Lucid Gravity er et solid stykke elektrisk SUV. (Foto: Lucid)

Lucids SUV med svær rekkevidde

Lucid Gravity blir tilgjengelig med opptil sju seter, og er i likhet med Air-modellen noe helt for seg selv.


Amerikanske Lucid skulle opprinnelig konkurrere med Tesla i det litt øvre sjiktet av elbilmarkedet, men sistnevnte har for lengst brøytet seg vei også inn i et langt større marked med rimeligere elbiler som Model Y.

Dit har foreløpig ikke Lucid funnet veien, men de har funnet veien til Norge med sin første modell, Lucid Air. Her har den en startpris på rett i underkant av millionen, og byr på en rekke imponerende ting.

Rekkevidder som til og med passerer 800 kilometer, lynrask lading og ikke minst krefter og akselerasjoner på høyde med superbiler. Og snart får sedanen også en litt mer høyreist søster.

Det var bare et tidsspørsmål før Lucid også dukket opp med en SUV, og de legger som ventet ingenting imellom når de først har satt en slik sammen. Denne skal blant annet konkurrere mot elbiler som Audi Q8 e-tron, Mercedes EQS SUV og Tesla Model X.

Lucid Gravity er en stor bil, 5 meter lang, 2 meter bred og 3 meter akselavstand, og det åpner både for muligheten til tre seterader og en frunk på utrolige 227 liter. Så ja, dette blir en skikkelig familiefrakter.

Faktisk er frunken så gedigen at den kan benyttes som en sofa for to personer. Sjekk dette:

Bak kan selvsagt seteryggene legges ned, og da skal det visstnok åpenbare seg over 3.000 liter med bagasjeplass. Jepp.

Alt er svært med Gravity, så foran finner man en 34-tommers flytende skjerm med 6K-oppløsning, mens lyden er ivaretatt gjennom spandable 22 høyttalere. Det er i likhet med Air en rekke teknologier som sørger for førerassistenter som forenkler kjøringen og gjør den sikrere, og det er selvsagt også ting som adaptive lys.

Til tross for en høyde på 1,65 meter har Lucid hatt veldig fokus på aerodynamikk, for dette betyr som kjent en del for forbruket og dermed rekkevidden. Bilen har en luftmotstand på kun 0,24, noe blant annet et litt shooting brake-lignende tak sørger for.

Det er også mulig å få bilen med svære felger, opp til 23 tommer, og så er det ytelsen og rekkevidden.

Med denne SUV-modellen sikter Lucid seg inn over 700 kilometer i rekkevidde, men ettersom bilen fortsatt ikke er klar så foreligger det ikke noen offisielle tall. Så hva WLTP-rekkevidden faktisk blir må tiden vise, men at den kommer til å rulle ganske langt på en lading er ganske sikkert.

Lucid Gravity skal også åpne for ladefart på over 300 kW, og fylle godt over 300 kilometer med frisk rekkevidde på kun et kvarter ved lynladeren.

Den skyter også raskt opp til 100 km/t, for her skal det være mulig å få et drivverk som passerer 800 hestekrefter. 0-100 km/t skal bli på rundt 3,5 sekunder ‒ imponerende for en så stor og høy familiebil.

Over i USA skal Lucid Gravity komme som en 2025-modell, så om planen holder er den på plass der i løpet av året. Hvor lang tid den bruker før den er på plass i Europa er ikke klart.

‒ Gravity SUV representerer et betydelig sprang framover for Lucids verdensledende teknologi og design, sa administrerende direktør og CTO Peter Rawlinson da Lucid presenterte bilen.

‒ Kunder vil finne en enestående kombinasjon av plass og manøvrerbarhet, luksus og allsidighet, alt sømløst integrert i ett bemerkelsesverdig kjøretøy med kjøreopplevelsen og rekkevidden til en ekte Lucid.

Her er bilder av den imponerende SUV-modellen, Lucids andre modell kalt Gravity:

Bildeserie
Debatt