Det har vært bulke-bonanza, og nå blir det muligens enda vanskeligere kjøreforhold. (Foto: Gjensidige)

Bulke-bonanza ‒ og nå blir det glattere!

De siste dagene har tusenvis av biler bulket, og grunnen er svært utfordrende kjøreforhold. Og de skal bli verre.


En ulykke kommer sjeldent alene. Når store deler av Norge rammes av til dels svært vanskelig, skjer det selvsagt i kombinasjon med en av de største utfartsukene. Årets vinterferie-sesong starter nemlig nå.

Den store utfordringen er væromslaget, fra minus til pluss til minus, og alt dette kan gi speilblanke veier. Så mens skøyteløperne kjemper om VM-medaljer i Canada, oppfører bilene seg som Bambi på isen her hjemme.

-->
Men det er «hope in a hanging snore» som en trøndersk trenerlegende ville sagt, og det er spesielt to ting bilførerne må være flinke til.

‒ Det viktigste du gjør er å tilpasse farten etter forholdene ‒ og holde begge hendene på rattet, er rådet fra Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det er nå sendt ut farevarsel om underkjølt regn, og dette er som kjent det vanskeligste føret å kjøre bil på.

‒ Er det underkjølt regn er faktisk det lureste du kan gjøre å la bilen stå. Veiene blir som skøytebaner når regnet fryser på bakken. Da er det vanskelig å beholde kontrollen på bilen, sier Sødal.

Han ber bilistene teste hvor glatt det er:

  • Kjenn på motstand i rattet. Om bilen har elektronisk stabilitetsprogram, gjør en liten og litt brå rattbevegelse i svingen. Slipper hjulene er det ordentlig glatt. Følger bilen rattbevegelsen har du godt feste.
  • Kjenn på veigrepet når du gasser. Slipper hjulene lett er det skikkelig glatt.
  • Korte prøvebremsinger. Sklir bilen langt før den stopper, gjelder det å være påpasselig.
‒ Disse tre øvelsene kan du gjerne gjøre flere ganger under kjøreturen. Føret på veiene varierer underveis og kan være helt annerledes enn der kjøreturen startet, sier NAF-rådgiveren.

Husk at på glatta må du ha langt mer avstand til kjøretøyet foran, og holde en fornuftig hastighet.

‒ Når du først bremser, trå ned bremsen så hardt du kan. Når ABS-systemet slår inn, vil du kjenne vibrasjoner i bremsepedalen og høre ulyder. Dette er som det skal være, så fortsett å trykke bremsen hardt inn så ABS-bremsene får hjulpet deg, sier Sødal.

NAF illustrerer det å svinge på glatta med det å svinge når du løper på isete underlag. For da klarer du ikke å svinge brått.

Så svinger du for brått kan det hele ende med en sleng på bilen. Og da er den vanligste feilen at man svinger altfor brått og mye, og da økes skrensen og det vil ta lengre tid før hjulene begynner på styre.

Selv om bilens stabilitetskontroll slår inn skal du fortsatt styre dit du skal, understreker NAF.

‒ Det er viktig å huske på at for å beholde kontrollen må ikke farten være for høy. Er farten for stor, kan ikke elektronikken redde deg. Da er det kun sikkerhetsbelte, airbag og bilens innebygde sikkerhet som kan hjelpe deg, sier Sødal.

Det er all grunn til å følge disse rådene, for bare de siste dagene har det vært en bulke-bonanza,

Bare Gjensidige har registrert nærmere 1.000 skademeldinger etter kollisjoner.

‒ Vi forventer at dette tallet fortsetter å øke betydelig, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.

‒ Fortsatt er det mange ubrøytede veier, og i det hele tatt glatte kjøreforhold. På småveier er sjansen stor for uhell, der bilene må «åle» seg gjennom sporete, isete veier og det knapt er plass til møtegående trafikk.

Det er fare for mye overvann på mange av veiene, og Gjensidige understreker at bilene ikke er laget for å dundre gjennom store vanndammer.

‒ Kjør pent, og ikke minst hold avstand til bilen foran, er oppfordringen fra Rysstad.

Av de nærmere 1.000 kollisjonene de seneste dagene har det blant annet vært 100 påkjøringer bakfra og 60 møteulykker. I tillegg til kollisjonene er det flere hundretalls bilister som har hatt behov for veihjelp.

Og dessverre er ikke antall kollisjoner den siste uka overraskende, for tall fra forsikringsselskapene viser at nordmenn bulker stadig mer.

Det kan ikke været få all skylden for, ettersom vi også bulker stadig mer også på tørre og fine veier.

‒ Vi er urolige over utviklingen, sier kommunikasjonssjefen.

Vi får håpe han ikke blir enda mer urolige etter helgens utfart, men det er viss fare for akkurat det.

Les også:

Debatt