BYD har fått seg et gedigent frakteskip som nå er på sin jomfrureise. (Fotos: BYD)

BYD har bygd seg et gedigent frakteskip

«Explorer No.1» skal gjøre frakten av nybiler fra Kina til Europa enda litt mer bærekraftig, og denne giganten skal få selskap av ytterligere sju frakteskip de neste årene.


Se for deg en fotballbane. Den er vanligvis på rundt 100 meter, og så kan du gange dette med to. Da får du lengden til det nye frakteskipet fra BYD som tok fatt på jomfrureisen 10. januar.

Internasjonale frakteskip er noen ekte giganter, og når BYD like godt har fått bygd sitt eget har de ikke holdt igjen. Skipet er 200 meter langt, 38 meter bredt og kan frakte 7.000 kjøretøy på en gang.

Og det er kanskje ikke så rart at det kinesiske merket har gått til det ekstreme skrittet med å lage nye fraktskip, for de har to utfordringer nå som de skal bli en global gigant.

For det første er det en mangelvare på frakteskip hvor bilene kan kjøre rett om bord, såkalt roll-on/roll-off (ro-ro) skipsfrakt.

For det andre har BYD-eksporten skutt i været det siste året, og vi mener virkelig skutt til værs. Eksporten har nemlig en oppgang på ville 334 prosent, og de sendte av gårde 242.765 elektriske biler til utlandet i løpet av 12 måneder.

Totalt sier BYD at de solgte 3,02 millioner elektriske biler i 2023, og er nå på plass i over 70 land og regioner og i mer enn 400 byer. Ja, til og med så langt nord som Vadsø.

Bilprodusentene har nå et stort fokus på bærekraft og jager mot å bli karbonnøytrale, og BYD har selvsagt fokusert på miljøvennlige løsninger da de fikk bygd «Explorer No.1».

De har tatt i bruk en rekke batteriløsninger de selv har utviklet, og skipet bruker i hovedsak det alternative drivstoffet LNG (flytende naturgass) men det er også mulig å benytte konvensjonelt drivstoff.

Løsningen reduserer ikke bare miljøpåvirkningen, men BYD sier at dette også understreker selskapets pionerrolle i bruken av alternative drivstoff innen skipsfart.

Og skipet som la fra kai i kinesiske Shenzhen 10. januar blir ikke ensom ute på de sju hav. BYD sier at det kommer ytterligere sju skip de neste to årene, og har alle disse en kapasitet på 7.000 kjøretøy kan de dermed frakte 56.000 biler på samme tid. Det er nærmere halvparten av antall nybiler som ble registrert i Norge i fjor.

Nå ser også BYD de åtte frakteskipene som en forretningsmulighet, så målet er ikke kun å frakte egne biler ‒ så andre merker kan også inngå partnerskap for bilfrakt. Og med bølgen av kinesiske merker inn til Europa de siste årene bør det være plenty av interesserte merker.

BYD er per i dag på plass her hjemme med tre personbilmodeller, Atto 3, Tang og Han, og tilbyr også den elektriske varebilen ETP 3. De har så langt solgt rundt 6.000 biler i Norge.

Det er også på gang et par nye modeller, og både BYD Seal og BYD Dolphin har hanket inn 5 stjerner i den europeiske Euro NCAP-testen i likhet med Tang og Atto 3.

Og nå bør det heller ikke stå på frakten av bilene til det hardtsatsende merket, så vi får tro at den kommende duoen ikke er altfor langt unna.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbil BYD motor Frakteskip bil