Denne bilen er sist sett i en Bond-film, men har aldri hatt skilt. Før nå. (Fotos: Callum)

Berømt Bond-bil gjort gatelovlig

Ian Callum designet den spesielle superhybriden Jaguar C-X75 i 2010, og konseptet var så imponerende at den dukket opp i James Bond-filmen «Spectre». Nå er den gatelovlig.


Som alltid når det kommer en ny Bond-film var det mange som ventet på etterfølgeren til den dramatiske «Skyfall» fra 2012.

Den kom i 2015 og hadde fått navnet etter den skumle organisasjonen spectre, og bød både på lekre biler og en heseblesende biljakt midt i Roma.

Bond, som vanlig i en Aston Martin, mer bestemt en DB11, ble jaktet av en skurk i en vanvittig superbil. Mer bestemt en bil som aldri fikk skilt, en Jaguar C-X75.

Dette var bilen Callum designet for å vise hva elektrisk kraft kunne gjøre, og konseptet ble vist fram i 2010. Superhybriden hadde nærmere 800 hestekrefter, og skulle opprinnelig gått inn i en begrenset produksjon.

Men timingen klaffet ikke, så i etterkant ble det kun satt sammen fem eksemplarer av samarbeidspartner Williams Advanced Engineering ‒ alle stuntbiler til Bond-filmen som aldri ble registrert for vanlig veibruk.

Det går selvsagt hardt for seg når man filmer intense biljakter, så en av de fem måtte bøte med livet, og nå har en av de fire gjenstående fått et nytt liv. 

For mannen bak superbilen, Ian Callum, har nå et designselskap som lager spesialutgaver, og da det kom en kundeforespørsel om å lage C-X75 gatelovlig kunne de selvsagt ikke si nei. 

Og det er enklere sagt enn gjort. 

For de måtte gjøre hundrevis av endringer for å få Individual Vehicle Approval (IVA)-sertifiseringen som trengs for å få britiske skilter, og det inkluderte nye glass, bryterutstyr, en litt roligere eksos og katalysatorer og motorkalibrering.

I tillegg til å tilfredsstille lovkravene gjorde Callum også en masse andre endringer på bilen inkludert karosseri og beslag, og toppet det hele med å lakkere den på nytt.

Ingeniørdirektør Adam Donfrancesco hadde ansvaret for jobben, og sier at fokus for bilen med en svær 5-liters V8-motor var å beholde de suverene kjøreegenskapene som filmbilen kunne tilby.

‒ Stuntbiler er uten tvil de sanne stjernene, og levendegjør de legendariske scenene som følger med oss som bilentusiaster, sier Donfrancesco.

‒ Så få overlever faktisk påkjenningene med å filme, bevaring var nøkkelen mens lovgivningen ble oppfylt, og det er flott at vi kan avsløre det for de entusiastiske Scramblers.

Bilen skal vises fram på den populære bilutstillingen Bicester Scramble i april.

‒ Ian Callum og Callum har lenge vært støttespillere og venner av Bicester Heritage, så vi er glade for å kunne vise fram deres siste arbeid som er C-X75, sier administrerende direktør Dan Geoghegan i Bicester Motion.

‒ Det er absolutt et av de fineste kapitlene i hans imponerende katalog, og å se den på veien ville vært et uforglemmelig syn.

Det tviler vi ikke på, for som du kan se av bildene under er den nå gatelovlige Jaguar C-X75 en ganske så imponerende bil:

Bildeserie
Debatt