Dette er motoren til superbilen som skal ta over for Bugatti Chiron. (Fotos: Bugatti)

Bugattis neste superbil har en V16-motor

Noen har glemt å fortelle Bugatti at svære motorer ikke lenger er et alternativ, for de har tenkt å følge opp Chiron med en ny superbil med 16 sylindre. Hør den brumme!


Bugatti kan deles opp i to hovedperioder.

Den gamle tiden som Ettore Bugatti innledet allerede i 1909, og som sønnen Jean Bugatti var ment til å videreføre. Slik gikk det ikke.

30 år gammel testet Jean en ny prototype av en racer som akkurat hadde vunnet Le Mans, men mistet kontrollen da han måtte unnvike en syklist. Han krasjet i et tre og omkom.

Så da grunnleggeren døde i 1947 var det i realiteten kroken på døra, og Bugatti kom kun med en ny modell på 1950-tallet før det imponerende merket forsvant.

Dagens Bugatti er arven etter Romano Artioli, en italiener som aldri klarte å glemme merket. Han sikret seg rettighetene i 1987, og 110 år etter at Ettore Bugatti ble født kunne han i 1991 presentere den første nye superbilen med Bugatti-merket ‒ EB110. 

Dessverre klaffet ikke timingen for slike superbiler med global økonomisk usikkerhet, og Artioli måtte kaste inn håndkleet allerede i 1995.

Det tar oss til dagens Bugatti, for Volkswagen-gruppen var på jakt etter en ny superbil som kunne utstyres med en voldsom 18-sylindret motor de drømte om å lage. De fant merket i Bugatti, sikret seg rettighetene og ga gass.

Nå skulle det vise seg at 18 sylindre i W-konfigurasjon ble litt for voldsomt, så de «nøyde» seg med en W16. Resultatet kom i 2005, en Bugatti Veyron med over 1.000 hestekrefter, noe som var målet helt fra start av.

Den har fått sin arvtaker i Chiron som debuterte for akkurat åtte år siden, og nok en gang handlet det om W16 ‒ men denne gang med krefter som snuste opp mot vanvittige 1.500 hk. 

Det er Chiron som er mor til alle spesialutgavene som har kommet siden, og dagens W16-motor yter 1.600 hk og er selvsagt et monster uten like. 

Nå er Chiron-kapitelet i ferd med å nå sin slutt, og Bugatti skal blant annet tråkke inn i framtiden gjennom partnerskapet med det helelektriske supermerket Rimac. 

Men ingen fare ‒ foreløpig er planen at Rimac skal lage helelektriske superbiler og Bugatti biler med forbrenningsmotor ‒ dog hybridiserte.

Og hva neste kapitel vil by på vet vi litt nå, for Bugatti har tenkt å følge slagordet til Ettore Bugatti ‒ «er det er sammenlignbart, er det ikke lenger en Bugatti». Med andre ord, Bugatti skal befinne seg på en hylle over alle de andre. 

I en tid der bilmerkene ikke helt klarer å bestemme seg om de skal la forbrenningsmotoren dø ut etter ikke, har Bugatti tenkt å dra ting helt ut ‒ nok en gang. 

De melder at «med hver generasjon av sin hypersportsbil har Bugatti flyttet standarden for design, konstruksjon, ytelse og håndverk til nye høyder», og de har ikke tenkt å endre på dette.

Åtte år etter at Chiron ble avduket gir Bugatti oss en sniktitt på det neste kapittelet ‒ dette monsteret:

Nå er det slik at W16-motoren faktisk dør ut, men ingen fare ‒ det er 16 sylindre også i den nye. Denne gang handler det om en V16 hybrid drivlinje som det store bankende hjertet, og hva dette er skal vi få vite i juni.

Og Bugatti gjør lite for å dempe forventingene:

‒ Usammenlignelig i alle detaljer, det er en ren legemliggjøring av Bugattis DNA, skapt ikke bare for nåtiden, eller til og med framtiden ‒ men «Pour l'éternité», melder det franske supermerket.

Dette er altså en superbil for all evighet, og dronning Chiron bør dermed få en verdig tronfølger.

Og skal vi måle etter lyden er det bare å glede seg til juni ‒ for hør på dette:

Les også:

Debatt