BYD kan mer enn å bare by på nye modeller, men kliner mer enn gjerne til med ny bilmerker også. (Fotos: BYD)

BYD viser to nye bilmerker

Yangwang og Denza er to nye merker i regi av BYD, og to av bilene deres vises nå fram under Genève Motor Show.


Det skjer mye spennende hos BYD, som nylig ble nummer seks i kåringen av årets bil i Europa med BYD Seal. Det er ikke verst.

Men enda mer spennende ‒ den samme elbilen er også blant de tre finalistene i kampen om årets bil i verden, den aller tyngste bilprisen.

Så BYD kan faktisk gjøre det helt store å dra inn den største fisken, og bare det å komme seg til finalen må regnes som en stor seier for det hardtsatsende kinesiske merket.

Hvor hardt de satser kan de besøkende på bilutstilling i Sveits selv se. Dit har de nemlig tatt to nye merker. Ja, to nye bilmerker.

For i tillegg til nye biler, slik som ladehybriden BYD Seal U DM-i, ny teknologi og den slags viser også BYD også fram merkene Yangwang og Denza for det europeiske publikummet. De legger også til at planen er at Yangwang skal lanseres i Europa. Foreløpig er det ukjent om det også inkluderer Norge, så vi får bare se hva de bestemmer seg for.

Vi får håpe at den også finner veien til kongeriket i nord, for Yangwang U8 er noe ganske imponerende greier.

Dette er en litt mer sportslig SUV som har en opplyst rekkevidde på formidable 1.000 kilometer. Grunnen til den voldsomme rekkevidden er at bilen kommer med en rekkevidde-forlenger i form av en bensinmotor, så selve batteriet er faktisk under 50 kWh.

U8 er satt sammen på en ny e-Platform 4.0 som skal ta elbilene ytterligere et skritt, og baner seg vei til og med i det våte elementet. Det i form av den såkalte IP68-klassifiseringen for vanntetthet og avansert karosseritettingsteknologi, noe som åpner for at Yangwang U8 kan flyte på vannet.

Åh, du kjøper ikke helt det? Vel, sjekk dette:

I tillegg kan Yangwang U8 også by på andre oppsiktsvekkende funksjoner, som fire uavhengige motorer som styrer dreiemomentet på hvert hjul individuelt. Dette betyr at bilen kan rotere 360 grader, og dermed snu på den berømte femøringen.

Den kan også forsere det som måtte være av bakker, så dette er litt av en multikunstner.

Men BYD har altså mer på lur. For til Genève har de også dratt med seg premium-merket Denza, og dette er et samarbeid mellom BYD og Mercedes.

Slik ser en av de bilene ut:

På bildet over kan vi se Denza D7, en litt mer sportslig 7-seter.

Dette er en elbil utstyrt med et batteri på 82,5 kWh i det kinesiske markedet, og her er også rekkevidden opplyst til 1.000 kilometer. Men dette er ikke WLTP, så hva den eventuelt lander om den kommer til Europa må tiden vise.

Selve drivverket er løftet fra BYD Seal, og byr på krefter helt opp til over 500 hestekrefter.

Så får vi se om de to bilene faktisk kommer til Norge, men de viser om ikke annet den voldsomme satstingen BYD nå har satt i gang.

Her er et par til bilder av Denza D7:

Les også:

Debatt