Det har vært en tøff vinter, og ikke nok med at bilene har snødd ned ‒ det har vært så kaldt at bilene ikke en gang vil starte. Det har svært mange opplevd.
‒ Nesten 1 av 2 har hatt startvansker med bilen. Da må du vite hva du bør gjøre, og ikke gjøre, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.
Det høres helt vilt ut at halve Norge har hatt startproblemer, men det viser altså en undersøkelse Norstat har gjort for Frende. Og det blir faktisk enda verre for noen om vi bryter tallene opp i fylker.
For det viser seg at 3 av 5, nærmer bestemt 59 prosent, i Innlandet, har fått føle oppgittheten over en bil som ikke vil starte. Det er mange!
‒ I Agder er det bare 36 prosent som sier det samme. Det kan ha med temperatur å gjøre. Innlandet har gjerne kaldere vintre og startvansker skjer oftest i vintermånedene, sier Ytre-Hauge.
Disse tre fylkene har mest starttrøbbel:
- Innlandet – 59 prosent
- Vestfold og Telemark – 54 prosent
- Troms og Finnmark – 48 prosent
Det passer selvsagt dårlig å ha en som er tom for strøm, for man er ofte på vei mot noe når man klyver inn i bilen.
Men:
‒ Hvis du ikke får start på bilen din er det bare å beholde roen, sier Ytre-Hauge.
‒ Det er selvsagt irriterende og kanskje rekker du ikke det du skal, men du står sannsynligvis ikke midt i veien for noen. Så ville jeg ringt etter veihjelp og tatt det med ro.
Alternativet er en startbooster, og selvsagt finne fram de gode gamle startkablene.
‒ Det kan du gjøre, men da skal du vite hva du gjør, sier fagsjefen.
‒ En del nyere biler skal du ikke bruke startkabler på. Så du må først være trygg på det du gjør og vite at det du gjør det riktig. Du må vite at du kobler riktig type startkabler med overspenningsvern. På elbiler er batteriet ofte plassert slik at det er tryggest for både bil og eier og ringe etter veihjelp uten å prøve på noe annet først.
Veihjelp fås gjennom forsikringsselskapet om du har delkasko eller høyere dekning på bilforsikringen.
‒ Det er ikke alle selskaper som dekker veihjelp på hjemmeadressen, hvis det er der bilen ikke starter. Det ville jeg sjekket opp i, sier Roger Ytre-Hauge.
Mange biler starter raskt både ved hjelp av en booster og startkabler, men noen hoster og harker før de starter. Noen må også gi opp.
Så har bilen godt av alle forsøkene?
‒ Når en fossilbil sliter med å starte, er det et tydelig signal om at det er komponenter i bilen som ikke er orden, mener Ytre-Hauge.
‒ Det er ofte et hint om at den bør på verksted. Samtidig er noen biler tungstartet, og vær og temperatur kan påvirke den. Du trenger ikke være redd for å prøve noen ganger, men gi deg gjerne etter et minutt eller to. Da bør bilen fraktes til verksted for feilsøking og reparasjon.
Han sier at det kan være flere grunner til at en bil ikke starter.
‒ Dårlig batteri, kaldt vær, eller at du har gått fra bilen med lysene på eller kupelyset på er klassikerne, slår motorfagsjefen i Frende Forsikring fast.
Les også: