Vi har testet Cupra Born 58 e-Boost. (Fotos: Nybiltester)

Ukestest av Cupra Born 58 e-Boost

Cupra Born er tvillingbror med Volkswagen ID.3, men der tvillingen kanskje er litt kjedelig er Born det stikk motsatte. Cupra Born har et meget sportslig ytre, med aggressive linjer og detaljer.


Cupra Born bygger på samme plattform som ID.3 – nemlig den etterhvert så velkjente MEB-plattformen til Volkswagen konsernet som Cupra er en del av, og derfor så er batteripakker og elmotorer av samme type som hos ID.3.

Men Cupra har som nevnt valgt en litt mer sportslig inngang med egne kjøremodus for ekstra moro, samt at testbilen også har en egen boost-funksjon som gir deg litt ekstra power i noen sekunder.

-->

Cupra Born er 4,322 meter lang og 1,809 meter bred. Batteriet i testbilen er 58 kWh stort som skal gi bilen en rekkevidde på 408 kilometer.

Her har man 231 hestekrefter og 310 Nm, som skal sørge for å ta bilen til 100 km/t på 6,6 sekunder. Born er kun tilgjengelig med trekk på bakhjulene.

Prisen starter på 401.500 kroner for Born 58 e-Boost, mens testbilen har fått en del utstyr som gjør at den havner på 468.700 kroner uten vinterdekk.

Sportslig og lekker bakende. Skiller seg fra ID.3 ved at man her har en lysstripe over hele bilens bredde.

Lekre forseter i deilig vegansk mikrofiber. God støtte både for overkropp og lår, og stolene er oppvarmede i tre nivåer, samt at du har et enkelt, men behagelig massasjeprogram på begge stoler.

Bøttesetene er standard på Born, her er det kun stoffet du kan endre på.

Veldig flott førermiljø, med fin grad av gode materialer. Noe hardplast finner du, men ikke mer enn man forventer i en bil som dette.

Som kjent fra Volkswagen-gruppen så er ergonomien god.

Gode oppbevaringsmuligheter, to gode koppholdere og en trådløs ladeplate. Under armlenet finner du to USB-C utganger.

Verd å merke at her har man ikke individuelle armlener som på ID.3, her må du dele med personen ved siden av, som på nesten alle andre biler.

Sportslig ratt med egne satellitter i bunn, for endring av kjøremodus. Som på ID.3 har man her haptiske knapper på rattet som er tidvis grusomme i bruk, et ufattelig dårlig grep fra et konsern som vanligvis ikke går på blemmer som dette.

På venstresiden kontrollerer du assistansesystemene og på høyresiden styrer du media, telefon og lyd.

Med satellitten på venstre side hopper du mellom kjøremodusene, på høyre kommer du rett til Cupra-modus som gir deg en ekstra boost. Rattet justeres for øvrig manuelt og rattvarme er på plass.

Skjermen foran rattet henger som kjent på rattstammen slik at denne flytter seg med rattet dersom du justerer det, noe som igjen sørger for at du hele tiden ser det som er på skjermen. En løsning Toyota med hell kunne introdusert på sin bZ4X.

Ikke de største valgmulighetene på hva som kan vises på denne skjermen, men du har den informasjonen du trenger.

Head-up-display er tilgjengelig, men ikke valgt på pressebilen.

I videoen over kan du se mer av uken vi hadde med denne bilen, og i velkjent stil tar vi en titt på rekkevidde, lading og bilens praktiske egenskaper.

Da denne bilen har minste batteripakke er den registrert for 5 personer. Velger du største batteripakke blir bilen for tung for 5, slik at du da kun har 4 seter.

Veldig tilbakelent stilling, og overraskende god støtte for overkroppen bak også. Isofix på yttersetene, men oppvarming er det mangel på.

Nok plass til knærne dersom jeg sitter bak meg selv. Stolen foran er kjørt helt ned, og da får jeg fremdeles plass til føttene under slik at det for meg er ganske enkelt å finne en god sittestilling her.

Det er en liten bil, så med tre bak så kan det fort hende at dette vil føles noe klaustrofobisk.

I og med at føttene får plass under stolen foran så blir lårstøtten også god. Flatt gulv sørger også for at det er mer enn god nok plass til bena bak, gitt at man som nevnt ikke er tre bak.

Med mine 178 centimeter så er det fremdeles plass til 3-4 fingre over hodet. Relativt god støtte for overkroppen i baksetene også, slik at noen kan muligens oppleve disse som noe trange.

Ingen klimadyser bak, kun to USB-C utganger.

Eget midtarmlene med to koppholdere, som dessverre er litt for grunne og uten klemming.

Bagasjerommet rommer 385 liter. Gulvplaten kan tas ut for å få litt mere plass, men personlig så synes jeg den er grei å ha liggende her da du da har plass til ladekabler under gulvet. Ingen frunk med andre ord, det er synd på en bil som er bygget som en elbil fra bunnen av.

Lommer ute i sidene til diverse småting, og ankepunkter for sikring av last er på plass i hvert hjørne. Ingen elektrisk bakluke og du kan hverken ha tilhengerfeste eller last på taket.

Baksetene legges ned i en 40/60 løsning, men du har en skiluke som hever det praktiske inntrykket. 1.267 liter er plassen du har tilgjengelig med setene felt ned.

Vår 205 kilometer lange landeveistest ble kjørt med våte veier hele veien. Temperaturen lå mellom -1 og +4 grader, med tidvis mye vind.

Beregnet rekkevidde havnet på 339 kilometer, som må sies å være akseptabelt på en dag som denne. Forbruket på turen havnet på 15,9 kWh/100 kilometer, som viser at effektiviteten er relativt god.

Særdeles komfortabel bil, godt hjulpet av deilig sittekomfort. Gode assistansesystemer, behagelig støynivå og et relativt sportslig fjæringsoppsett gjør at dette er en ganske morsom bil på landeveien.

Som alltid kjørte vi også den noe kortere 50/50-testen vår. Dette er en test med omtrent 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei med 100 km/t. Samme værforhold som på landeveistesten, og beregnet rekkevidde havnet her på 330 kilometer med et forbruk på 17,1 kWh/100 kilometer.

Ser man på resultatene av testene så antar vi at dette er en bil som lett matcher den sertifiserte rekkevidden på 408 kilometer på en varm sommerdag.

Med andre ord så innfrir og leverer bilen det den lover, men da vi tidligere testet bakhjulstrekkeren av Tesla Model Y så opplevde vi noe bedre rekkevidde i litt kaldere vær. Model Y RWD og Cupra Born 58 e-Boost har omtrent samme batteristørrelse, så effektiviteten på Born kunne kanskje vært bedre.

Cupra Born 58 e-Boost skal i teorien kunne ta imot 120 kW. Under ladetesten vår så vi riktignok aldri høyere enn 89 kW, selv om vi da hadde kjørt over to timer på motorvei.

Vi brukte 36 minutter fra 10 til 80 prosent, ikke akkurat imponerende, men likevel helt opptil det Cupra selv oppgir.

Gledelig at man kan se ladehastigheten i bilen og ikke bare kilometer per minutt som tidligere. Her justerer du også ladenivået, og som vi har sett tidligere anbefales det 80 prosent til daglig bruk for å best bevare levetiden til batteriet.

Ladetesten vår ble gjort samme dag som vi hentet bilen – en bil som stod inne i varmen. Vi kjørte fra en varm garasje rett ut på motorveien og lå i motorveihastighet helt til vi var under 10 prosent. I ettertid har vi ladet bilen flere ganger, men aldri opplevd høyere enn 61 kW, selv etter mange timer på veien.

Mangel på forvarming er virkelig negativt for denne bilen da ladestoppene blir fryktelig lange dersom man ikke har optimal temperatur. Fryktelig irriterende, og en mulig deal-breaker for mange.

Det finnes muligheter for å redusere dette problemet ved å akselerere ut på akselerasjonsfelt på motorveien for så å regenerere litt – på den måten bygger du fortere opp varme, men det krever at du gjør det noen ganger. Burde være unødvendig, men det er i hvert fall mulig.

Cupra Born 58 e-Boost er en morsom og relativt sportslig satt opp bil. Fast fjæringsoppsett og flere kjøremoduser bidrar til dette.

Som tilvalg kan man velge dynamisk understell, testbilen hadde ikke dette.

Svingradiusen er som på VWs ID-produkter – veldig god, og dette bidrar til at dette er en drømmebil for trange parkeringsplasser etc.

Oversikten er god, hjelpemidlene likeså, så her er det meste på pass og lagt til rette for en behagelig og tidvis morsom kjøretur.

Dette er en bil med en god porsjon mer personlighet enn du finner i VW ID.3. Rekkevidden er god nok til daglig bruk selv med det minste batteriet, og dersom du sjelden er på langtur så lever du nok godt med noe lange ladestopp.

Også her er det en hel del utstyr du kan legge på, så her gjelder det å finne en fin balanse mellom pris og utstyr, da konkurransen i dette pris-segmentet er knalltøft.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du