Elbilen Lexus UX fikk kjørt seg under iskalde forhold. (Fotos: Nybiltester)

Test av Lexus UX 300e i sterk kulde

Når det blir ned mot - 30 grader på Sørlandet, så definerer vi som bor her det som sterk kulde, men hvordan er elbilen Lexus UX 300e når det blir så kaldt?


Da Lexus UX 300e skulle hentes var det tidlig i januar, og det berømte snøkaoset på Sørlandet, så Lexus UX 300e fikk på en måte den ultimate vintertest med masse snø og det vi kan definere som kaldt vintervær med tosifrede antall minusgrader mange av dagene jeg hadde bilen.

-->
Turen mot Sørlandet gikk egentlig veldig greit, helt til siste avkjøring til Stoa var passert, da ble det bom stopp.

Lexus UX 300e har ikke prosentvisning av batteriet i bilen, da må man ha appen, og den hadde jeg ikke tilgang på å teste. Bilen viste 44 kilometer igjen i kapasitet, og det var cirka 14 kilometer hjemmefra det ble full stopp i -6 grader og snøføyke. Så man skulle tro bildet over var tatt på Hardangervidda og ikke på E-18 på Sørlandet.

Trådløs Apple CarPlay er fint det, selv om det ikke hjalp oss frem til neste avkjøring som var kun 1 kilometer unna der det ble full stans.

Joda, jeg hadde hørt på radioen, at nå beveget trafikken seg som normalt ved Nedenes igjen, og før siste avkjøring til Stoa speidet jeg etter rødmerket vei i Google Maps og røde bremselys, uten å se noen av delene…

Så det som forårsaket stansen må ha skjedd kort tid før jeg måtte stanse.

Når det ikke kommer noe informasjon på radioen om noe som helst, og du ikke aner om du skal stå i ro i en time til eller tre, så er det litt uggent å se rekkevidden synke.

Men… jeg burde jo ha ladet rikelig på vei sørover!

Det hadde jeg gjort, på Brokelandsheia, her sto jeg i 26 minutter og fikk ladet på 7,524 kWh, eller fra 36 til 46 prosent.

Bilen var for øvrig svært så komfortabel å kjøre, men det var mindre stas å lade den.

Lexus UX300e har ChaDeMo-lader, og maksimal ladehastighet på 50 kW, men det er når det er rundt 25 grader om sommeren, ikke om vinteren med flere minusgrader ute og et batteri som ikke blir varmere og lader raskere mens du lader.

Du får maksimal ladehastighet fra start, så synker ladehastigheten sakte men sikkert etter det. Bilen har nå fått et batteri på 72,8 kWh, noe som øker rekkevidden i forhold til forrige versjon av UX 300e som hadde 54,3 kWh.

Når det er varmt ute og du kjører på landevei kan du nå oppnå en rekkevidde på inntil 450 kilometer.

Men her sto jeg altså fast på E-18, 14 kilometer hjemmefra, og lurte litt på om jeg skulle prioritere varm luft på frontruta for å tine litt is på vindusviskerne, eller om jeg skulle droppe det og bare vente til det ble mulig å flytte bilen framover noen meter for å spare på strømmen og rekkevidden.

Plutselig ble det bevegelse i køen, men bare 500 meter, så bom stans igjen, i en halvtimes tid. Men da køen beveget seg igjen hadde jeg landet på å ta av fra E-18 og komme meg til Stoa for å lade og spise noe mat.

Oppe ved Obs var det ikke brøyta ved laderne, og alle hadde feilmeldingsskjerm.

Denne laderen jeg fant ved Burger King, hadde også noen smelt inn nødbryteren på, men da fant jeg fram en nøkkel og skrapte vekk isen fra nødbryteren og fikk den ut så jeg fikk ladet…

Jeg hadde 10 prosent da jeg endelig fikk plugget inn i laderen, så var neste prosjekt å finne noe mat i stormen, for Burger King var stengt på grunn av været.

Etter litt mat i kroppen fra en kolonialbutikk i nærheten, så ringte jeg hjem, der var det ganske kaotisk å få parkert, så jeg landet på at jeg benyttet meg av å parkere i et parkeringshus i sentrum og bruke egen AWD-elbil hjem – den sto i parkeringshuset for å tine.

Når man opplever noe litt uventet og en del over middels strabasiøst, så kan man hate en bil, eller man kan bli veldig glad i den.

For meg var det mer blandet. Jeg likte svært dårlig at jeg ikke ante noe om bilens batteriprosent, og jeg likte dårlig ladehastigheten, men jeg elsket komforten med varme i seter og ratt (som jeg vet trekker lite strøm sammenlignet med varmeapparat) og de bemerkelsesverdig gode vinteregenskapene denne framhjulstrekkeren har.

Det ble litt av en start på testuka med Lexus UX 300e.

Etter noen dager roet snøværet seg såpass at vi fikk måket oss såpass ned at det ble mulig å komme fram og parkere også med Lexus UX 300e, og jeg hadde aldri noe problem med å rygge opp «kneika» som vi kaller den vesle bakken utenfor huset.

Den kan være litt vrang for biler å komme seg opp på glatt føre fordi hastigheten er så lav, men som nevnt så har denne elbilen gode vinteregenskaper til å være en framhjulstrekker.

Med hjemmelading (og aller helst også app) så er denne kompakte elbilen noe av det mer komfortable du kan ha som «bil nr. 2», pendlebil til/fra jobben og slike dagligdagse kjøreturer.

Jeg som ikke hadde app ble på kanten til sjokkert over hvor raskt den ble varm, i seter og ratt med varme også.

Når det er mange minusgrader ute blir du raskt bestevenn med rattvarmen som har to trinn og setevarmen som har tre trinn.

Det er også en Auto-mulighet for seter og ratt, der sensorer antar hva du ønsker for å få optimal komfort.

Jeg er sikkert litt sær, men jeg trives med å bestemme helt selv, som en sta liten drittunge. Andre trives nok vel så bra med å la bilen styre komforten.

Du kan få Lexus UX 300e i mange ulike utstyrsnivåer, og vi hadde nok topputgaven Luxury Sun med alt av utstyr og de beste setene ‒ og hjelpe meg de var komfortable.

Det eneste man kan savne med dem er justerbar lengde på sitteputen og justerbar sideklemming, ellers er det helt fantastisk komfortable seter – så gode at man lett skulle ønske seg 130 kW i ladehastighet slik at man enkelt kunne reist på mange og lange turer med denne elbilen.

De som er skikkelig våkne har allerede lagt merke til at rattet justeres elektrisk. Laveste utstyrsnivå heter Premium, neste steg er Premium Tech, så kommer Premium Tech Plus, så er det Luxury, og da dukker utstyr som «Multi LED hovedlys» opp, litt forenklet utgave av LED Matrix, du får head-up-display og best av alt et hinsides bra musikkanlegg fra Mark Levinson.

Det er ikke ofte jeg får lettere hakeslipp av et musikkanlegg i bil, men å få så sykt god lyd og så fyldig bass i en kompakt bil… nei, det var vilt!

Luxury Sun har også soltak. At prisen starter på 456.900 kroner for Premium og 553.800 for Luxury Sun er ikke så relevant, for dette er en elbil de fleste leaser, og her har Lexus-forhandlerne noen avtaler som gjør at det ikke blir så dyrt med kompakt luksus i hverdagen.

Head-up-displayet var meget klart og tydelig, og presenterte relevant informasjon, slik at du ikke hadde behov for å se på instrumentskjermen spesielt ofte.

Likevel er det nok lysene og musikkanlegget som hadde fått meg over på Luxury, og da aller mest musikkanlegget. For det er faktisk en fryd med kvalitetslyd når du sitter i luksus-stoler, holder i et knallgodt ratt, har fantastisk komfortabel fjæring og lavt støynivå.

De har faktisk klart i skvise inn Lexus-opplevelsen i denne vesle elbilen. De som aldri har kjørt en Lexus klør seg nå i hodet og skjønner ikke helt hva jeg skriver, mens de som har kjørt Lexus en del skjønner hvert eneste ord.

Materialkvaliteten er svært god når man velger seg en toppmodell fra Lexus, også i denne kompakte UX 300e, her er det svært lett å trives meget godt.

Selv uten forvarming fra app, så blir det veldig raskt varmt her inne.

I forhold til forrige UX 300e så har begge skjermer fått seg en kraftig modernisering, og spesielt infotainmentskjermen har blitt veldig mye større enn før.

Du kan lese mer om forrige utgave av UX 300e her.

Skjermen har god kvalitet, enten du ser på ryggekameraet, eller du ser på et eller annet i Apple CarPlay eller bilens infotainmentsystem.

Kjekt med volum-vrider lett tilgjengelig for sjåfør og passasjer.

USB-tilkoblingene har blitt oppgradert til USB-C, og du finner et par av dem over ladeplaten for mobilen.

Bak automatgirspaken finner du et rom under armlenet, som kan åpnes sideveis fra begge sider.

Lexus UX 300e er 4,495 meter lang, og har et relativt sett langt panser. Du har god plass i forsetene, selv jeg som tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190 centimeter høy, så hvor er det lite plass igjen da?

I baksetene, der må man helst være lav for å få plass, best for barn, Isofix har du i yttersetene og du kan dra ned midtarmlenet dersom ingen skal sitte i midten.

Bagasjerommet er helt ok med tanke på hva hovedbruken til denne bilen er, en pendlebil, en bil nr. 2, en hverdagsbil, da holder det lenge med 367 liters bagasjerom, men, hvorfor er det ladekabler i bagasjerommet?

Under gulvet er det laget et lagringssystem der ulike saker og ting har sine faste plasser, og den vil du nok beholde på plass for å kunne nyte det lave støynivået i bilen.

Mulig man kan omorganisere litt under her så ladekablene også får plass, det sjekket jeg ikke.

Under panseret finner du ihvertfall ingen frunk, så her kan du ikke ha noen ladekabler. Det du trenger under her er å vite at lokket til spylervæsken ikke er blått, men sort, og befinner seg nede til venstre i bildet over her.

Bak på bilens høyre side er luken for hjemmelading der du kobler til en helt vanlig type-2 kabel. Det rommet som er laget for ladelukens hengselarm kan lett fylles med snø om vinteren, og da får du ikke lukket ladeluken før snøen er vekk.

Lett nok med 10 minus og tørr snø å blåse vekk snøen, men er snøen kram kan det blir interessant å få snøen ut derfra på morgenkvisten.

Her bør man ordne seg et lokk eller et form for deksel, så snø ikke kommer seg inn der lokkets arm skal inn.

Vår landeveistest er på 205 kilometer, går fra Grimstad, via Froland og Evje og tilbake via Mosby og Sørlandsparken. Maksimalt 80 km/t.

Da jeg skulle ut på denne testen med UX 300e hadde bilen 86 prosent på batteriet, og i -10 grader anslo den en rekkevidde på 325 kilometer.

Det ble raskt kaldere da jeg kjørte i retning Froland, og forbi Froland ramlet temperaturen under -20 grader, det var det ikke så lett for bilen å forutsi.

Da jeg hadde kjørt 90 kilometer og ankommet Evje i -17 grader hadde bilens gjettometer en påstand om 129 kilometer igjen å kjøre, en langt lavere margin enn ved oppstart, og jeg skjønte at jeg mest sannsynlig måtte lade underveis.

I Kristiansand, 7 kilometer unna Sørlandssenteret, så påsto jugometeret at bilen kunne gå 7 kilometer til, men det er en del oppoverbakke til Sørlandssenteret, så jeg stanset for å lade.

Da viste laderen meg at bilen hadde hele 13 prosent igjen på batteriet, hadde jeg sett denne prosenten i bilen kunne jeg lett kjørt til laderne jeg ønsket å bruke på Sørlandssenteret, men med kun gjettometer/jugometer så er det ikke så lett å vite sånt.

Jeg ladet her i 15 minutter og kom meg fra 13 til 16 prosent, ja, du leste helt riktig.

Kom til Sørlandssenteret med 11 prosent på batteriet, men i -16 til -17 grader og mye kjøring i under -20 så var batteriet så kaldt at ladekurven var deprimerende.

Ingen som har elbil forventer 18 kW som maksimal ladehastighet, eller at det skal ta 63 minutter å lade fra 11 til 35 prosent. Når det er kaldt kan du bare ikke dra på langtur med denne bilen, så hardt må jeg si det.

Hadde jeg startet landeveistesten med 100 prosent på batteriet, så hadde jeg kommet fram med 5 prosent igjen, for 95 prosent av batteriet ble brukt på denne testen, noe som tilsvarer en rekkevidde på 215 kilometer.

Temperaturen var mest mellom -16 og -22 under testen, og veiene var dekket av snø, noe som gir mer rullemotstand.

Vår 50/50-test består av 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei med 100 km/t, her var det mye mildere med «bare» -9 til -10 grader.  Til tross for tøffere hastighet så landet beregnet rekkevidde her på 262 kilometer.

Det betyr med andre ord mye for enhver elbil sin rekkevidde om temperaturen synker drastisk under -10 grader, det handler mest om batterikjemi (som trives best i 25 varmegrader).

Nå er det noen som har konkludert med at denne elbilen er ubrukelig, men de tar veldig feil, fordi det er mange ulike behov der ute.

Noen har bruk for en bil som de pendler til jobb med og tar hverdagskjøringen med, en bil nr. 2, en som ikke er så stor, som er grei i parkeringshus. Da kan du knapt nok finne en mer komfortabel og genial elbil enn UX 300e ‒ skikkelig luksus i hverdagen.

Du som ser etter familiens hovedbil, som du skal kjøre mye langt med, det er jo ikke noe rart at du med ditt behov har avskrevet denne elbilen, den passer jo ikke til ditt behov.

Du skal trekke henger også ja, beklager, det kan du ikke med denne, men du vet jo allerede at denne elbilen ikke er tilpasset dine behov.

De som lader 99,5 prosent hjemme, og aldri kjører mer enn 200 kilometer på en dag, kommer til å elske den vesle luksusbilen fra Lexus.

Om sommeren trenger du ikke å lade like ofte som om vinteren, for et 72,8kWh stort batteri i en relativt liten elbil som dette er nærmest oppsiktsvekkende mye.

Og hvor ofte er det kaldere enn -20 grader der du bor? Med -10 kom vi jo godt over 250 kilometer.

Til Drammen der bilen skulle leveres tilbake er det 232 kilometer å kjøre, men det er jo motorvei, så jeg regnet med at det måtte bli et ladestopp underveis. Spørsmålet var hvor, om jeg kom meg til Grelland som er 206 kilometr unna, eller om jeg måtte stanse ved Fokserød som er 160 kilometer unna.

Ved start med 100 prosent meldte gjettometeret friske 389 kilometer i -9 grader, men med 50/50-testens resultat friskt i minnet skjønte jeg at det måtte være minst 100 kilometer for optimistisk.

Allerede ved Tvedestrand var det -20 ute, og jeg skjønte raskt at gjettometeret måtte døpes om til jugometer, for den lovet fortsatt 297 kilometer etter å ha kjørt 49 kilometer i stadig kaldere temperaturer.

Ved Bamble, etter 100 kilometer kjørt, gjettet bilen på at den kunne klare 198 kilometer til, herfra var det -16 til -17 innover mot Oslo.

Ved Ringdalskogen hadde jeg kjørt 150 kilometer og bilen gjettet på at den skulle klare 105 kilometer til… og det var jo bare 56 kilometer til Grelland ‒ kunne jeg komme fram da?

Ved Fokserød var det 46 kilometer igjen til Grelland, og bilen mente den skulle klare det dobbelte, altså 92 kilometer, og jeg vet jo hva som skjer med ladehastigheten om SOC er for høy, så jeg dro videre mot Grelland.

Litt mer småsvett da det var 6,3 kilometer igjen til Grelland og bilen mente den skulle klare 8 kilometer, men det var nå blitt -10, så jeg roet ned farten en tanke og satset på at det ville gå bra.

Jeg kom fram til Grelland, med 2 prosent igjen på batteriet.

Jeg vet ikke om du nå kanskje forstår hvorfor jeg har vært så frekk å kalle gjettometeret for et jugometer? Selv da det var 22 kilometer igjen til Grelland påsto bilen at den skulle kunne kjøre 44 kilometer. Hvordan skal man kunne stole på noe sånt?

Jeg anbefaler ingen å komme fram til en lader med 2 prosent igjen når du ikke engang har oversikt over bilens batteriprosent i bilen, du får en klekkelig bot om du skulle stanse strømtom på E-18, for det er farlig for deg og for andre.

Det er godt mulig at gjettometeret er bedre på å gjette når det ikke er veldig kaldt ute, men i sterk kulde, under -10 blir det til et jugometer dessverre, som du ikke må finne på å stole på.

Med mye motorveikjøring og lav SOC så kom ladehastigheten opp i 37,1 kW her på Grelland, noe som medførte at jeg ladet fra 2 til 36 prosent på 37,5 minutter.

Hvorfor i alle dager ta med denne historien om den 206 kilometer lange motorvei-turen fra Grimstad til Grelland når det ikke er denne bilens styrke å kjøre langt?

To grunner til det, for det første så viser det at selv på motorvei, i sterk kulde, så klarer denne Lexus UX 300e over 200 kilometer, og for å understreke at jeg ikke tuller når jeg mener at man ikke skal dra på langturer med denne bilen når det er veldig kaldt ute, med mindre man kan lade i timesvis og stanse ca. hver 180 kilometer ‒ noe de færreste gidder.

Så vil jeg igjen minne om, at denne elbilen er en av de deiligste elbilene du kan velge om du bruker den til det den er knallgod på, lade hjemme og kjøre til/fra jobb og hverdagskjøring.

Så gleder jeg meg faktisk til å teste den om sommeren! Du la merke til ventilerte seter? Ahhh!

Da går den nok mye lenger også enn den gjør når temperaturen kravler seg godt under -10 grader.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Tester Elbil Lexus Lexus UX