Renault 5, eller kun R5 for kjennere, var en såkalt supermini som målte langt under 4 meter i lengden, og ble en stor suksess spesielt i større byer. Totalt ble det produsert 5,5 millioner Renault fra 1972 til 1996, og var den mestselgende bilen i Frankrike mellom 1972 og 1986.
Nå gjør den comeback etter å ha blitt vist fram som et konsept i 2021, og dette er fortsatt en liten bil. Nye Renault 5 måler 3,92 meter i lengden, men takket være den elektriske plattformen Ampere er akselavstanden strukket ut til hele 2,54 meter med et flatt gulv.
Fargene finner også veien inn i bilen, og også der skille elbilen seg ut i mengden. Ja, selv setene bærer en arv ‒ for her er inspirasjonen selveste R5 Turbo med sin H-formede funksjon. Selve materialet er også oppsiktsvekkende, denim/jeansstoff, laget av 100 prosent resirkulert plast (PET) vannflasker.
Stoffet brukes også på dashbordet og dørpanelene på Techno-utgaven i tillegg til setene.
Det mest spennende når det kommer nye elbiler er kanskje hva slags batteri man finner, og Renault kjører på med to alternativer fra start av. Et batteri på 40 kWh og et på 52 kWh, og de har også på et par begrep som skal forklare rekkevidden:
- Komfortrekkevidde 52 kWh: Opptil 400 km WLTP
- Urban rekkevidde 40 kWh: Opptil 300 km WLTP
- 11 kW AC // 70 kW
- 11 kW AC // 90 og 110 kW
- 80 kW DC // 90 kW
- 100 kW DC // 110 kW
- 70 kW (95 hk/215 Nm)
- 90 kW (120 hk/225 Nm)
- 110 kW (150 hk/245 Nm)
- 0 til 100 km/t: < 8 sek
- 80 til 120 km/t: < 7 sek
- Toppfart: 150 km/t
- Lengde: 3,92m
- Bredde: 1,77m
- Høyde: 1,50m
- Akselavstand: 2,54m
- Overheng foran: 749 mm
- Bakoverheng: 633 mm
- Bakkeklaring: 145 mm
- Vekt: fra 1.450 kilo (52 kWh) og 1.350 kilo (40 kWh)
- Bagasjeromskapasitet: 326 liter