Renault 5 nærmer seg comeback, og denne i helelektrisk drakt. (Fotos: Renault)

Renault 5 ‒ ikonet er snart tilbake

Den var en av Europas aller mest populære biler, og nå gjør den comeback i elektrisk drakt. Hils på Renault 5 E-Tech electric.


Renault 5, eller kun R5 for kjennere, var en såkalt supermini som målte langt under 4 meter i lengden, og ble en stor suksess spesielt i større byer. Totalt ble det produsert 5,5 millioner Renault fra 1972 til 1996, og var den mestselgende bilen i Frankrike mellom 1972 og 1986.

Nå gjør den comeback etter å ha blitt vist fram som et konsept i 2021, og dette er fortsatt en liten bil. Nye Renault 5 måler 3,92 meter i lengden, men takket være den elektriske plattformen Ampere er akselavstanden strukket ut til hele 2,54 meter med et flatt gulv.

Det bør gi ok innvendig plass, og helt bakerst åpner bagasjerommet for godkjente 326 liter.

Som fargen på bilen avbildet under viser skal nye R5 også poppe fram i mengden, og blant fargealternativene finner vi navn som Pop Yellow og Pop Green i tillegg til litt mer tradisjonelle Pearl White, Starry Black og Midnight Blue.

Fargene finner også veien inn i bilen, og også der skille elbilen seg ut i mengden. Ja, selv setene bærer en arv ‒ for her er inspirasjonen selveste R5 Turbo med sin H-formede funksjon. Selve materialet er også oppsiktsvekkende, denim/jeansstoff, laget av 100 prosent resirkulert plast (PET) vannflasker.

Stoffet brukes også på dashbordet og dørpanelene på Techno-utgaven i tillegg til setene.

Det mest spennende når det kommer nye elbiler er kanskje hva slags batteri man finner, og Renault kjører på med to alternativer fra start av. Et batteri på 40 kWh og et på 52 kWh, og de har også på et par begrep som skal forklare rekkevidden: 

  • Komfortrekkevidde 52 kWh: Opptil 400 km WLTP
  • Urban rekkevidde 40 kWh: Opptil 300 km WLTP
Renault 5 åpner også for V2G (Vehicle-To-Grid) og V2L (Vehicle-To-Load) som gjør at bilen kan drives elektriske apparater, mens ladingen åpner for opp mot 100 kW ladefart.

  • 11 kW AC // 70 kW
  • 11 kW AC // 90 og 110 kW
  • 80 kW DC // 90 kW
  • 100 kW DC // 110 kW
Når det gjelder motor drar Renault 5 nytte av Megane E-Tech electric og Scenic E-Tech electric, og dette åpner for opp mot 150 hk:

  • 70 kW (95 hk/215 Nm)
  • 90 kW (120 hk/225 Nm)
  • 110 kW (150 hk/245 Nm)
Ytelse (110 kW/52 kWh versjon):

  • 0 til 100 km/t: < 8 sek
  • 80 til 120 km/t: < 7 sek
  • Toppfart: 150 km/t
I tillegg til å bli den første elbilen satt sammen på AmpR Small-plattformen, blir Renault 5 også den første med det nye digitale reisefølget kalt Reno. Dette er en avatar som støtter og samhandler med Renault-kunder gjennom hele brukeropplevelsen, både i og utenfor bilen, forklarer Renault.

Elbilen er fortsatt et lite stykke unna, og det skal åpnes for bestilling i utvalgte europeiske land fra september.

Her er litt mer fakta, og under listen finner du bilder av ikonet som snart gjør comeback ‒ selveste Renault 5.

  • Lengde: 3,92m
  • Bredde: 1,77m
  • Høyde: 1,50m
  • Akselavstand: 2,54m
  • Overheng foran: 749 mm
  • Bakoverheng: 633 mm
  • Bakkeklaring: 145 mm
  • Vekt: fra 1.450 kilo (52 kWh) og 1.350 kilo (40 kWh)
  • Bagasjeromskapasitet: 326 liter

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Elbil Renault Renault 5