Vi har prøvekjørt en bil som gjør deg til konge på veien, nemlig elektriske Ford F-150 Lightning. (Fotos: Nybiltester)

Endelig tester vi Ford F-150 Lightning

Digre pickuper med bakseter er sjelden vare her til lands og i Europa generelt, og veldig lenge så det ut som om at man bare måtte nøye seg med å se videoer og bilder av Fords gedigne F-150 Lightning.


Heldigvis har Ford Norge presset godt på og klart å få Ford til også å tilby bilen her til lands – som eneste land i Europa. Det er vi svært glade for, for denne bilen byr på en pakke vi sjeldent har sett maken til.

Ford F-150 Lightning er hele 5,911 meter lang, 2,032 meter bred og 1,989 meter høy. Batteriet kan fås i to størrelser, men det er kun varianten med 98 kWt som kommer til Norge og dette skal gi bilen en WLTP rekkevidde på 429 kilometer.

Bakkeklaringen skal være på 21,3 centimeter.

Bilen tas kun inn til Norge i et utstyrsnivå – heter Lariat og er det nest høyeste nivået –  og det er ingenting du kan legge til utover dette.

Det samme gjelder eksteriørfargen – kun en farge uten mulighet for endring.

Ford F-150 Lightning som leveres i Norge har 452 hestekrefter. Da bilen ikke er skikkelig testet i Europa så er det kun 0-60 mph som er oppgitt, noe som tilsvarer 96,5 km/t, og dette skal gjøres unna på 4,1 sekunder ‒ noe som vil tilsi at det helt opp til 100 km/t vil ta under 5 sekunder.

Det føles brennkvikt i en diger bil som dette.

Hjemme kan bilen ta imot maks 11 kW, mens på en hurtiglader så er det offisielle tallet oppgitt til maks 150 kW, selv om testene våre viser noe høyere maksfart.

Da Ford F-150 Lightning først ble introdusert ble det antydet en prislapp på mellom 600.000 og 700.000 kroner. Prisen havnet dessverre ikke helt der, for bilen selges i Norge for 1.183.000 kroner, noe økte avgifter må ta sin del av støyten for.

Når det er sagt, så er dette en bil det lett kan forstås at koster noen kroner – her er det langt ifra noen tradisjonell pickup-følelse.

Bilen oser av kvalitet, og som familiebil må dette være en drømmebil for mange.

Bilen har en egenvekt på 2.890 kilo, og med en maks tillat totalvekt på 3.500 kilo så ender du opp med 610 kilo til folk og bagasje ‒ kanskje bilens største ankepunkt, dersom du er håndverker og bruker å ha med deg mye tungt.

På kroken kan du for øvrig trekke inntil 3.490 kilo og maks vogntogvekt er på 6.530 kilo.

Her har man også Fords Pro Trailer-assist, et system som lar bilen selv rygge inntil en tilhenger slik at bilen blir riktig plassert for å koble på tilhengeren.

Mangel på bagasjerom på en pickup som skal brukes som familiebil? Ingen problem her, for her har man 400 liter plass i frunken. Diger åpning – elektrisk selvfølgelig.

Under gulvet er det noe ekstra plass, men ikke til stort mer enn ladekablene.

Her finner du egne knagger til å henge fra deg handleposene og gode ankepunkter for å sikre lasten du eventuelt måtte ha her.

Som på Ford Mustang Mach-E har også denne frunken et dreneringshull slik at du her kan fylle frunken med is og sørge for kalde drikker til hele nabolaget.

Stort lasteplan, hvor det eneste som eventuelt vil sette begrensninger er nyttelasten.

Mange praktiske løsninger som vi kjenner fra Ford fra tidligere, med intrigert målebånd på luken, samt egne fester for tvinger.

På venstresiden har man også flere strømuttak slik at du her kan bruke bilens hovedbatteri som en gedigen batteribank.

Bakluken åpnes og lukkes elektrisk, og på bilene som kommer til Norge nå er rulledeksel over lasteplanet standard.

Ford F-150 Lightning har intrigert stigtrinn og håndtak i lasteluken, noe som gjør det mye enklere å klatre opp på lasteplanet enn dersom man ikke hadde hatt det. Genial løsning.

I videoklippet over kan du se mer om hvordan vi opplevde denne bilen under uken vi hadde bilen. Som alltid ser vi på rekkevidde, lading og hvordan den oppleves på veien.

Fantastisk komfortable forseter med gode justeringsmuligheter. Bygget i et land hvor alt skal være stort og robust, så her bør det være plass til alle. Særdeles mykt og komfortabelt. Det er såpass massivt her at selv posisjonen til pedalene kan justeres elektrisk slik at også litt mindre personer skal kunne nå dem.

Begge seter er oppvarmede og ventilerte.

Førermiljøet viderefører den enorme følelsen. Her er ikke alt lagt i en skjerm, her er det praktiske løsninger som er i høysetet uten at det skorter på komforten eller funksjonaliteten i det hele tatt.

I midtkonsollen finner du gode koppholdere, en trådløs ladeplate, en USB-C samt en vanlig USB.

På siden av hovedskjermen har du i tillegg et 12V-uttak samt et vanlig stikk. Under armlenet har du ikke bare enorm plass, der finner du i tillegg enda en USB-C og en vanlig USB.

Et digert ratt som på pressebilen ikke er oppvarmet, men importøren nevner at dette er standard på bilene som vil leveres i Norge. Fysiske knapper som er enkle å forstå – og veldig gjenkjennelig fra andre Ford modeller.

Egen girspak i midtkonsollen betyr at man ikke har noen spak på høyresiden, ser kanskje litt estetisk snodig ut med spak bare på den ene siden.

Instrumenteringen gir deg den informasjonen du trenger, her finner du både gjenværende rekkevidde i kilometer og prosent.

Ved girspaken har du en egen knapp som feller denne ned i midtkonsollen, og da kan armlenet brukes som et digert arbeidsbord. Genialt.

F-150 Lightning har 4 forskjellige kjøremodus, men det er vel kun Normal og Sport som blir brukt i det daglige. Offroad bør ikke brukes på vanlig vei (egen melding om dette på skjermen).

Dersom du navigerer et sted vil bilen vise et estimat på hvor mye strøm den beregner at du har ved ankomst. Dette estimatet er altfor optimistisk, og vi opplevde på vår første lange kjøretur med bilen at den bommet med over 30 prosent, så her bør du lade en god del ekstra før du legger ut på tur.

Programvaren er ellers nærmest identisk til hva du finner i andre modeller fra Ford, og fremstår som et enkelt og intuitivt system. Prosessoren kunne kanskje ha vært litt skarpere da det hender at det er litt forsinkelse i systemet.

På grunn av voldsomme avgifter er ikke bakseter noe vi er vant til å se i biler som dette i Norge, men her er unntaket, og du verden så stor plass man her har.

Isofix på yttersetene, men dessverre så finner vi ingen oppvarming for de som skal sitte bak.

Du vil ikke at sykkelen skal ligge å bli bløt på lasteplanet, sa du? Ingen problem, for her kan baksetene vippes opp og da forvandles plassen bak til et dansegulv av stuplass.

Også egne lommer for oppbevaring av utstyr under selve sittebenken. Nok en genial løsning.

Nærmest unødvendig å snakke om hodeplass på en bil som dette, men her er det ingen tvil om at selv de høyeste av oss skal få plass.

Med mine 178 cm har jeg fremdeles et hav av plass til knærne om jeg sitter bak meg selv. Helt flatt gulv sørger for rene danseplassen for bena bak.

Sittebenken bak er ikke den aller lengste sik at lårstøtten for de med litt lengre ben enn meg kan kanskje oppleves som noe snau.

Men, med den digre plassen til å danse rundt med bena så antar jeg at de aller fleste vil finne en god posisjon uansett her.

Armlene med to koppholdere, men plasseringen av disse er vel ingens favoritt. Med to kopper her har du ikke plass til å hvile armen ‒ liker bedre løsningen hvor koppholderne er i front av armlenet. Men igjen, det er flust av andre koppholdere i bilen så at det er behov for disse er vel heller tvilsomt.

Ingen egen klimasone bak, men du kan styre luftstrømmen. Her finner du også en vanlig USB samt en USB-C, og i tillegg så har du også her et 12V-uttak samt en vanlig stikkontakt.

Landeveistesten ble kjørt i nydelig vintervær med temperaturer på +4 til +6 grader. Veldig våt veibane, og kombinasjonen av vann og is gjorde at gjennomsnittshastigheten denne dagen ble noe lavere enn vanlige runder.

Beregnet rekkevidde havnet på svært hyggelige 402 kilometer, altså nesten helt opp mot WLTP-rekkevidden og forbruket endte på 24 kWh/100 km.

Kan kanskje tyde på at Ford har vært litt pessimistiske med anslaget på denne bilen, alternativt så er WLTP-testingen gjennomført med last, altså WLTP testet som nyttekjøretøy, uten at Ford kunne bekrefte dette.

Alle rekkeviddetestene våre blir som alltid kjørt med behagelig temperatur, og i et kjøremodus som tilsvarer normal. Pressebilen står på Nokian Hakkapeliitta r5 i dimensjon 275/60-20 både foran og bak.

50/50 testen vår er noe kortere enn landeveistesten, men noe tøffere på grunn av at man her har omtrent 50 prosent med kjøring på motorvei og hastigheter på 100 km/t. Runden ble denne gangen kjørt i temperaturer mellom -2 og -8 grader, og en noe fuktig veibane.

Beregnet rekkevidde havnet denne dagen på 346 kilometer, som absolutt er et godkjent tall tatt forholdene i betraktning.

At bilen ikke er særlig effektiv eller aerodynamisk skjønner du kanskje allerede, og forbruket på runden endte på 30 kWh/100 kilometer (bilen viser ikke desimaler).

Legg merke til lysstripen som går over hele bilens front – det samme gjelder baken – dette er en front som du fort kjenner igjen og følelsen av å bli spist opp er til å kjenne på dersom du får denne i bakspeilet.

På motorveien opplever du fort at batteriprosenten daler relativt fort. Estimatene våre viser mellom 233 og 255 kilometer rekkevidde med ren motorveikjøring, da estimert fra 100 prosent til 0, slik at den reelle rekkevidden ofte blir en del kortere.

Ikke veldig god rekkevidde her med andre ord, men denne bilen er vel kanskje ikke bygget med tanke på lange distanser på motorvei.

Som tidligere nevnt skal Ford F-150 Lightning kunne ta imot 150 kW, da er det spesielt hyggelig at vi under ladetesten vår så 162 kW. Vi brukte 34 minutter på øvelse fra 10 til 80 prosent, noe som er raskere enn det Ford selv oppgir. Vi hadde kjørt i mange timer, samt navigert til laderen uten at vi har fått bekreftet av Ford om bilen forvarmer batteriene eller ikke (per januar 2024).

Ladeluken befinner seg foran på høyre forskjerm, men på grunn av det lange panseret så kan det i noen tilfeller bli vanskelig å få strekt kabelen helt til ladekontakten – tenker da på ladestolper hvor man parkerer med fronten inn.

Ford F-150 Lightning overrasker med skikkelig god kjørekomfort. I velkjent amerikansk stil er fjæringskomforten god, nærmere flyvende teppe skal du lete en stund etter.

Støydempingen er imponerende god, her er det helt stille også i motorveihastighet.

Akselerasjonen er mer enn god nok, sittekomforten er særdeles god og det samme er hjelpesystemene.

På landeveien merker du lite til den enorme størrelsen, og skal vi best beskrive hvordan den oppleves så er det nærmeste vi kan tenke oss en stor SUV.

I trange sørlandsgater fulle av snø så merker du mer til størrelsen, det er ikke like lett å finne en lomme å komme seg inn i slik at andre kan komme forbi. Det samme gjelder parkeringsplasser – her er det nærmest umulig å gateparkere uten å måtte betale for to plasser.

Fremkommeligheten er særdeles god, her kommer du frem der hvor naboen ikke engang gidder å prøve. Bakkeklaringen er på solide 21,3 centimeter.

Bilen er utstyrt med full LED-lys, og i programvaren så kan det se ut som om at det her også er en Matrix-funksjon uten at vi helt fikk dette til – opplevde kun at den blendet lysene opp/ned.

Ford F-150 Lightning ‒ en bil med ytelser og kvaliteter mange vil sette stor pris på. Overraskelsene kommer som perler på snor, og bilen leverer godt utover det som er lovet fra Ford.

En dyr bil, men i dette tilfellet så må man stoppe opp litt og tenke på hva man egentlig får for prisen. Det er mye annet du kan kjøpe for snaue 1,2 millioner som ikke er i nærheten av å kunne tilby det denne kan.

Det er ikke veldig mange eksemplarer man klarer å få til Norge, og er du en av de heldige som går og venter på en Ford F-150 Lightning, så har du virkelig noe å glede deg til!

Vi gleder oss til å se flere av disse rundt om på norske veier.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt