Det skjer mye spennende hos BYD, som nylig ble nummer seks i kåringen av årets bil i Europa med BYD Seal. Det er ikke verst.
Men enda mer spennende ‒ den samme elbilen er også blant de tre finalistene i kampen om årets bil i verden, den aller tyngste bilprisen.
Dette er en litt mer sportslig SUV som har en opplyst rekkevidde på formidable 1.000 kilometer. Grunnen til den voldsomme rekkevidden er at bilen kommer med en rekkevidde-forlenger i form av en bensinmotor, så selve batteriet er faktisk under 50 kWh.
U8 er satt sammen på en ny e-Platform 4.0 som skal ta elbilene ytterligere et skritt, og baner seg vei til og med i det våte elementet. Det i form av den såkalte IP68-klassifiseringen for vanntetthet og avansert karosseritettingsteknologi, noe som åpner for at Yangwang U8 kan flyte på vannet.
Men BYD har altså mer på lur. For til Genève har de også dratt med seg premium-merket Denza, og dette er et samarbeid mellom BYD og Mercedes.
Slik ser en av de bilene ut:
På bildet over kan vi se Denza D7, en litt mer sportslig 7-seter.
Dette er en elbil utstyrt med et batteri på 82,5 kWh i det kinesiske markedet, og her er også rekkevidden opplyst til 1.000 kilometer. Men dette er ikke WLTP, så hva den eventuelt lander om den kommer til Europa må tiden vise.
Selve drivverket er løftet fra BYD Seal, og byr på krefter helt opp til over 500 hestekrefter.
Så får vi se om de to bilene faktisk kommer til Norge, men de viser om ikke annet den voldsomme satstingen BYD nå har satt i gang.
Her er et par til bilder av Denza D7:
Les også: