Da McLaren endelig kunne vise fram en bil på en ny lettvekst-plattform kom de med en ny benevnelse. De kalte Artura for en HPH.
Bak de bokstavene finner vi High-Performance Hybrid, en løsning skreddersydd for superbiler. For det betyr at Artura også får hjelp av elektrisk kraft med de fordelene det bringer med seg, og spesielt om man kombinerer det med en potent V6-motor.
Det gjør altså McLaren Artura, som tross et batteri på 88 kilo og en ganske stor V6-motor med voldsomme 585 hk har en matchvekt under halvannet tonn.
Alt dette gjør sitt til at Artura med 680 hk og 720 Nm gjør sprinten på 3 sekunder, skyter opp til 200 km/t på lynraske 8,3 sekunder og når 300 km/t på 21,5 sekunder. Det er raskt!
Og det hele blir ellevilt om dette faktisk er en bil uten tak. Og det er den nye Artura-versjonen.
Artura Spider står ikke noe tilbake for coupésøsteren, og klarer 0-100 km/t på 3,0 sekunder, 0-200 km/t på 8,4 sekunder og 0-300 km/t på 21,6 sekunder. Toppfarten er den samme ‒ 330 km/t.
Den toppløse versjonen har kanskje litt snodig mer krefter enn standardversjonen, for her finner man 700 hk. Det skyldes at McLaren har tunet drivverket ytterligere, og som et plaster på såret til de som allerede eier en Artura Coupé kan disse få oppgradert bilen til samme antall hestekrefter ‒ helt gratis.
Det som virkelig skiller søstrene er toppen, og der går det også unna når Spider skal bli toppløs. Den elektriske uttrekkbare hardtopen bruker kun 11 sekunder, og kan opereres i hastigheter opp mot 50 km/t.
Det har også skjedd andre ting i løpet av de siste par årene, og Artura Spider kommer med flere nye førerassistenter som skal gjøre det hele sikrere. Det inkluderer blindsone- og fotgjengervarsling, i tillegg til at skiltgjenkjenning og filskiftevarsling nå er standard.
Og ja, en ny fargekombinasjon som vitterlig høres litt skummel ut ‒ «Stealth».
‒ Den nye Artura er absolutt neste generasjons superbil, uansett hvilken modell du velger, sier Michael Leiters, administrerende direktør, McLaren Automotive.
‒ Vi har oppgradert drivverket og chassissystemene for å levere mer kraft, mer dynamisk ytelse og enda høyere nivåer av forbindelse med sjåføren – uten kompromisser i hverdagskjøringen. Og nå, sammen med den nye Artura-kupéen, har vi Artura Spider, en ny kabriolet som har alle disse forbedringene og bringer en annen dimensjon av utendørs McLaren-superbil-begeistring til vårt utvalg.
Som regel går faktisk det å kutte et tak utover vekten, for bilen må forsterkes. Men Artura Spider har en tørrvekt på under 1,5 tonn, og veier kun 62 kilo mer enn Artura Coupé.
Og med P Zero-dekk, ja, til og med P Zero-vinterdekk, en 8-trinns girkasse hvor e-motoren brukes til å rygge, og kjøremoduser som Elektrisk, Komfort, Sport og Bane, bør den 4,54 meter lange McLaren Artura Spider være en svært så morsom kjøremaskin.
Prisen er dog en festbrems, for hjemme i Storbritannia starter den nye utgaven på solide 3 millioner kroner.
Så vi må nok nøye oss med bildene, og her har du McLaren Artura Spider: