En WLTP-rekkevidde er målt i sommerlige temperaturer og uten store ytre påvirkninger, noe som betyr at mange vil slite med å nå denne ‒ til og med om sommeren.
Mikser vi til en vinter med minusgrader, snø og slaps på veiene, mye vind og lange motbakker ‒ og topper dette med en skiboks og mye bagasje ‒ så kan mange gå i en rekkeviddefelle. For da vil denne synke ganske betraktelig.
Så en vinterpakket elbil med takboks i kuldegrader og under krevende veiforhold med mye vind på vei opp på fjellet vil bruke betraktelig mer strøm, så ta høyde for dette om du skal ut på en slik tur.
Og husk forvarming om bilen har dette når du først skal lade, for dette gjør stoppen betraktelig kortere. Det er faktisk det aller første av fem gode tips fra Elbilforeningen, og her får du dem.
Tips for kjøring i vintervær:
- Forvarm batteriet før du starter hurtiglading underveis til hytta. Et varmt batteri tar imot høyere effekt og gjør ladingen raskere. Ikke alle elbiler har denne funksjonen. Da er det lurt å hurtiglade før du setter fra deg bilen på hytta.
- Hvis du lader bilen fram til avreise, og forvarmer kupeen ved hjelp av strøm fra ladeboksen, øker du rekkevidden betydelig på en kald dag.
- Lad når du kan, ikke bare når du må. Det kan oppstå situasjoner langs veien der det er fint å ha nok energi til å holde varmen i mange timer.
- Sjekk om du har veihjelp. Mange tilbyr veihjelp som medlemsfordel. Det er kjekt å ha på vinterstid.
- Selv om det er innført krav om kortbetaling på nye hurtigladere, trenger du stort sett fremdeles app eller ladebrikke for å betale for hurtiglading. Derfor er det lurt å sjekke at du har registrert et gyldig betalingskort. Da slipper du unødig bry på ladestasjonen.
- Extreme E: Bakkerud inne, Hosås ute
- Denne bilen skal ta Mercedes tilbake til F1-toppen
- Vinterferie: Nå må du være skjerpet