Citroën kommer nå med utgaver av ë-C4 som drar ut rekkevidden til langt over 400 kilometer. (Fotos: Stellantis)

Citroën ë-C4 og ë-C4 X får lengre rekkevidde

En ny motor og et nytt batteri gjør de to Citroën ë-C4-utgavene enda mer konkurransedyktig.


Stellantis har den siste tiden oppdatert både DS 3, Peugeot e-208 og Opel Mokka Electric, og alle disse er nå mulig å få med en batteripakke på 54 kWh og en elmotor med 156 hestekrefter.

Det har gjort sitt til at DS 3 har en WLTP-rekkevidde på 402 kilometer, for e-208 lyder denne på 400 kilometer og den nye Mokka-utgaven klarer 406 kilometer i henhold til WLTP-syklusen.

Men alle skal selvsagt med, så nå har turen kommet til Citroën.

De har en søster av den nevnte trioen som heter ë-C4 og som også inkluderer den nye X-utgaven. Og ikke overraskende handler det om en motor på 156 hk samt det nye batteriet på 54 kWh også her.

I dag kan ë-C4 i dag skilte med en motor på 136 hk og et batteri på 50 kWh, og rekkevidden befinner seg på 360 kilometer. Den nye utgaven dytter kreftene opp med 20 hk, og rekkevidden øker ganske formidabelt med en enda mer effektiv motor og 4 kWh mer lagringsplass for batteriet.

Citroën selv opplyser at rekkevidden blir strukket ut med hele 17 prosent, og lander ifølge WLTP nå på 420 kilometer. Så ja, det er mer enn de tre søstrene som også er oppdatert.

Franskmennene sier at de har redusert gjennomsnittlig energiforbruk til 12 kWh/h, og det slår også ut ved vanlig bruk. De sier at de nye utgavene byr på over 30 kilometer mer i bytrafikk, selv ved temperaturer nær 0 grader.

Videre forklarer de at effektiviteten til den elektriske motoren, batteriet og evnen til å gjenvinne energi bidrar alle til å øke rekkevidden.

De to helelektriske C4 og C4 X kommer også med som varmepumpe som bruker en fuktighetssensor for å maksimere energieffektiviteten til oppvarming og kjøling, og har også dekk som reduserer rullemotstanden.

Citroën sier at det nå er to hovedutgaver av elbilen som kundene kan velge mellom:

  • Live, Feel og Feel Pack har en 100 kW (136 hk) motor kombinert med et 50 kWh batteri med en rekkevidde på opptil 360 kilometer.
  • Shine åpner for en enda mer effektiv 115 kW (156 hk) motor og et 54 kWh batteri med ny kjemi, og avhengig av utstyret byr denne på rekkevidder fra 415 til 421 kilometer.

Her hjemme ruller det godt over 3.000 Citroën ë-C4 med norske skilt, og ut i Europa er ifølge merket selv den elektriske ë-C4-utgaven utgaven den 5. mest populære i sitt segment og C4 med forbrenningsmotor nummer tre i sitt segment. Så ja, det er åpenbart en populær bil.

Her er flere bilder av den aller nyeste utgaven ‒ Citroën ë-C4 X:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter