Lexus kunne introdusere den rene elbilmodellen RZ, en søster av Toyota bZ4X, i 2022, og dette var en utgave som heter 450e.
Den har to motorer og Direct4-teknologi, noe som betyr at den bør håndtere det meste av vanskelig norsk vinterforhold ganske greit gjennom et smart firehjulsdrift-system.
Men det går litt utover både rekkevidde og pris, to viktige ting for mange elbilkjøpere. Lexus tar konsekvensen av dette, og har på vei en ny versjon kalt Lexus RZ 300e.
Dette er altså en ny innstegsmodell for RZ-serien som ikke bare betyr lavere startpris, men også mer rekkevidde. Lexus Norge understreker at dette ikke går på bekostning av egenskapene som definerer Lexus første spesialdesignede batterielektriske kjøretøy.
De sier at kundene kan forvente det samme håndverket og fokus på detaljer, mens den finjusterte Lexus Driving Signature skal gi både tillit, komfort og kontroll på enhver kjøretur.
‒ Nye RZ 300e vil tiltrekke seg nye kundegrupper hvor rekkevidde er viktigere enn fremkommelighet. Kjøreopplevelsen er fortsatt 100 prosent Lexus, sier Jan Christian Holm, General Manager for Lexus i Norge.
Det enkle er ofte det beste, så Lexus kjører på med den samme drivlinjen som 450e. Forskjellen er bakakselen og omformeren som brukes på AWD-versjonene.
Resultatet er en lettere bil ‒ og dermed en utvidet rekkevidde. Lexus sier at den offisielle WLTP kombinerte rekkevidden lyder på opptil 480 kilometer med 18-tommers hjul, og utstyrt med 20-tommers hjul er rekkevidden opptil 419 kilometer.
Videre sier de at AWD-versjonene til sammenligning har rekkevidde på opptil 440 og 395 kilometer.
Lexus RZ 300e har et drivverk med en maks effekt på 150 kW/204 hk, mens dreiemomentet er på 266 Nm. 0-100 km/t skal gå unna på 8 sekunder.
Lexus Norge sier at kundeleveranser av de nye FWD-modellene forventes å starte i juni, så den er ikke veldig langt unna.
Søstermerket til Toyota har også meldt inn en ny helelektrisk sedan som skal komme i 2026, og tilbyr også elbilen Lexus UX 300e her i Norge.
Les også: