Polestar 3 nærmer seg nå, for produksjonen har startet opp. (Fotos: Polestar)

Produksjonen av Polestar 3 er i gang

Polestars første bil som skal produseres på to kontinenter, Polestar 3, nærmer seg, for nå har samlebåndene startet opp.


Opprinnelig skulle Polestar tredje modell, og andre rene elbil, vært på veiene mot slutten av fjoråret. Det klarte den ikke, men nå nærmer den seg endelig.

Polestar sier at produksjonen nå har startet i kinesiske Chengdu, og at den amerikanske fabrikken i South Carolina også gjør seg klar til produksjon. Der har Polestar 3 nå gått gjennom en vellykket testproduksjon.

-->
‒ Produksjonsstarten for denne flotte bilen markerer en viktig milepæl på vår reise fra en til tre bilmodeller i år, sier CEO Thomas Ingenlath.

‒ Vi er også klare for oppstart på fabrikken i Ridgeville, South Carolina, og er med det godt i rute med planene rundt produksjonsstart av Polestar 3 i USA.

Dette blir dermed den første Polestar-modellen som produseres på to kontinenter, et ledd i svenskenes ambisjoner om å vokse både i Nord-Amerika, Europa og Asia.

Polestar 3 er en SUV som åpner for rekkevidder godt over 600 kilometer og lading på 30 minutter, og infotainmentet er drevet av et Android-system.

I likhet med Volvo har Polestar også et fokus på sikkerhet med en masse førerassistenter, og Polestar 3 er også designet med bærekraft i tankene.

Polestar 3, med to motorer og dermed firehjulsdrift, blir også tilgjengelig med en ytelsespakke, og med denne vil kreftene skyte opp i formidable 380 kW/517 hk som tar sprinttiden til langt under 5 sekunder.

Dette er en relativt stor SUV som strekker seg 4,90 meter i lengden, mens en akselavstand på nærmer 3 meter åpner for veldig god innvendig plass.

Ingenlath nevnte at Polestar går fra en til tre modeller i år, og dette er ikke inkludert hybriden Polestar 1 som har gått ut av produksjon. Mer eksakt får Polestar 2 og Polestar 3 besøk av Polestar 4, en bil som nylig hadde premiere på eCarExpo Oslo.

Denne skal etter planen være på plass i løpet av sommeren, og er en slags crossover coupé som mangler noe veldig essensielt, nemlig en bakrute. Polestar har erstattet bakruten med kamera, og på den måte spart plass til både baksetepassasjerer og bagasjerom.

I tillegg har Polestar også på gang ytterligere to modeller som ikke skal være altfor langt unna, Polestar 5 som er en 4-dørs GT og roadsteren Polestar 6.

Men først i rekken er altså Polestar 3, for nå har den endelig gått inn i produksjon.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Polestar Polestar 3