ Den markerer hvor langt Volkswagen er kommet, i jubileumsåret vårt etter 75 år i det norske markedet. Vi er stolte av bredden i elbilporteføljen vår, ikke minst etter introduksjonen av ID.7.
Slik ser den nye sjefen i ID-familien ut:
Volkswagen ID.7 strekker rekkevidden ut godt over 600 kilometer, og faktisk skal det også komme en versjon som har rundt 700 kilometer med rekkevidde. Den første utgaven som blir tilgjengelig har et batteri på 77 kWh, og har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 615 kilometer.
Senere skal det også komme en langdistanseutgave med et batteri på 86 kWh, og denne er ventet til å snuse på 700 km-grensen.
Ettersom dette skal være et flaggskip har tyskere puttet det nyeste og mest eksklusive inn i bilen, og ID.7 er blant annet utstyrt med en skjerm på 15 tommer. Den får også et nyutviklet og innovativt airconditionsystem, hvor intelligente ventiler kan styres ved hjelp av enkle tastetrykk på den store infotainment-skjermen.
Hvordan ID.7 faktisk ser ut kan mange nå sjekke ut, og her er det mulig å få en skikkelig sniktitt på den kommende elbilen fra Volkswagen.
Møller Bil Oslo Vest: