Bilen Opel rett og slett glemte

Ingen visste at Opel faktisk lagde seg en moderne varebil på 1930-tallet. Vel, helt til noen bilder sensasjonelt dukket opp på en auksjon.


Nå skal det sies at det ikke er veldig enkelt å holde styr på Opels historie, for den strekker seg faktisk utrolige 160 år bak i tid.

Tyske Adam Opel startet nemlig opp med sin symaskin-produksjon i 1862, og avanserte videre til sykler i 1866 og til slutt til biler i 1899. Og ja, de spilte en viktig rolle i utviklingen av luftfarten også med sitt Opel-RAK-program, som inkluderte verdens første rakettbil i 1928.

-->
Og ja, i disse elbil-tider kan vi også nevne at Opel kom med sin første elbil allerede før menneske satte sin første fot på månen ‒ i 1968. Slå den, Tesla!

Så mye rart har skjedd siden 1862, men det er likevel ikke ofte at spesialistene fra Opel Classic ramler over noe de ikke har kontroll på. Men det er som kjent ingen regel uten unntak.

Under en auksjon som åpenbart noen av disse ekspertene var på kom de over noe ganske så sensasjonelt, nemlig noen bilder av en varebil med et i dag velkjent varebildesign som de overhodet ikke visste eksisterte. Vi kan tenke oss oppstandelsen!

De upubliserte bildene viste nemlig at Opel midt på 1930-tallet hadde klar en ganske så moderne og kompakt Transporter tilnærmet klar for produksjon – lenge før slike firkantede varebiler spredte seg over hele verden og ble standarden for dagens design ‒ slik som Opel Vivaro og Movano.

‒ Ingen slike bilder fantes i Opels historiske arkiv, sier Leif Rohwedder, Manager hos Opel Classic.

‒ Så vidt vi vet, hadde ingen publikasjoner noen gang rapportert om kjøretøyet. Kunnskapen om denne unike prototypen hadde forsvunnet i flere tiår.

Bildene viser det banebrytende designet til en kompakt Blitz-varebil som tilsynelatende var ferdig utviklet og kjørbar. Prosjektnavnet ble skrevet med blyant på baksiden av bildene: 1,5-23 COE.

Tallene refererer til motorens slagvolum (1.488 cc) og den omtrentlige akselavstanden (2.400 mm), mens «COE» står for «cab over engine».

Konseptet var svært avansert på 1930-tallet. Sammenlignet med kjøretøyer med et vanlig langt panser, tillot designet mer kompakte ytre dimensjoner samtidig som et stort lastevolum ble beholdt. Det var genialt tenkt.

Motoren var ifølge ekspertene plassert enten under eller litt foran benken, og sluttresultatet minner om en ganske så moderne varebil.

Før utbruddet av 2. verdenskrig var slike typer kjøretøy kun tilgjengelig i USA, Tyskland og Frankrike. Det var bare to tyske COE-kjøretøyer, begge fra tidlig på 1930-tallet. Hver hadde en veldig enkel boksformet hytte og ble drevet av 2-takts 2-sylindrede motorer.

Ingen av dem skapte mye entusiasme. På den tiden foretrakk folk kjøretøyer som hadde et langt panser, som du kan sjekke ut i bildeserien helt nederst.

Blitz-varebilen hadde et enkelt, funksjonelt design som matchet det progressive konseptet. Imidlertid var den helt klart en Opel. De svarte hjulbuene var som de på moderne Opel-lastebiler, mens «kunstdekor»-dekorasjonen var et karakteristisk trekk ved alle Opels personbiler på 1930-tallet, kan spesialistene fortelle oss.

Utsmykningen understreket også de horisontale linjene og ga kjøretøyet et vennlig ansikt – høyst uvanlig for varebiler på den tiden.

Opel – på den tiden markedsleder innen nyttekjøretøy – brukte komponenter fra andre modeller for å bygge varebilen.

For eksempel Olympias 1.5-liters motor eller akslingene fra den legendariske Blitz-lastebilen. Kroppsstrukturen var avansert for tiden ‒ bortsett fra skottet, gulvet i lasterommet og en del av taket, var karosseriet helt av stål.

Ikke mye er kjent om de tekniske detaljene til Blitz 1.5-23 COE.

En brosjyre på engelsk for årsmodell 1937 ble etter hvert oppdaget i Opels arkiver. Dokumentet antyder at det i tillegg til 1-tonneren også var planlagt en 1,5-tonns variant med en 6-sylindret motor og doble bakdekk.

Lignende tegninger i arkivet viser en plattformbil og en 15-seters minibussversjon av Blitz 1.5-23 COE.

Blitz varebil kom aldri i produksjon. Årsakene var sannsynligvis sammensatt av Tysklands forberedelser til krig i andre halvdel av 1930-årene. Lette nyttekjøretøy var ikke nødvendig, og Opel ville blitt tvunget til å stoppe produksjonen.

Blitz 1.5-23 COE forble dermed en prototype.

På 1950-tallet tok Opel derimot opp tråden, og har siden levert varebiler som nå består av en ganske populær trio ‒ den kompakte Opel Combo, den bestselgende allrounderen Opel Vivaro og den større Opel Movano.

I år feirer Opel sitt 160-årsjubileum, er det tyske merket er fortsatt en aldri så liten pioner. Hele serien av LCV-modeller (light commercial vehicle) følger den unike elbilen fra 1968 og har batteridrevet elektrisk drift.

I tillegg tilbyr Opel også nyttekjøretøy for de som trenger enda mer rekkevidde og raskere fylling, for de har også tatt steget over på hydrogen gjennom den elektriske brenselcellebilen Vivaro-e Hydrogen. Den byr på rekkevidder opptil 400 kilometer og tre minutter fylling av hydrogen.

Hvor langt en Opel Blitz Transporter rullet vet ingen, men nå vet iallfall ekspertene at det faktisk fantes en slik allerede i 1937.

Her er bilder av den glemte bilen samt noen andre av de litt større og mer kjente kjøretøyene Opel lagde på 1930-tallet.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Featured