Det er snart klart for en storesøster til Fiat 500, denne lille elektriske favoritten som det ruller over 3.000 av her i Norge. Storesøster er ikke så veldig stor, men baner seg uansett vei inn i B-segmentet med en lengde på 4,17 meter ‒ godt og vel halvmeteren lengre enn 500.
Fiat 600 kan spore sin arv helt tilbake til 1955, og nye Fiat 600e skal ikke stå tilbake på det som de gamle små bilene sto for ‒ Dolce Vita. Det skal blant annet mye utstyr sørge for.
‒ Dette er helt nytt i Fiat-sammenheng, sier Lise Prydz Aarstrand, direktør for Fiat hos Bertel O. Steen.
‒ Fiat 600e har alt utstyr, god pris og garanterer det gode liv, eller La Dolce Vita som Fiat kaller det. Denne pakken ser jeg fram til å tilby norske kunder, og den leveres selvsagt ikke i grått!
For Fiat har rett og slett bannlyst grå biler, en av de mest populære fargene til bilkjøperne. Men det bryr altså ikke det italienske merket seg om, for de mener at bilene skal være livlige og spre glede.
Det skal heller ikke stå på designet, som i vanlig Fiat-stil har en sjarmerende vri. I tillegg baner bilen vei for ting som fargeterapi og massasje, så her skal alle sanser få kjørt seg.
Stellantis Norge dropper Red-utgaven, og den eneste varianten som blir tatt inn er topputgaven passende nok kalt La Prima.
Når det gjelder utstyr melder den norske importøren om følgende prima ting:
- ADAS med selvkjøring nivå 2
- Parkeringssensorer foran, bak og på siden. 180 graders visning i ryggekamera
- Seter i syntetisk skinn og dashbord i fargen Ivory
- Elektrisk motorisert bakluke med fotsensor
- Nøkkelfri start og adgang
- Elektrisk motorisert førersete med massasje
- To skjermer på henholdsvis 7 og 10,25 tommer
- Trådløs lading av telefon og trådløs Apple Carplay og Android Auto
- 18-tommers felger
Når det gjelder farger så er altså grått uaktuelt, for her skal det gå i himmelske farger.
Mer bestemt standardfargen rødoransje kalt italiensk sol som bilen på bildet under, og det er også mulig å få 600 i fargene italiensk hav (grønn), italiensk himmel (azur) og italiensk jord (sand).
‒ Fiat 600e gjør merket betydelig mer relevant i Norge, sier Prydz Aarstrand.
‒ Kombinasjonen av italiensk stil, topp utstyrsnivå og praktiske funksjoner, garanterer for en leken brukeropplevelse og et trygt eierskap.
Dette er en 5-dørs bil med et bagasjerom på 360 liter, og i tillegg er det 15 liter lagringsplass rundt i interiøret.
Drivlinjen har et batteri med en bruttokapasitet på 54 kWh, og 600e åpner for en rekkevidde på 406 kilometer målt etter WLTP. Motoren har som flere av de andre elbilene i Stellantis-familien 156 hestekrefter og 260 newtonmeter.
Hurtiglading er på maks 100 kW, noe som åpner for 20-80 prosent på 27 minutter. Hjemmeladingen lyder på maks 11 kilowatt.
Når det gjelder designet sier den norske importøren at 600e har et skarpere utseende og en mer markant front sammenlignet med lillesøsteren, og har også en kromsignatur både foran og på sidene. Fiat 600 kommer også med en fornyet LED lysidentitet.
I tillegg er det mulig å få kombinasjonen 18-tommers felger, svarte matte sidepaneler og hjulbuer.
På innsiden tilbyr 600e fargeterapi i kraft av åtte farger, både på infotainmentskjermen og i kupéen, forklarer Stellantis Norge. Setene er laget av syntetisk skinn med innsydde Fiat-monogram, og førersetet har massasje.
Av førerassistenter finner vi blant annet et adaptivt cruisekontrollsystem (ACC), en hastighetsassistent og blindsonevarsling. Det er også teknologi for automatisk brems om det oppdages syklister og fotgjengere, og en førerovervåker observerer førerens konsentrasjonsnivå.
Infotainmentet som inkluderer en 10,25-tommers skjerm åpner også for trådløs Apple Carplay og Android Auto, og navigasjonen fra TomTom kan også stemmestyres. Fiat lover oppdaterte kart som også viser tilgjengelige ladestasjoner.
Det er også en Fiat-app som åpner for å bruke ting som lys, horn, sentralåpning/lukking av dører, oppvarming eller avkjøling av kupéen, kan importøren forklare.
Det er åpnet for bestilling av Fiat 600e, som skal være leveringsklar inn mot sommeren. Det betyr at prisen er klar, og storesøster til ikoniske 500 har fått en startpris på 348.900 kroner.
Da trenger du altså ikke tenke så mye på ekstrautstyret, for her er altså det meste standard.
Her er bilder av rykende ferske Fiat 600e: