En WLTP-rekkevidde er målt i sommerlige temperaturer og uten store ytre påvirkninger, noe som betyr at mange vil slite med å nå denne ‒ til og med om sommeren.
Mikser vi til en vinter med minusgrader, snø og slaps på veiene, mye vind og lange motbakker ‒ og topper dette med en skiboks og mye bagasje ‒ så kan mange gå i en rekkeviddefelle. For da vil denne synke ganske betraktelig.
Les også:
Mange skal kjøre på sin første vinterferie opp til fjellet med en elbil, og det betyr også en fullpakket bil gjerne med en skiboks på taket. Det siste kan slå veldig ut på forbruket og dermed rekkevidden.
Det vet Norsk elbilforening alt om.
– Alt som stikker ut fra karosseriet vil øke luftmotstanden og dermed påvirke rekkevidden, sier foreningens testansvarlig, Ståle Frydenlund.
Det første elbilistene må sjekke er nyttelast. For det er slik at store batteripakker tar bilens egenvekt opp, og noen elbiler har det man kan kalle en upraktisk nyttelast. Så sjekk aller først hvor mye last bilen åpner for.
Når det gjelder pakking er tommelfingerregelen at det tyngste skal nederst og lengst fram i bagasjerommet, og det letteste øverst. Det gjør sitt til at bilen har et lavt tyngdepunkt, i tillegg til selve bagasje i bilen blir liggende mer stabilt.
Elbilforeningen sier at selve lasten faktisk ikke har så mye å si på rekkevidden, for dette har de testet i 6-14 minusgrader på saltvåt motorvei i 80 km/t. Men forbruket går litt opp.
En Tesla Model Y fikk snaut 10 prosent ekstra forbruk sammenliknet med da det kun var sjåfør i bilen, mens Polestar 2 økte med rundt 7 prosent, opplyser de.
Men så var det denne takboksen.
Begge bilene ble også testet med en slik påmontert i tillegg til maksimal nyttelast, og forbruket skjøt rett til værs.
Model Y mistet faktisk 1/3 av rekkevidden, mer eksakt 35 prosent, sammenlignet med en bil med kun en sjåfør i 80 km/t.
– Årsaken ligger i at bilen er svært energieffektiv i utgangspunktet, og dermed får større påslag med en skiboks av denne typen på taket, forklarer Frydenlund.
Det gikk litt bedre med Polestar-modellen, som fikk et økt strømforbruk på 16 prosent. Men Elbilforeningen understreker at P2 i utgangspunktet hadde et vesentlig høyere forbruk.
‒ Økt forbruk er ikke noe problem så lenge du er klar over den fysiske effekten skiboksen har på bilen, og heller ikke så lenge bilen din lader raskt, sier Frydenlund.
Så en vinterpakket elbil med takboks i kuldegrader og under krevende veiforhold med mye vind på vei opp på fjellet vil bruke betraktelig mer strøm, så ta høyde for dette om du skal ut på en slik tur.
Og husk forvarming om bilen har dette når du først skal lade, for dette gjør stoppen betraktelig kortere. Det er faktisk det aller første av fem gode tips fra Elbilforeningen, og her får du dem.
Tips for kjøring i vintervær:
- Forvarm batteriet før du starter hurtiglading underveis til hytta. Et varmt batteri tar imot høyere effekt og gjør ladingen raskere. Ikke alle elbiler har denne funksjonen. Da er det lurt å hurtiglade før du setter fra deg bilen på hytta.
- Hvis du lader bilen fram til avreise, og forvarmer kupeen ved hjelp av strøm fra ladeboksen, øker du rekkevidden betydelig på en kald dag.
- Lad når du kan, ikke bare når du må. Det kan oppstå situasjoner langs veien der det er fint å ha nok energi til å holde varmen i mange timer.
- Sjekk om du har veihjelp. Mange tilbyr veihjelp som medlemsfordel. Det er kjekt å ha på vinterstid.
- Selv om det er innført krav om kortbetaling på nye hurtigladere, trenger du stort sett fremdeles app eller ladebrikke for å betale for hurtiglading. Derfor er det lurt å sjekke at du har registrert et gyldig betalingskort. Da slipper du unødig bry på ladestasjonen.
Les også: