Vi har prøvd Nissan Ariya i vintervær. (Fotos: Nybiltester)
Ukestest av Nissan Ariya på vinterveier
Det er en stund siden vi sist så på Nissan Ariya, så denne uken tar vi et lite gjensyn med bilen, og finner ut hva slags rekkevidde vi får nå som kulden har kommet til Sørlandet.
Bilen vi tester har det største batteriet som er på 87 kWh netto, den har trekk kun på forhjulene og den er utstyrt i det høyeste nivået som heter Evolve.
WLTP-rekkevidden er oppgitt til 533 kilometer, mens testbilen med sitt utstyr har en sertifisert rekkevidde på 516 kilometer.
-->
Bilen skal ifølge Nissan kunne ta imot 130 kW under optimale forhold.
Denne testen ble gjennomført i november 2023, og da priser på bil stadig justeres så kan det hende at prisene oppgitt er noe utdatert.
Nissan Ariya med det største batteriet og med trekk på forhjulene starter på 437.400 kroner, da i utstyrsnivå Engage. Testbilen har som nevnt høyeste nivå og dette starter på 515.900 kroner.
Billigste utgave med firehjulstrekk koster fra 541.563 kroner, og firehjulstrekkeren kommer kun med det største batteriet. Bilen vi tester har 242 hestekrefter, 300 Nm og sprinten til 100 km/t skal gå unna på 7,6 sekunder.
Nissan Ariya er 4,595 meter lang, 1,650 høy og 1,850 bred. Med fører så veier bilen 2.193 kilo og med maks tillat totalvekt på 2.530 har man kun beskjedne 337 kilo til overs til passasjerer og bagasje.
Meget behagelige forseter som er 8-veis elektrisk justerbare med minne på begge stoler. Her har man i tillegg setevarme og ventilering, men du kan ikke kombinere varme/kjøling. Sitteputen kan ikke forlenges, det er det nok noen som savner.
Inn og utstigningshjelp er tilgjengelig og det er alltid en detalj vi setter pris på. Setene i testbilen er i delskinn, med deilig suede-stoff i midten.
Veldig åpent og luftig førermiljø omkranset av gode materialer. Suede-stoffet i setene er videreført i dørpanelene og over dashbordet og ser veldig premium ut.
Lite knapper og noe minimalistisk, men det hele ser veldig bra ut. To flotte skjermer som begge er på 12,3 tommer. Egen start/stopp-knapp, noe som burde være unødvendig i en elbil.
Veldig behagelig ratt som også er elektrisk justerbart og oppvarmet. Media og lyd kontrollerer du på venstre side, samt mange av bilens innstillinger som her gjøres via skjermen foran rattet, mens du på høyresiden kontrollerer bilens assistansesystemer.
Skulle gjerne sett at knappene ikke var i høyglans da disse nærmest alltid er fulle av fingeravtrykk. Heldigvis fysiske knapper og ikke haptiske slik man finner ellers i interiøret.
Veldig mange av bilens innstillinger gjøres via skjermen foran rattet, da kontrollert med knapper på rattets venstre side. Litt forvirrende at man har menyer i denne skjermen, og noen menyer på den andre skjermen ‒ liker best at alt er samlet på ett sted.
Skjermen har en god oppløsning, og du kan velge hva slags innhold du vil ha. Gjenværende batteriprosent og estimert rekkevidde i kilometer er alltid tilgjengelig.
I ytterkant av skjermes venstre side har man en egen knapp for lysstyrke, veldig kjekt at man slipper å måtte lete i menyer for å justere dette. Knappen kontrollerer lysstyrken på begge skjermer, samt alle bakgrunnsbelyste knapper i bilen.
Her har man et skikkelig head-up-display som gir deg all den informasjonen du trenger. Her vil du også få enkle navigasjonsanvisninger dersom du har navigert et sted.
I videoen over tar vi en kikk på interiøret, ser på ting vi liker og ikke liker, samt at vi sjekker rekkevidde og ladehastighet.
Midtkonsollen kan skyves fremover/bakover elektrisk, kanskje en gimmick, men i så fall en ganske artig en.
Girvelgeren kjenner vi igjen fra andre Nissan-modeller.
Ellers så finner du haptiske knapper som er belyste som ser lekre ut, men du blir alltid sittende å lure på om du faktisk trykket eller ikke.
To koppholdere som kan skjules dersom man ønsker. Trådløs ladeplate under armlenet, men ellers ingen oppbevaring her.
Du har en egen e-Pedal-knapp som ved aktivering gjør at du her slipper å bruke bremsen. Bilen har 3 kjøremoduser, Sport, Standard og Eco. Nede ved gulvet finner du en vanlig USB, en USB-C og et 12V-uttak.
Via knapper i midtkonsollen så kan du elektrisk åpne/lukke en skuff i midten, mens hanskerommet åpnes på tradisjonelt vis. Skuffen i midten er kjekk da det mangler oppbevaring i midtkonsollen.
Som nevnt, egne menyer også på hovedskjermen, selv om det meste styres via den andre skjermen.
Den viktigste menyen på denne skjermen inneholder batterivarmeren som du burde bruke dersom du skal hurtiglade. Varmeren må startes manuelt, og bør aktiveres minimum 30 minutter før du ankommer laderen, spesielt nå som temperaturene kryper nedover.
Du har egne knapper for klima under skjermen, men klikker du på symbolet nederst til venstre på skjermen får du opp selve klimamenyen.
Det meste styres av knappene under, men her har du litt flere justeringsmuligheter dersom du skulle ha behov for dette.
Testbilen har også varmetråder i frontruten som fjerner is på en veldig effektiv måte uten at man behøver i skrape bilen – verdt hver eneste krone det måtte koste.
I bunnen av skjermen finnes det egne hurtigknapper for seteklimatisering hvor du kontrollerer setevarme eller seteventilering samt rattvarme. Her har man også en Auto-funksjon som lar bilen styre alt dette for deg basert på det den tror at du ønsker gitt temperaturen i bilen og hvordan du styrer dette.
Navigasjonen vil vise deg estimert batteriprosent ved ankomst, men dessverre er ikke dette tallet tilgjengelig hele tiden. Bilen vil heller ikke varme batteriene ved navigering til en slik, dette må gjøres manuelt som nevnt over.
Navigasjonen for øvrig fungerer greit, selv om fargevalgene og måten ting fremstilles på føles gammeldags.
Apple CarPlay er tilgjengelig trådløst og fyller hele bilens skjerm. Enkelt å skifte mellom bilens egne systemer og CarPlay er positivt. Buker du Android Auto må du bruke kabel.
Bilen har 360-kamera som alltid er et hyggelig hjelpemiddel.
Den har også en auto-park funksjon som gjør at bilen parkerer for deg. Dette tar ofte veldig lang tid, og du ender fort opp med å gjøre jobben like lett selv.
Coupé-formen til Ariya gjør at bakruten er litt liten og for noen kan sikten bakover kanskje virke litt dårlig. Personlig så har jeg ingen problemer med den, men for de som skulle synes det så har man digitalt bakspeil som løser dette.
Romslig plass bak, godt hjulpet av at man har helt flatt gulv. Yttersetene er elektrisk oppvarmede samt at man her har Isofix. Også i bakdørene finner du dette suede-stoffet så her har virkelig Nissan gjort sitt for å heve kvalitetsfølelsen.
Vinkelen til bakseteryggen kan justeres i to nivåer hvor de på bildet er i bakerste posisjon.
Med mine 178 centimeter så har jeg ingen problemer med hodeplassen ‒ har fremdeles plass til 2-3 fingre over hodet.
Massevis av kneplass selv om jeg her sitter bak meg selv. Skal være en relativt stor sjåfør før det blir trangt for baksetepassasjerene i denne bilen, så her har Nissan utnyttet plassen godt.
Sitteputen er litt kort bak slik at lårstøtten ikke er helt optimal, men god nok. I og med at man har så romslig plass til stolen foran kan man strekke ut beina noe som gjør det enklere å få til en behagelig sittestilling bak.
Armlene med to koppholdere, men disse er relativt grunne og uten noen form for klemmefunksjon slik at flasker står ikke særlig godt i disse.
Ingen egen klimasone, men du kan justere luftstrømmen. En vanlig USB og en USB-C er tilgjengelig samt at man som nevnt her har oppvarming i yttersetene.
Med midtkonsollen skjøvet helt frem så blir det her hyggelig benplass også til den som må sitte i midten.
Panoramasoltaket bidrar til en ekstra romslig følelse, her har man også en elektrisk gardin som man kan trekke for dersom man ønsker det. I tillegg kan taket her åpnes, det er det færre og færre som tilbyr.
Bagasjerommet rommer 468 liter. Gulvet er her i øverste nivå, men du kan ta ut begge platene du ser på bildet og får da noe mer plass, men denne plassen er kjekk å ha til ladekabler og annet utstyr.
Dessverre ingen frunk.
Noe plass ute i sidene og du har gode ankerpunkter for sikring av last i hvert hjørne.
Hattehyllen fjernes enkelt dersom du ønsker å fylle bagasjerommet helt opp.
Baksetene legges ned i en 60/40-løsning og gir deg tilnærmet flatt gulv. Ingen skiluke, så her ender skiene fort på taket hvor du kan ha 75 kilo.
Tilhengerfeste kan du få, og med tohjulstrekkeren kan du trekke maks 750 kilo, mens du kan trekke 1.500 kilo på firehjulstrekkeren.
Vinteren har kommet til indre strøk av Sørlandet, og på vår 205 kilometer lange landeveistest så var det sørpete på veien i indre strøk, mens det var bart og vått langs kysten.
Temperaturene lå mellom -1 og +2 grader, opphold stort sett hele turen med unntak av litt sludd de siste kilometerne.
Sørpe i veibanen er utfordrende med tanke på rekkevidde noe som førte til at estimert rekkevidde havnet på 446 kilometer med et forbruk på 16,3 kWh/100 km.
Verdt å merke er at testbilen står på 255/45-20 foran og bak, WLTP-rekkevidden er ut ifra originale 19-tommere.
Hans Vidar testet nøyaktig samme bil for et år siden, og fikk da en beregnet rekkevidde på 512 kilometer, da også med noe våte veier, men november var mildere i fjor og han hadde da 11-14 grader.
Ingen sørpe å spore på 50/50-testen vår, heller ingen nedbør. Denne testen er tøffere ved at vi her inkluderer 50 prosent med motorveikjøring som alltid gir utslag på rekkevidden.
Estimert rekkevidde havnet her på 444 kilometer med et forbruk på 18,4 kWt/100 km. Altså veldig nærme rekkevidden på landeveistesten, men dette handler utelukkende om at man her ikke hadde sørpe i veibanen. Selv under bedre forhold så ser man at forbruket er vesentlig høyere så at hastighet har innvirkning på rekkevidde er lett å se og ikke overraskende.
Hans Vidar fikk nøyaktig samme rekkevidde i fjor, da med temperaturer mellom 8-12 grader.
Nissan Ariya kan ta imot 130 kW maks, noe som ikke er veldig raskt for en bil med et så stort batteri som man her har. Nissan oppgir 20-80 prosent på 45 minutter, med andre ord så forventet vi ikke at ladetesten vår skulle gå unna i en fei.
Vår ladetest går som kjent fra 10-80 prosent, og vi hadde kjørt i mange timer før vi plugget i, og de siste 40 minuttene med ren motorveikjøring og batterioppvarming på.
Vi brukte 41 minutter fra 10-80 prosent, altså en god del raskere enn det Nissan selv oppgir, selv om vi synes at det er litt for lenge å stå ved en lader.
Så aldri høyere enn 113 kW, men til gjengjeld så har bilen en veldig flat ladekurve og lader over 75 kW helt opp til 80 prosent. Fortsetter du over 80 prosent så lader denne bilen overraskende hurtig, vi brukte bare 7 minutter opp til 90 prosent ‒ det er imponerende.
Bilen viser deg ladehastighet samt at den estimerer hvor lang tid det vil ta til gitte ladenivåer, selv om denne estimeringen ikke er helt til å stole på. Du kan velge ladehastighet estimatet skal basere seg på, noe som indikerer at den forholder seg til den ladehastigheten du velger og ikke ladehastigheten du faktisk har.
At man ikke har varmeelement der radaren sitter er underlig. Slik så fronten ut da vi ikke lenger kunne bruke adaptiv cruisekontroll, og dette synes vi er for dårlig. Hadde det snødd kraftig og vært helt tettpakket så kunne vi forstått det, og under slike forhold så kjører man ofte manuelt.
Her var det kun litt sludd i luften, men tydeligvis nok til at radaren ikke lenger fikk med seg det den skulle.
Kjørekomforten i Ariya er meget god. Sittekomforten er god, støynivået er lavt, demperne er komfortabelt satt opp og hjelpesystemene er gode.
Akselerasjonen skremmer ingen, men det er mer enn nok krefter her til bruk i det daglige. Bilen har Matrix-led lys som er meget gode.
Nissan Ariya er en bil som tilfredsstiller de fleste krav man har til elbiler, og rekkevidden bør være god nok for de aller fleste.
Ladingen er dessverre for treg i forhold til de fleste konkurrenter, men det er positivt at man her har forvarmingsmuligheter slik at det ikke går tregere å lade om vinteren.
Interiøret her en positiv overraskelse, her har Nissan tatt et solid steg opp.
Les flere tester hos NybiltesterLes også:Vintertest av Ford E-Transit Dobbeltkabin med 5 seterVintertest av Volvo C40 Recharge Twin MotorTest av Nio EL6 på vinterveierVi har testet designperlen Nio ET5 Touring