«IM what I am». Dette var slagordet IM Motors brukte da de annonserte sitt konsept tilbake i 2021, og bilen det handlet om den gang var en L7 som de selv hevder er en intelligent luksuriøs sedan.
For å støtte opp om den påstanden kunne også IM løfte litt på sløret rundt elbilen. Den byr på panoramavisning for enda mer brukervennlig følelse, et intelligent lyssystem kalt DLP + ISC og ikke minst filmløsningen kalt Carlog.
-->
Som vi vet skal nå alle opplevelser filmes og deles, og Carlog åpner for å filme kjøreopplevelsen og deretter dele den med resten av verden. Ok, dette er så imponerende at vi må forklare enda litt mer.
Carlog består av tre vidvinkelkameraer med totalt 150 millioner piksler som støtter 4K og 180-graders forvrengningsfri vidvinkelopptak, og inkluderer ultra-slow-motion med sine 480 bilder i sekundet, nattfotografering og en forsinket utløserfunksjon.
Bildene og snuttene kan via et klikk deles med verden, for bilene kan selvsagt skilte med lynraske 5G.
Det er også andre typer kameraer for de selvkjørende egenskapene, og løsningene støttes av 15 HD-kameraer i tillegg til en bølgeradar og 12 ultralydsradarer.
Til og med navnet har intelligens i seg, for IM står for «Intelligence in Motion», mens den spesielle logoen skal vise tegnene 0 og 1 som brukes av dataspråket.
Ikke at noe av dette er overraskende når man vet hvem som står bak IM. Selskapet som lager bilene heter Zhiji Motors, men det er de som eier disse som er virkelige interessante. For dette er noen virkelige kinesiske tungvektere.
SAIC Motor er allerede på plass i Norge med merker som MG og Maxus, Alibaba er et slags kinesisk svar på Google og Zhangjiang Hi-Tech Park er en slags kinesisk versjon av Silicon Valley. Så når de tre gigantene går sammen bør resultatet bli noe oppsiktsvekkende.
Sammen med L7 v iste de også fram en bil kalt LS7 med muligens enda større salgspotensial, for dette er en SUV.
Denne utgaven ble lansert over i Kina i februar, og er en ganske stor bil som strekker seg litt over fem meter i lengden. Bilen har også en diger frontrute og store sideruter, så her bør utsikten være helt upåklagelig.
På innsiden kan man også rette blikket på en skjerm som strekker seg over hele dashbordet, samt en annen midtplassert skjerm i konsollen.
Bilen er selvsagt stappet med teknologi, og er tilgjengelig med tre batteripakker. En på 77 kWh, en på 90 kWh og en ganske svær en på 100 kWh. Sistnevnte skal åpne for rekkevidder målt etter den kinesiske CLTC-standarden på 660 kilometer, mens 0-100 km/t skal gå på 4,5 sekunder.
Slik ser de to L7-utgavene ut:
Men det store spørsmålet er: Kommer de til Europa?
IM har tidligere hintet at de har verdensomspennende ambisjoner, men har foreløpig ikke sagt noe om de europeiske planene. Det har dog vært fotografert noen kamuflasjedekkede biler i Europa, uten at IM selv har bekreftet noen som helst.
Så hva gjør den i Norge?
For her er den altså foreviget i det kalde nord:
Vi vet ikke, men ettersom SAIC allerede er på plass her med MG og Maxus, kan det jo være at de lufter tanken om å sette kurs for det gamle kontinentet. Og bilen er satt sammen på en plattform som også bør håndtere Euro NCAP-testene, så det bør ikke være en utfordring å få typegodkjenning.
Det har faktisk vært spekulert i om Audi vurdere å lage biler på samme plattform som LS7-modellen, og noen har endog også hevdet at SAIC har bekreftet dette. Men igjen får tiden vise hva som kommer.
En ting kan vi iallfall slå fast. Det har vært en IM LS7 på besøk i Norge, og mer eksakt i Tromsø.
Her er den fotografert i et parkeringshus ved et kjøpesenter i Nordens Paris, og som vi kan se med et ganske uvanlig skilt bak.
Les også: