Ineos har vist fram en ny terrengbil kalt Fusilier, og denne skal også komme som en ren elbil. (Fotos: Ineos)

Ineos viser fram elektrisk terrengbil

Terrengmerket har allerede Ineos Grenadier på plass, og dobler nå med en lillesøster kalt Fusilier. Og den skal tilbys med to drivverk.


I fjor kunne Ineos, dette nye britiske terrengmerket, melde at de også skulle bli elektrifisert, og det betyr som kjent elbiler. Og Jim Ratcliffe, mannen som nylig sikret seg en stor eierandel av Manchester United, har tenkt å holde det han lover.

Nå viser Ineos nemlig fram en lillesøster til Grenadier kalt Fusilier, og den blir tilgjengelig med et helelektrisk drivverk. Men det er ikke alt. Ineos garderer seg med et annet såkalt lavutslippsalternativ.

Dette alternativet er en rekkeviddeforlenger som består av en liten bensinmotor som driver en generator for å opprettholde ladenivået til batteriet når ekstern lading ikke er tilgjengelig.

Britene sier at bekreftelse rundt de alternative drivlinjedetaljene og lanseringstidene forventes høsten 2024.

‒ Da vi utviklet dette kjøretøyet, konkluderte vi raskt med at for å bevege oss mot dekarbonisering, men fortsette å lage biler som forbrukerne vil kjøre, trenger vi en blanding av drivlinjeteknologier, forklarer Jim Ratcliffe, som er styreleder i Ineos.

‒ BEV-er er perfekte for visse bruksområder ‒ kortere turer og urbane leveranser, men industri og myndigheter må ha realistiske forventninger rundt andre teknologier som kan bidra til å akselerere nødvendig endringstakt. Det er grunnen til at vi tilbyr en ekstra drivlinje for Fusilier, en som dramatisk reduserer utslippene, men som har rekkevidden og påfyllingsevnen som trengs.

Ineos Fusilier er utviklet sammen med Magna slik Grenadier også er, og det er de som skal produsere bilen i Graz. Som vanlig står terrengegenskapene i sentrum, og denne 4X4 er noe kortere og lavere enn storesøster Grenadier.

Bilen er basert på en skateboardplattform hvor øvre og nedre del er i stål, og ting som dører er av aluminium.

Magna produserer både stasjonsvognen og Quartermaster pick-up av Grenadier, i tillegg en rekke ICE-, hybrid- og elektriske kjøretøyer for ulike bilprodusenter. En del av utviklingsprosessen for Ineos Fusilier inkluderer et røft testprogram på Østerrikes Schöckl-fjell, nær Magnas monteringsanlegg i Graz.

‒ Å kunngjøre vår tredje modellserie er nok en viktig milepæl for Ineos Automotive, og sementerer vår intensjon som bilprodusent – i likhet med hele kjøretøyutvalget vårt, er vi her for den lange distansen, sier Lynn Calder, administrerende direktør i Ineos Automotive.

Under Goodwood Festival of Speed i fjor sommer viste også Ineos fram en hydrogenutgave av Grenadier, og denne står på vent til infrastrukturen rundt hydrogenfylling er på plass.  

Ineos røper ingen detaljer rundt Fusilier, så vi må vente litt på ting som krefter og rekkevidde.

Her er noen bilder, og Ineos understreker at heller ikke fargene som Fusilier blir tilgjengelig med er klare.

Bildeserie
Debatt