Det har gått tre år siden Hyundai kunne vise fram sin aller første rene elbilmodell, Ioniq 5 inspirert av den første egenutviklede bilmodellen kalt Pony lansert i 1975.
De traff planken som den reneste Wirkola, for elbilen skulle ta en unik trippel i 2022 ‒ årets bil i verden, årets elbil i verden og årets design.
Men tiden går fort i dagens bilmarked, så nå mener koreanerne at det er på tide å gi den prisbelønte elbilen et aldri så lite løft. Eller skal vi si stort?
For oppdateringene gjør faktisk bilen større, den vokser med 20 mm gjennom redesignede støtfangere foran og bak, og dette grepet skal gi bilen et litt bredere uttrykk. Kommende Ioniq 5 er 4,66 meter i lengden, mens de andre dimensjonene er uendret ‒ 1,89 meter bred, 1,61 meter høy og en akselavstand på akkurat 3 meter.
Og når Hyundai først har endret fysiske ting har de også tatt et par andre viktige grep, en ny og bredere bakspoiler samt nye aerodynamiske hjul.
Dette er viktig for rekkevidden, og det er selvsagt også selve batteripakken. Den øker også, fra 77,4 kWh til 84,0 kWh, og alt dette vil dermed øke rekkevidden som ikke er klar. Dagens batteripakke åpner for en rekkevidde rett i overkant av 500 kilometer.
Hyundai og Kia er flinke til å høre på tilbakemeldinger, og mange etterlyser fysiske knapper i disse skjermtidene. Resultatet er nye Ioniq 5 blir utstyrt med flere fysiske knapper i midtkonsollen til hyppig brukte funksjoner som varme- og ventilasjonsseter, oppvarmet ratt og parkeringsassistentfunksjon.
I tillegg har de flyttet den trådløse ladeputen for mobilen fra den nedre til øvre delen, og dette skal gi bedre brukervennlighet.
Videre er nye Ioniq 5 utstyrt med et nytt rattdesign, og de har også flyttet litt på infotainment og klimaanlegg for å gjøre det mer brukervennlig.
Brukervennlig er også stikkordet for neste generasjons infotainmentsystem kalt Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) som Ioniq 5 får.
Det er også en rekke nye funksjoner som skal gjøre selve kjøringen enklere og sikrere, og inkluderer Hands-On Detection (HOD)-ratt, Lane Keeping Assist 2, Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2), og Forover/Side/Revers Parking Collision-Avoidance Assist (PCA-F/S/R).
At dette er en ganske ny bil viser også matrixlys (IFS), Digital Key 2, Built-In Cam 2 og muligheten til å legge ned baksetene fra bagasjerommet ‒ alt nytt.
De har også tatt for seg selve kjørekomforten, og forsterket bakakslingen og nedre del av bilen, stivet opp karosseriet og lydisolert bakhjulsmotoren enda mer. Alt dette bør heve komforten ytterligere.
Til slutt kan Hyundai fortelle at nye Ioniq 5 også er enda mer sikker om uhellet først skulle være ute, og de har forsterket bilen spesielt når det kommer til sidekollisjon. Elbilen blir også utstyrt med åtte kollisjonsputer, inkludert sidekollisjonsputer på andre rad, for økt sikkerheten.
Men det er mer.
For det kommer også en Ioniq 5 N Line, en litt mer sportslig utgave som plasserer seg mellom basisutgaven og den sportslige Ioniq 5 N. Denne gir ifølge Hyundai et mer aggressiv, sporty design foran og bak med unike støtfangere, sideskjørt og dedikerte 20-tommers felger, og alt dette skal selvsagt understreke modellens sportslige karakter.
På innsiden er det et eksklusivt N Line-design med et dedikert N Line-ratt og dashbord, eksklusive N Line-metallpedaler, svart taktrekk, dedikerte sportsseter med N-logoen, røde kontrastsømmer og sportslige setetrekk, forklarer Hyundai.
De nye utgavene av den litt mer kompakte favoritten som for lengst har rundet 10.000 eksemplarer her i Norge skal være tilgjengelig senere i år, så de bør ikke være altfor langt unna.
Les også: